اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۵۷

کارخانه‌ها به بازار کالا نمی‌دهند

ایسنا| نایب‌رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان به بازار کالا عرضه نمی‌کنند، گفت: نوسانات نرخ دلار و عدم دسترسی به مواد اولیه شرایط نابسامان فعلی بازار را رقم زده است. محمود هاشمی اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ پخش و تولید به دلیل نوسانات ارزی، محصول به بازار تزریق نمی‌کنند. او ادامه داد: بازار تمام ذخیره خود را در چند ماه اخیر به متقاضیان عرضه کرده و در حالی که شرکت‌های تولیدی و عرضه‌کننده فقط کالا را به صورت نقدی به بنکداران عرضه می‌کنند، انبارها خالی از کالا و محصول است. هاشمی خاطرنشان کرد: در گذشته فعالیت‌های اقتصادی بر پایه اعتبار طرفین انجام می‌شد اما درحال حاضر خرید از شرکت‌های عرضه‌کننده فقط به صورت نقدی است. نایب‌رییس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: درحالی که مواد اولیه تولید گران شده، دسترسی به مواد اولیه در راستای تولید بسیار سخت است و این موضوع در کنار نوسانات قیمت دلار شرایط سختی را برای بازار و تولید رقم زده است. هاشمی افزایش قیمت از سوی شرکت‌های بزرگ تولیدی همچون کارخانه تولید فولاد و خودرو بر گرانی‌های اخیر در اقتصاد بی‌تاثیر ندانست و گفت: گردش کار در بازار وجود ندارد و به دلیل آنکه بازار آینده قابل پیش‌بینی برای خود متصور نیست، کسب وکار در آن به ‌شدت کاهش یافته است. او بیان کرد: اقتصاد نیاز به ثبات نرخ ارز به ویژه دلار دارد تا تولیدکننده و توزیع‌کننده برنامه کاری خود را در کوتاه‌مدت و بلندمدت طراحی کند. شرایط در حال حاضر به گونه‌یی است که تولید‌کننده، توزیع‌کننده و فروشنده خرد توان قیمت‌گذاری کالا و خدمات را ندارند. نایب‌رییس اتاق اصناف ایران از مسوولان خواست با مردم و فعالان اقتصادی همراه و صادق باشند تا بازار و مردم از بلاتکلیفی خارج شوند. این سخنان در حالی مطرح شد که حسین درودیان، عضو هیات رییسه و مسوول بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران دیروز همراه با یازده نفر از روسای اتحادیه از بازار بزرگ تهران بازدید کرده و گفت: بازار از امنیت و آرامش کامل برخوردار است و همه ‌چیز در شرایط عادی است. به گفته او درحال حاضر بازار تهران مملو از کالاهای مورد نیاز مردم است و همه اقلام مورد نیاز مردم به ویژه کالاهای اساسی به اندازه کافی در بازار وجود دارد. درودیان به خواسته بازاریان اشاره کرد و گفت: در این دیدار مسائلی چون امنیت بازار و ثبات اقتصادی مطرح و در خصوص بازگشت فعالیت‌ها به شرایط طبیعی بحث و تبادل نظر شد.

افشای «واردات با ارز دولتی» به لوازم خانگی رسید

تسنیم| رییس اتحادیه لوازم‌خانگی تهران گفت: معاون وزیر صنعت قول داده است که لیست شرکت‌های واردکننده لوازم‌ خانگی با ارز دولتی را مانند وزیر ارتباطات، هفته آینده اعلام می‌کند. محمد طحان‌پور درباره دیدار اخیر اتحادیه‌های صنفی با وزیر صنعت درباره مشکلات اصناف و بازاریان اظهار کرد: در این دیدار به اطلاع وزیر رسانده شد که فروشگاه‌های زنجیره‌یی خاص لوازم‌خانگی در صنف ما برای فروشندگان صنفی مشکلاتی ایجاد کرده‌اند زیرا برخی از شرکت‌های تامین‌کننده کالا جنس به فروشگاه‌های عضو اتحادیه نمی‌دهند اما در فروشگاه‌های زنجیره‌یی تحت نظارت خود عرضه می‌کنند درحالی‌ که پروانه‌یی نیز از ما ندارند. او افزود: در این شرایط وارد‌کنندگان سود واردات، بنکداری و فروش را همزمان می‌برند و در فروشگاه‌هایی با اجاره‌یی چند ده میلیونی محصولات خود را به فروش می‌رسانند. این امر در بازار لوازم خانگی تشنج و انحصار ایجاد کرده‌ است زیرا محصولات وارد شده به کشور تنها در فروشگاه‌های زنجیره‌یی لوازم خانگی به فروش می‌رسد و در اختیار اصناف قرار نمی‌گیرد. رییس اتحادیه تهیه و فروشندگان لوازم خانگی تهران ادامه داد: براساس قول معاون وزیر صنعت قرار است هفته آینده لیست شرکت‌های که لوازم خانگی با ارز دولتی وارد کرده‌اند منتشر شود. او تصریح کرد: شرکت‌های تولیدکننده داخلی نیز عرضه خود را کم کرده‌اند و محصولاتشان را بدون تخفیف و تنها به صورت نقدی عرضه می‌کنند که این امر منجر به کمبود کالا در صنف ما شده است.

آهن‌فروشان خواستار ثبات قیمت‌ها از دولت هستند

رییس اتحادیه آهن‌فروشان با تاکید بر اینکه البته آهن‌فروشان خواستار ثبات قیمت‌ها از دولت هستند، تصریح کرد: کسبه میلگرد را صبح 3هزار و 300 تومان می‌فروشند اما وقتی می‌خواهند همان جنس را بعدازظهر برای تامین نیاز مغازه خریداری کنند باید 3هزار و 500تومان پول پرداخت کنند که این موضوع اصلا برای آنها به‌صرفه نیست. محمد آزاد در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اعلام اینکه نوسانات قیمت‌ها باعث شده تا برخی فروشندگان حاضر به فروش محصولات خود برای جلوگیری از ضرر نباشند، گفت: در این زمینه در حال رایزنی با مسوولان مربوطه هستیم تا قیمت‌ها ثابت شده و معاملات در بازار رونق پیدا کند. رییس اتحادیه آهن‌فروشان با اشاره به اینکه عده‌یی به صورت سازمان یافته به بازار آهن آمده و با چماق مغازه‌داران را تهدید کرده‌ بودند، گفت: در حال حاضر بازار آهن باز است و کسی به این تهدیدات توجه نکرده است. محمد آزاد با اشاره به اینکه بازار آهن بسته نشده است، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد به صورت سازمان ‌یافته فروشندگان را مجبور به بستن درب مغازه‌ها می‌کنند و آنها نیز از ترس چماق آنها مجبور به بستن هستند البته بعد از رفتن این افراد، مغازه‌های خود را باز می‌کنند. او با بیان اینکه در بازار آهن نیز تعدادی از این افراد به صورت سازمان یافته مغازه‌داران را تهدید کرده‌اند، گفت: ما به کسبه گفته‌ایم از تهدیدها نترسیده و مغازه‌های خود را نبندید.

 

ارسال نظر