اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۱۲۷

اولویت دریافت  دلار ۴۲۰۰ تومانی با کالاهای اساسی

صداوسیما| رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: ما در بخش خصوصی معتقدیم، ارز ۴۲۰۰تومانی فقط به کالاهای اساسی باید تعلق بگیرد و دولت بازار ثانویه ارز را به رسمیت بشناسد. غلامحسین شافعی با بیان اینکه اجرایی شدن نظام تشخیص مالیاتی فشار را از تولید برمی‌دارد، افزود: در شرایط فعلی متاسفانه آنچه فشار، شناسایی و شفافیت است در فعالیت‌های تولیدی وجود دارد و فعالیت‌های غیرتولیدی مانند دلالی و سفته‌بازی مانند آنچه در بازار ارز و سکه اتفاق افتاده و بالاترین سودآوری را دارند هیچ گونه شفافیتی ندارند. به گفته او به عنوان بخش خصوصی بارها تاکید کردیم که اگر قرار باشد از فعالیت‌های مولد و تولید حمایت شود باید جذابیت این فعالیت‌ها از دلالی بالاتر باشد. رییس اتاق ایران همچنین افزود: نظر بخش خصوصی این است که ارز ۴۲۰۰تومانی باید فقط به کالاهای اساسی اختصاص یابد، اما اینکه این ارز برای ورود هر کالایی اختصاص یابد مورد نظر ما نیست. به گفته شافعی به دولت پیشنهاد کردیم، بازار ثانویه ارز را رسمیت دهد و از این بخش برای تامین کالاها استفاده کند که این اقدام تاثیر خوبی در تامین کالاها و رفع قاچاق خواهد داشت. او با اشاره به تشکیل ستاد هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه افزود: اگر فعالیت این نهاد، مستمر و جدی باشد و بخش خصوصی و کارشناسان مستقل اقتصادی را طرف مشورت خود قرار دهد برای نخستین بار در مسائل اقتصادی کشور به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.

کمبود مواد اولیه برای تولید کفش دست‌دوز

ایسنا| با توجه به اینکه مدتی است بازار کفش دست‌دوز با کمبود مواد اولیه روبه‌روست، قرار شده در این هفته در رابطه با رفع موانع تولید، تامین مواد اولیه و ارائه تسهیلات بانکی جلسه‌یی با حضور مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شود.  در چند روز گذشته به ‌واسطه شرایط سخت تامین مواد اولیه تولید کفش دست‌دوز، برخی تولیدکنندگان اعلام نارضایتی کردند و این در حالی است که دولت با جدیت تمام اعلام کرد: ارز برای واردات مواد اولیه تولیدی اختصاص پیدا خواهد کرد.  برخی تولیدکنندگان و مسوولان صنفی بر این عقیده هستند که ارز برای واردات اختصاص یافته است اما مشکلات بانکی، گشایش اعتبار و ثبت سفارش کالا عاملی شده تا از اسفندماه سال گذشته واردات مواد اولیه تولید با تاخیر انجام شود. در این میان تاخیر در واردات و تامین مواد اولیه در بازار به مذاق برخی افراد خوش آمده و سودجویان به‌گونه‌یی رفتار کردند که بی‌ثباتی را در قیمت‌گذاری به بازار وارد کردند. درباره شرایط تولید در این بخش، رسول شجری رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان کفش دست‌دوز گفت: ۳۰درصد مواد اولیه تولید کفش از طریق واردات تامین می‌شود و اگر این مواد در فرآیند تولید مورد استفاده قرار نگیرد، نمی‌توان محصول نهایی را تولید کرد. او ادامه داد: به‌طور مثال چرم از منابع داخلی تامین می‌شود، اما اگر برخی از مواد اولیه وارداتی در فرآیند تولید وجود نداشته باشد، نمی‌توان چرم را برای تولید پردازش کرد. شجری گفت: در گذشته در راستای سرعت بخشیدن به فرآیند واردات مواد اولیه با وزارت صنعت، معدن و تجارت رایزنی‌هایی صورت گرفت که خروجی مناسبی به همراه داشت اما طولانی شدن فرآیند گشایش اعتبار، ثبت‌سفارش و واردات مواد اولیه کمبود را در بازار به همراه داشت.

نخریدن، درمان گرانی نیست

ایسنا| نایب‌رییس اول کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران معتقد است که کمپین برای نخریدن کالاهایی که گران می‌شود، جوابگو نیست و اتفاقا باعث گران‌تر شدن آن کالا در آینده می‌شود؛ تنها راه این است که دولت کنترل و نظارت‌های خود را در بازار بیشتر کند تا جلو این سوءاستفاده‌ها و گرانی‌های غیرمنطقی را بگیرد.

در پی افزایش قیمت و نوسانات بازار طی ماه‌های اخیر، برخی سلبریتی‌ها در فضای مجازی مطالبی را به اشتراک گذاشتند که مردم برای مقابله با گرانی، کمپین نخریدن کالا و محصولات گران‌قیمت را در طول یک ماه اجرایی کنند که شامل سکه، طلا، ارز و دیگر محصولات می‌شود.  اگرچه برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که در شرایط فعلی ایران، این کمپین و نخریدن محصولات گران‌قیمت که مشمول نوسان شده بودند، جوابگو نیست و نمی‌تواند تعادل و ارزانی را در بازار ایجاد کند. همچنین محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری اخیر خود ضمن تشکر از این چهره‌ها ازجمله علی کریمی گفت:«در این مورد نمی‌شود نسخه کلی پیچید. در زمان رکود، تلاش دولت این بود که صنعت خودرو کشور را فعال کند اما همان مقطع کمپینی راه‌اندازی شده بود که خودرو خریداری نشود. کمپین قابل قبول نبود اما در این مورد گرانی‌های اخیر خودرو این کمپین قابل قبول است. اگر کالایی گران فروخته می‌شود، کسی آن را نخرد. از علی کریمی به خاطر راه انداختن کمپین گران نخریدن کالاها تشکر می‌کنم. اقدام او قابل قبول است. تولید و فروش خودروها افزایش یافته است اما باز هم می‌بینیم، قیمت خودرو بالا می‌رود، این کمپین در این مورد خاص خوب است.» این اظهارات درحالی مطرح شد که مسعود خیاط‌زاده، نایب‌رییس اول کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران گفت: کمپین نخریدن کالا و محصولاتی که با افزایش قیمت مواجه می‌شوند، نمی‌تواند جوابگو باشد؛ چراکه گرانی‌ها به یک واقعیت تبدیل شده که باید اقدامات زیادی رخ دهد تا چنین مشکلاتی حل شود بنابراین نخریدن بسیاری از این کالاها درمان گرانی آنها نیست.

وی افزود: این اقدام در مورد برخی از کالاها جواب معکوس می‌دهد؛ چراکه تجربه نشان داده، زمانی که فروشنده بازارش افت داشته باشد، آن را در ماه بعد جبران می‌کند و در اصطلاح گفته می‌شود که در ماه‌های آینده تلافی می‌شود.

 

ارسال نظر