بازار 300 میلیارد دلاری پساداعش در عراق

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۱۲۵

تعادل|

عضو هیات رییسه اتاق ایران در کارگروه توسعه صادرات کرمانشاه بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بازار عراق تاکید کرد و یکی از پیش‌نیازهای تحقق این امر را منوط به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در مرزهای تجاری کرمانشاه دانست.

کیوان کاشفی ضمن تاکید بر لزوم استفاده بیش‌ازپیش از ظرفیت‌های بازار عراق گفت: برای این منظور باید زیرساخت‌های لازم در مرزهای تجاری کرمانشاه فراهم شود به‌ گونه‌یی که تجار و بازرگانان بتوانند با صرف کمترین زمان و هزینه و بدون وارد شدن در بروکراسی‌های معمول اداری، مبادلات خود با کشور عراق را به انجام دهند.

عضو هیات رییسه اتاق ایران در کارگروه توسعه صادرات استان کرمانشاه که با حضور حسن دانایی‌فر، مشاور معاون اول رییس‌جمهور و رییس روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه برگزار شد، درخواست کرد هر چه زودتر ساماندهی مرز پرویزخان و تسهیل و روان‌سازی جریان صادرات در این مرز به‌ منظور کاهش هزینه‌های تجار اجرایی شود.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه از اجرای طرح سوآپ نفتی هم یاد کرد که می‌تواند درآمد و اشتغال‌زایی خوبی برای کشور و کرمانشاه داشته باشد و تاکید کرد: اتاق بازرگانی برای اجرای این طرح آماده همکاری است.

کاشفی با اشاره به مشکلاتی که پیش روی تجار و بازرگانان برای تردد از مرز خسروی وجود داشت، ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد، تردد تجار و بازرگانان از این مرز مجاز شد. او تجهیز یک آزمایشگاه به ‌منظور تسهیل در صادرات برخی اقلام مانند خشکبار و... را نیز ضروری خواند.

رییس اتاق کرمانشاه همچنین درخواست لغو «شهادت منشأ» از سوی طرف عراقی برای صادرات کالا از ایران را مطرح و تصریح کرد: این مساله مشکلات زیادی برای تجار ایرانی ایجاد کرده و باید پیگیری‌های لازم انجام شود تا به‌ جای «شهادت منشأ» منحصرا به گواهی مبدأ کفایت شود که رویه‌یی بین‌المللی است.

کاشفی از پیگیری برای برپایی نمایشگاه توانمندی‌های ایران در کردستان عراق به خصوص سلیمانیه خبر داد که تلاش می‌شود پاییز امسال و در صورت صدور مجوز از سوی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شود. او در پایان بر لزوم توجه ویژه به بازار سوریه هم تاکید کرد و ادامه داد: عراق می‌تواند دروازه‌یی برای ورود به بازار سوریه باشد.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: خسروی نزدیک‌ترین نقطه برای دسترسی به بازار سوریه است. حسن دانایی‌فر از مزیت‌های مرزی استان کرمانشاه یاد کرد و گفت: کرمانشاه بیشترین گذرگاه‌های مرزی را با عراق دارد که این یک فرصت هم برای مردم منطقه و هم در بعد ملی است.

او عنوان کرد: استفاده از ظرفیت مرزها هم می‌تواند وضعیت اقتصادی کشور را از شرایط کنونی نجات دهد و هم انباشت رنج‌ها و مشکلات کرمانشاه از زمان جنگ تاکنون را تا حدودی مرتفع کند.

مشاور معاون اول رییس‌جمهور پیگیری وضعیت مرزهای کرمانشاه را بر مسوولان کشور واجب دانست و افزود: از مهم‌ترین این مرزها می‌توان به مرز خسروی اشاره کرد که پیگیری برای بازگشایی آن ادامه دارد.

به گفته دانایی‌فر در جلساتی که تاکنون برای مرز خسروی برگزار شده، تصمیمات خوبی اتخاذ شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مجوز خروج تجار و بازرگانان از این مرز اشاره کرد که گامی برای بازگشایی اساسی این مرز است.

به گفته او مرز خسروی از دیرباز مرز سنتی کشور ایران با عراق بوده با اهتمامی که برای بازگشایی آن وجود دارد حتما به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه به مرز سومار هم اشاره داشت که اخبار خوبی از آن به گوش می‌رسد و تاکید کرد: مخالفت‌های زیاد و شدیدی هم در داخل کشور و هم در عراق برای بازگشایی این مرز وجود داشت اما این مرز اکنون نه به عنوان یک بازارچه بلکه به عنوان گذرگاه رسمی مسافری و بازرگانی از سوی طرف عراقی شناخته می‌شود.

او یادآوری کرد: مرز سومار تنها 80کیلومتر با مرکز عراق یعنی بغداد فاصله دارد و در این مسیر هیچ مشکل امنیتی، اجتماعی و... نیز وجود ندارد.

دانایی‌فر در ادامه از ظرفیت عظیمی که در بازسازی عراق در زمان پساداعش و پس از انتخابات داخلی عراق ایجاد شده هم یاد کرد و گفت: عراق کشور ثروتمندی است و حداقل برآوردی که از بازار بازسازی آن داریم 300میلیارد دلار است که نباید آن را از دست بدهیم.

او با بیان اینکه ایران می‌تواند در حوزه خدمات فنی و مهندسی به‌ خوبی وارد عراق شود، خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در بعد پرداخت مطالبات شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در عراق وجود داشت درحال حل شدن است و طی روزهای اخیر شاهد وصول مطالبات این شرکت‌ها هستیم.

دانایی‌فر افزود: شرکت‌های فنی و مهندسی کرمانشاه هم می‌توانند به‌ خوبی در بخش مرکزی و هم اقلیم عراق ورود کنند.

او در عین حال خواستار پای‌ کار آمدن بخش خصوصی برای ایجاد نیروگاه و صادرات برق به عراق شد و تاکید کرد: اگر بخش خصوصی پای‌ کار بیاید، قراردادها با عراق را برای آنها هماهنگ می‌کنیم. دانایی‌فر از توافق برای ایجاد یک شرکت حمل‌ونقل مشترک بین دو کشور هم یاد کرد و ادامه داد: شهرک صنعتی مشترک دو کشور نیز باید هر چه زودتر راه‌اندازی شود.

مشاور معاون اول رییس‌جمهور بر لزوم توسعه واردات ایران از عراق هم تاکید کرد و افزود: به ‌منظور استمرار روابط اقتصادی با عراق به واردات از این کشور هم نیاز داریم زیرا روابط یک سو چندان پایدار نخواهد بود. وی با بیان اینکه ایران سالانه 35میلیارد دلار واردات از امارات دارد، اظهار کرد: عراق می‌تواند جایگزین امارات در این حوزه شود. دانایی‌فر با بیان اینکه باید تلاش کنیم از عراق به سمت سوریه حرکت کنیم، افزود: مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه برای دسترسی به بازار سوریه و حتی مدیترانه است.

 پیگیری‌ برای بازگشایی مرز خسروی

استاندار کرمانشاه گفت: قدم‌های خوبی برای بازگشایی مرز خسروی برداشته شده اما هنوز به هدف اصلی نرسیده‌ایم. هوشنگ بازوند از پیگیری‌ها برای بازگشایی مرز خسروی یاد کرد و افزود: اگرچه قدم‌های بسیار خوبی برای بازگشایی این مرز برداشته شده اما هنوز به اهداف مورد نظر نرسیده‌ایم.

وی مرز خسروی را یک فرصت استثنایی و بازگشایی آن را مطالبه و خواسته عمومی مردم کرمانشاه دانست و عنوان کرد: بازگشایی این مرز از بعد روحی و روانی هم به مردم منطقه امید می‌دهد و بخشی از شوک ایجاد شده بر اثر زلزله را از بین خواهد برد. بازوند در ادامه بازاریابی را یکی از نقاط ضعف تجار اعلام کرد و یادآور شد: نیازمند تجدیدنظر در دیپلماسی تجاری هستیم تا از بازارهای صادراتی استفاده بهتری ببریم.

 

ارسال نظر