اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۷۲۳

هیات ‌مدیره جدید کنفدراسیون صنعت ایران

مجمع عمومی کنفدراسیون صنعت ایران با حضور نماینده قانونی وزارت کشور برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره و بازرس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا در این مجمع که با حضور 38عضو کنفدراسیون برگزار شد پس از شمارش آرا 9نفر اعضای اصلی هیات‌مدیره و بازرس کنفدراسیون برگزیده شدند.

بنا بر این گزارش نمایندگان صنعت غذای ایران نیز با آرای بالا به هیات‌مدیره کنفدراسیون راه یافتند.

صادرات عسل ایرانى در کما

ایران یکی از کشورهای تولیدکننده و پرورش‌دهنده عسل است و با وجود ظرفیت‌های فراوانی که برای توسعه زنبورداری در کشور وجود دارد اما به دلیل وجود برخی مشکلات نتوانسته به جایگاه مطلوب در صادرات دست یابد که ادامه این روند و بی‌توجهی مسوولان به صنعت زنبورداری، نابودی بخش کشاورزی را به همراه دارد چراکه گرده‌افشانی مهم‌ترین نقش زنبورعسل در طبیعت است. هر از گاهی اخبار ناخوشایندی در مورد قاچاق کالاهای مختلف به گوش می‌رسد که این ‌بار قاچاقچیان به سراغ عسل و ملکه زنبور رفته‌اند، قاچاق می‌تواند تهدید جدی‌ای برای صنعت زنبورداری ایران باشد.

با توجه به آنکه عسل ایران دارای خواص بی‌نظیر گیاهان دارویی است که با حمایت از تولید داخل می‌توان در صادرات این محصول حرفی برای گفتن در بازارهای هدف داشت اما برخی افراد سودجو کاهش برداشت عسل در سال‌های اخیر را ناشی از بی‌کیفتی ملکه‌های زنبورعسل می‌دانند تا با واردات و فروش آن با قیمت‌های گزاف و سرسام‌آور بتوانند از این آب گل‌آلود بیشترین سود را به جیب بزنند و این درحالی است که مسوولان ذی‌ربط باید نسبت به واردات ملکه زنبورعسل از طریق راه‌های متفاوت همچون چمدانی، کیفی و... حساسیت نشان دهند چراکه واردات غیرقانونی آن می‌تواند زمینه را برای بروز بیماری‌های ناشناخته در زنبورستان‌ها و حتی خطر بیوتروریست به همراه داشته باشد.

البته ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود چراکه در برخی از فروشگاه‌ها شاهد توزیع عسل‌های خارجی هستیم که هر یک از مسوولان دلایل متفاوتی برای این امر بیان می‌کنند اما آن چیزی که حائز اهمیت است آن است که براساس قانونی نظام بهره‌بری، واردات عسل و فرآورده‌های مربوط به آن به سبب مازاد تولید داخل ممنوع است به همین دلیل از مسوولان انتظار می‌رود، نظارت بیشتری بر این امور داشته باشند بر این اساس به سراغ مسوولان ذی‌ربط رفتیم و گفت‌وگویی با آنها ترتیب داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید. عفت رییسی‌سرحدی، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران با بیان اینکه سال گذشته 88 هزار تن عسل در کشور تولید شد، اظهار کرد: سال گذشته با توجه به آموزش‌های مناسبی که زنبورداران دیدند در بحث تولید ژل‌رویال، گرده گل و زهر زنبور فعالیت‌های خوبی انجام شد چراکه با توجه به استفاده دارویی عسل باید نگاهمان به سایر محصولات جانبی به غیر از تولید عسل نیز جذب شود. وی سرانه مصرف عسل در ایران را یک کیلو و 70گرم اعلام کرد و افزود: با احتساب جمعیت 80 میلیون نفری و تولید 88 هزار تن عسل و عدم مصرف این ماده غذایی در کودکان زیر 2سال، سالانه با مازاد 20هزار تن عسل در کشور روبه‌رو هستیم که ‌باید برای صادرات آن برنامه‌ریزی کرد.

رییسی‌سرحدی با انتقاد از کاهش صادرات عسل در سال گذشته بیان کرد: اگرچه در سال‌های نه چندان دور با وجود کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل 7هزار تن عسل به بازارهای هدف صادر می‌شد اما در سال‌های اخیر به سبب حذف استاندارد اجباری و تبدیل آن به استاندارد تشویقی با افت صادرات عسل روبه‌رو بودیم چراکه کشورهای اروپایی، حوزه خلیج‌فارس و ترکیه حاضر نیستند که عسل تولیدی ایران با استاندارد تشویقی را خریداری کنند. این مقام مسوول با اشاره به ضرورت اجباری شدن استاندارد عسل گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط همچون سازمان دامپزشکی، استاندارد و نظارت بر مواد غذایی که سلامت مردم بخشی از وظایفشان است باید به این مسائل پاسخگو باشند و این درحالی است که این دستگاه‌ها راجع به عسل وظایف خود را رها کرده‌اند به همین دلیل هر از گاهی شاهد برگشت محموله‌های عسل از بازارهای هدف هستیم.

 مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران ادامه داد: استاندارد تشویقی عسل نه تنها کمکی به صادرات نمی‌کند بلکه موجب می‌شود به سبب فقدان نظارت و کنترل در صادرات بسیاری از بازارهای هدف از خرید این ماده غذایی و ارزشمند ایران، که دارای خواص فراوان گیاهان دارویی است، امتناع کنند و این درحالی است که دستگا‌ه‌های ذی‌ربط در صورت فقدان عسل تولیدی از متخلفان جریمه اندکی اخذ می‌کنند و این امر تهدید جدی برای صنعت زنبورداری کشور است.

 

ارسال نظر