اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۴۱

ورود وزارت صنعت به ساماندهی بازار بطری

ایسنا  وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستوری به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواستار نظارت و جلوگیری از فروش پریفرم و سایر ملزومات پلاستیکی با قیمت‌های حاشیه‌یی بازار توسط تولید‌کنندگانی شده است که مواد را از طریق بورس خریداری می‌کنند. درحالی کمبود بطری برای بسته‌بندی مواد غذایی اعم از آب معدنی و آشامیدنی، روغن، نوشابه و ماءالشعیر برای این صنایع دردسازساز شده که به گفته تولیدکنندگان این بخش آنها را با بحران مواجه کرده و محصول تولید شده، ظرف برای بسته‌بندی و عرضه در بازار به مقدار کافی وجود ندارد! مواد اولیه مورد استفاده در صنعت آب معدنی و آشامیدنی، صنعت روغن، لبنیات، نوشابه، ماءالشعیر، مواد شوینده و... قیمت‌شان نسبت به پارسال ۵/۲ برابر شده است؛ موضوعی که تولیدکنندگان را به فکر برده که تولید دیگر برایشان توجیه اقتصادی ندارد. هر چند مواد تولیدی متعلق به پتروشیمی‌ها به ویژه مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان کاهش یافته اما ظاهرا تعدادی متخلف نیز با استفاده از رانت درحال سودجویی هستند و این مواد را با قیمت بالا در بازار آزاد عرضه می‌کنند.  در این میان صنایع غذایی و دیگر صنایع وابسته به این بخش به عنوان مشتری این ظروف و بطری‌ها برای بسته‌بندی محصولات خود نیز با مشکل مواجه شده‌اند و ظرفی برای بسته‌بندی و عرضه محصولشان ندارند یا به سختی و با افزایش قیمت این نیاز صنعت را تامین می‌کنند. ۱۳خرداد ماه سال جاری مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌یی به مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواستار «نظارت و جلوگیری از فروش پریفرم و سایر ملزومات پلاستیکی با قیمت‌های حاشیه‌یی بازار توسط تولید‌کنندگانی شده که مواد را از طریق بورس خریداری می‌کنند.» این‌ درحالی است که لیست تولیدکنندگان پریفرم که از شرکت بورس کالای ایران خرید می‌کنند نیز اخذ و تهیه شده است؛ بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخواست کرده ضمن نظارت کامل بر فعالیت واحدهای تولیدکننده پریفرم گزارش مربوطه را به اداره کل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت و کارگروه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی منعکس کند.

برخورد قانونی با عرضه‌های خارج از شبکه

مهر  معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از برخورد قانونی با عرضه خارج از شبکه محصولات پتروشیمی خبر داد و گفت: ضوابط عمومی قیمت‌گذاری کالا باید رعایت شود. وحید منایی از برخورد قانونی با عرضه خارج از شبکه محصولات پتروشیمی خبر داد و گفت: با اشاره به اهمیت و سهمیه‌بندی محصولات پتروشیمی، تمامی واحدهای تولیدی خریدار مواد اولیه پتروشیمی ملزم به استفاده مواد خریداری شده در خطوط تولید بوده و فروش هر گونه محصولات مذکور در بازار آزاد یا حمل مواد به غیر از نشانی کارخانه واحد خریدار تحت هر عنوانی از نظر این سازمان مصداق تخلف عرضه خارج از شبکه خواهد بود.  معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: با متخلفان مطابق قوانین تعزیری برخورد خواهد شد؛ همچنین در صورت مشاهده تخلفاتی ازجمله گران‌فروشی یا عدم رعایت ضوابط عمومی قیمت‌گذاری کالا، احتکار، فروش محصول به خریداران غیرمجاز و واسطه‌ها و مواردی از این دست در رابطه با متخلفان اعمال قانون خواهد شد. او از مردم درخواست کرد تا هر گونه تخلفی را با شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند و گفت: آماده دریافت گزارش و شکایات مردمی در این زمینه هستیم تا در اسرع وقت تحت رسیدگی قرار گیرد.

بزرگ‌ترین کارخانه تولید نی‌آشامیدنی کشور تعطیل شد

تسنیم   یک تولیدکننده با گلایه از اینکه چرا مواد اولیه‌یی که داخلی است به راحتی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرد، گفت: به دلیل نبود مواد اولیه مجبور به تعطیلی شده‌ایم. محمد معصومی با اشاره به اینکه سابقه 20ساله‌یی در تولید نی آشامیدنی در کشور داریم، اظهار کرد: این واحد تولیدی به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده نی آشامیدنی حدود 70نیروی انسانی داشت که از دو روز پیش به دلیل نبود مواد اولیه مجبور به تعطیلی شده است. او با بیان اینکه تعطیلی این واحد تولیدی درحالی اتفاق افتاده که محصولاتش را به کشورهای اسپانیا، عراق و ترکمنستان صادر می‌کرد، افزود: میزان تولید روزانه ما 12میلیون عدد نی آشامیدنی است که برای تولید آنها 4تن مواد پتروشیمی نیازمندیم. متاسفانه طی ماه‌های اخیر نوسانات قیمت مواد پلاستیکی عاملی شده تا نتوانیم به راحتی مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنیم.  این تولیدکننده با گلایه از اینکه چرا مواد اولیه‌یی که داخلی است به راحتی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرد، گفت: نمی‌دانم واقعا ناظران بازار چکار می‌کنند که تولیدکنندگان امکان خرید مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار یا بورس ندارند. او درخصوص سهمیه مواد پتروشیمی وزارت صنعت به واحدهای تولید تصریح کرد: سهمیه ما از سال 65 حدود 60 تن مواد اولیه در سال است که این میزان در این 40سال تغییر نکرده و فقط جوابگوی 4روز فعالیت ماست. معصومی با اعلام اینکه چرا تولیدکننده باید مواد اولیه داخلی را چندین برابر قیمت‌های بین‌المللی خریداری کند، اظهار کرد: تا چند هفته پیش مواد اولیه آن هم با قیمت‌های بسیار بالا به سختی در بازار پیدا می‌شد اما متاسفانه از چند روز گذشته اصلا مواد اولیه در بازار برای ادامه فعالیت خود نمی‌توانیم بخریم و مجبور به تعطیلی شده‌ایم.

 

ارسال نظر