دیدگاه

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۵۰

دولت واقعیت‌های اقتصادی را برای مردم تشریح کند

رییس سابق اتاق ایران تاکید کرد: در شرایط فعلی در فضای اقتصادی کشور بهترین و مهم‌ترین سیاست، گفتن واقعیت‌ها به مردم است. محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه امریکا از برجام بیرون آمده است، فکر می‌کنید بهترین سیاستی که دولت باید در این شرایط در بحث سیاست‌های ارزی اتخاذ کند، چیست؟ اظهار کرد: بهترین سیاست این است که واقعیت‌ها را به مردم بگوییم. او افزود: نمی‌شود که از یک طرف امریکا از برجام بیرون ‌آید و ارتباطات بانکی به ‌شدت کاهش پیدا کند و مسائل ارزی دچار اشکال شود و گرفتاری‌های جدید در فروش نفت پیدا کنیم و از طرف دیگر به مردم بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده است.

رییس سابق اتاق ایران ادامه داد: اینگونه مردم توقع همان فضای قبلی و شرایط بهتر را خواهند داشت. جلال‌پور تصریح کرد: باید به مردم گفته شود چه مشکلات و مسائلی هست. مردم نیز در صورتی که واقع‌بین باشند، وضعیت را درک کرده و توقع بی‌جا ندارند و هیچ گونه تنشی در بازارها به وجود نمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: ما زمانی که به مردم حرف دیگری می‌زنیم و در واقعیت اتفاق دیگری رخ می‌دهد، مردم بی‌اعتماد می‌شوند و اینگونه همه به بازارها هجوم می‌آورند. رییس سابق اتاق ایران تاکید کرد: من فکر می‌کنم مهم‌ترین سیاست، گفتن واقعیت‌ها به مردم است. جلال‌پور همچنین درباره جلسه‌یی که در دولت برای حل مشکلات اقتصادی تشکیل شده است، متذکر شد: تا آنجا که می‌دانم، دبیرخانه‌یی برای آن تشکیل شده و 3 قوه روی آن کار می‌کنند تا گزارش هفتگی به رییس قوا داده شود و بعد هم گزارش به مقام معظم رهبری داده شود. من امیدوارم این اقدام باعث و بانی یک حرکت صحیح و درست در شرایط اقتصادی کشور باشد.

ترافیک در ثبت سفارش‌‌ها و واردات

به گفته یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: در صنعت برق مواد اولیه کلیدی مورد نیاز است که وارداتی هستند و خیلی از تامین‌کننده‌های خارجی اعلام کرده‌اند که تا قبل از زمان شروع تحریم‌ها هر چه سفارش صورت گیرد را می‌توانند پاسخگو باشند و بعد از آن اصلا نمی‌دانند که چه اتفاقی می‌افتد. علیرضا کلاهی می‌افزاید: نگرانی از شروع تحریم‌های امریکا و اعمال محدودیت‌ها از یک سوء و سفارشات کاذب و سودجویانه از طرف دیگر باعث ایجاد ترافیک در ثبت سفارشات و واردات کالا به داخل کشور شده است. به گفته او آمارها نشان می‌دهد با سیل ثبت سفارش‌ها رو به رو شده‌ایم و تقاضا واردات در حال انفجار است. البته بخشی از آن کاذب هست و سود جویی محسوب می‌شود؛ زیرا افراد به دنبال آن هستند که کالاها را با ارز 4200تومانی وارد کنند و با قیمت بیشتر در بازار به فروش برسانند اما مشکل دیگر که باعث افزایش ثبت سفارش‌ها شده؛ نگرانی از شروع تحریم‌ها و اعمال محدودیت‌ها است که باعث شده ثبت سفارش‌ها بیشتر شود و همین موضوع به ویژه در حوزه کالاهای استراتژیک و مواد اولیه صنعتی و اصلی که ممکن است بعد از تحریم‌ها وارداتشان سخت شود، بیشتر دیده می‌شود.

او در ادامه می‌افزاید: ما در صنعت برق مواد اولیه کلیدی داریم که وارداتی هستند و خیلی از تامین‌کننده‌های خارجی اعلام کرده‌اند که تا قبل از زمان شروع تحریم‌ها هر چه سفارش صورت گیرد را می‌توانند پاسخگو باشند و بعد از آن اصلا نمی‌دانند که چه اتفاقی می‌افتد. برای همین ما در شرکت خودمان مواد اولیه کلیدی وارداتی را که قبلا برای 3، 4ماه معمولا می‌خریدیم حالا برای 2سال خریداری می‌کنیم.» به گفته او انبوه تقاضا باعث شده که سیکل واردات به‌ شدت محدود و سخت شود.

کلاهی در ادامه درباره سیاست‌های ارزی دولت می‌گوید:«مساله اصلی این است که بهای کالاها مشخص نیست، تامین مواد اولیه خیلی دشوار شده است و شاهد تلاطم‌های جدی در بورس کالا و بازارها هسیتم. عملا اتفاقی که افتاده این است که متوسط بهای قیمت تمام شده مواد اولیه صنایع الان به دلاری 5200 تا 5500 تومان رسیده است و این در شرایطی است که امکان واردات کالا با قیمت 4200تومان هم وجود دارد و فکر می‌کنم این عدم تعادل و توازن و اختلاف پتانسیلی که دولت با تعیین یک نرخ غیرواقعی برای دلار و ارزهای دیگر گذاشته خود را در بازارها نشان می‌دهد.»

کلاهی همچنین در پاسخ به این پرسش که ایران در جذب سرمایه‌گذاران خارجی چقدر موفق بوده و با تحریم‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد، می‌گوید: سرمایه‌گذاران خارجی را ما در دو مرحله فراری داده‌ایم در یک مرحله خودمان این کار را انجام دادیم و در مرحله بعد هم تحریم‌ها مانع شدند. اما نکته مهم این است که دوره برجام و پساتحریم نتوانستیم از ظرفیت ورد سرمایه‌های خارجی و سرمایه‌گذاران خارجی با القا کردن این فکر که کشور بی‌قانون و ثبات است، استفاده کنیم. اختلاف‌های جناحی فضای مثبتی که ایجاد شده بود را از بین برد درحالی که اگر ما جذب سرمایه‌گذار خارجی کرده بودیم و در این زمینه موفق بود الان این موضوع خود به مانعی برای جلوگیری از عهد شکنی‌های امریکا بدل می‌شد و قدرت ایران را در سطح بین‌المللی نمایش می‌داد. این عضو هایت نمیاندگان اتاق تهران توضیح می‌دهد: شما وقتی در جذب سرمایه‌گذاران داخلی موفق نبوده‌اید، چطور می‌خواهید سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنید، ما باید شرایط و فضای کسب وکار را در کشورمان سامان‌دهی کنیم. درحال حاضر مشکلات ارزی یک ناپایداری و عدم اطمینان جدی ایجاد کرده و خود به مانعی اصلی برای جذب سرمایه‌گذاران بدل شده است.

 

 

ارسال نظر