قیمت 2برابری کاغذ روزنامه

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۴۸
قیمت 2برابری کاغذ روزنامه

تعادل|

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: قیمت کاغذ روزنامه متاثر از نرخ ارز و برخی سوءاستفاده‌ها در این زمینه در یک سال گذشته 100 درصد رشد داشته است. به گفته ابوالفضل روغنی گلپایگانی، حدود 2سال پیش قیمت هر کیلو کاغذ روزنامه داخلی 18هزار ریال و کاغذ خارجی 25هزار ریال بود، اما امروز دیگر کاغذ روزنامه در داخل تولید نمی‌شود و بهای هر کیلو کاغذ خارجی به 43هزار و 500ریال رسیده است. او افزود: در حالی که در بسیاری کشورهای جهان از بدترین کیفیت کاغذ برای روزنامه‌ها استفاده می‌شود (به دلیل عمر یک روزه آن)، اما در ایران عکس آن صادق است و بهترین نوع کاغذ را مصرف می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، روغنی در یک نشست خبری، عنوان کرد: این وضعیت در خصوص کاغذ مورد استفاده برای کتاب‌های درسی (با عمر 9 ماهه) نیز وجود دارد و نیازمند «تغییر فرهنگ مصرف کاغذ» هستیم. او به «حال بد» کاغذ تحریر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: شاید مقصر این موضوع همه ما باشیم که فضا و امکانات را برای واردات هرچه بیشتر فراهم کردیم و تولیدکنندگان داخلی را نادیده گرفتیم؛ هرچند تولیدکنندگان نیز به مقوله‌های قیمت و کیفیت توجهی نداشتند.

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ادامه داد: مهمرتین مصرف‌کنندگان کاغذ تحریر در کشور، جامعه ناشران با حدود 200هزار تن مصرف سالانه، آموزش و پرورش با 40 تا 50هزار تن مصرف سالانه و مراکز تایپ، تکثیر و کپی هستند. به گفته او در زمینه کاغذ روزنامه اگر به صنایع داخلی کمک کرده بودیم فقط استان مازندران قادر به تامین همه نیاز سالانه 70 هزار تنی کشور بود، اما افزایش نرخ دلار و به تبع آن مواد اولیه و در مقابل انتظار فروش ارزان‌تر تولیدات، رغبت تولید در این زمینه را از بین برده است.

رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره مجدد به شرایط رو به وخامت کاغذهای تحریر و روزنامه در کشور تاکید کرد: صنایع کاغذ‌سازی به‌شدت سرمایه بر بوده و حاشیه سود آن در خوشبینانه‌ترین حالت 10درصد است و بر این اساس بخش خصوصی نیز تمایل چندانی برای ورود به این بخش ندارد. او به شبکه‌های توزیع ناقصی که در کشور وجود دارد را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مشکل‌ساز در این زمینه برشمرد که سبب افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها می‌شود.

 صادرات 100هزار تنی کاغذ بسته‌بندی

روغنی‌گلپایگانی همچنین یادآور شد: مصرف کاغذ بسته‌بندی در کشور نزدیک به 900 هزار تن در سال است، این در حالی است که در بخش کاغذ تحریریه و روزنامه سالانه 380 هزار تن کاغذ مورد نیاز است که در ایام انتخابات 120 هزار تن کاغذ به این میزان افزوده می‌شود.

او با اشاره به توسعه فضا و رسانه‌های مجازی در سال‌های گذشته بیان داشت: طبق آمار سال 2015 این موضوع منجر به کاهش 40میلیون تنی کاغذ در جهان شده و در ایران مصرف کاغذ روزنامه را به سالانه 70هزار تن کاهش داده است. رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: در حالی که نیاز سالانه کاغذ بسته‌بندی 900هزار تن است، اما 2میلیون و 800هزار تن ظرفیت در سال‌های گذشته ایجاد شده؛ یعنی حدود 2میلیون تن مازاد ظرفیت در کشور وجود دارد.

به گفته او، سال گذشته با صادرات 100هزارتن کاغذ بسته‌بندی، بهترین سال پس از انقلاب را در این زمینه پشت سر گذاشتیم و امسال برای صادرات 2 برابری آن برنامه‌ریزی شده است که فقط در سه ماهه نخست امسال حدود 30 هزار تن صادرات داشته‌ایم. روغنی‌گلپایگانی ادامه داد: با افتتاح برخی واحدها در مشهد، ابهر و کرمان، کاغذ بسته‌بندی ایرانی با استاندارد، کیفیت و قیمت مطلوب به کشورهای اروپایی (از جمله انگلستان)، چین، آسیای شرقی و آفریقا صادر شد. او افزود: سرانه کاغذ بسته‌بندی در ایران 22 کیلوگرم بوده که در مقایسه با متوسط جهانی (55 کیلوگرم) بسیار پایین است؛ این عدد در امریکا 155 کیلوگرم و در کشورهای اسکاندیناوی 200 کیلوگرم برای هر فرد است.

رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران، علت این موضوع را مزیت کشور در تولید محصولات پتروشیمی عنوان کرد که جایگزین محصولات کاغذی شده است در حالی که زیان‌های استفاده از محصولات پتروشیمی در سلامت انسان و همچنین مضرات آن برای محیط زیست ثابت شده است. روغنی ادامه داد: با وجود سه کارخانه تولید کاغذ تحریر که تامین‌کننده سالانه 150 هزار تن از نیاز کشور است، به واردات 230 هزار تن از آن در سال نیازمندیم که عمده آن از اندونزی، مالزی، چین، جمهوری کره، فنلاند و ایتالیا وارد می‌شود.

 تخصیص ارز 4200 تومانی کاغذ

روغنی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دولت در هفته‌های گذشته نسبت به تخصیص 130 میلیون دلار با قیمت 4200تومان برای کاغذ تحریر و کاغذ روزنامه اقدام کرده و همچنین مقرر شده ما به التفاوت این نرخ ارز با دلار 3800تومانی را به تولیدکنندگان روزنامه بازگردانده شود. این مقام صنفی ادامه داد: با تخصیص ارز 4200تومانی به همه بخش صنعت مخالفم، زیرا فرصتی در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد تا اجناس بی‌کیفیت وارد بازار کنند. به گفته او، فقط در دو ماه و نیم ابتدای امسال هشت میلیارد دلار واردات به کشور انجام شده که به مثابه هدر رفت منابع ملی است.

روغنی‌گلپایگانی تاکید کرد: اخذ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان (در حالی که از واردکنندگان کاغذ دریافت نمی‌شود) و تخصیص کمتر از اندازه ارز دولتی، از جمله مشکلات صنعت کاغذ کشور است که تداوم آنها نمی‌تواند محقق‌کننده شعار امسال و حمایت از کالای ایرانی در این بخش باشد. او همچنین به برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی در مرداد آینده در تهران اشاره کرد وگفت: حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها، زمینه شناخت رقبا، به روز رسانی اطلاعات و ماشین‌آلات و به هم رساندن مشتریان و تولیدکنندگان و ارتقای فناوری‌ها را فراهم کند.

 

ارسال نظر