دنبال مشتری برای صادرات برنج‌ اروگوئه‌ای هستیم

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۹۰

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برنج‌ وارداتی اروگوئه‌یی که در گمرک مانده، مشکلی از نظر باقی مانده سموم ندارد و تنها اختلاف در نوع استاندارد ایران و اروپاست، لذا دنبال مشتری برای صادرات مجدد برنج هستیم. حسن حنان در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرین وضعیت واردات برنج از مبادی وارداتی خاطرنشان کرد: اکنون هیچ محدودیتی برای واردات از کشورهای مورد تایید نداریم و از طریق مناقصات بین‌المللی، خرید برنج طبق استانداردها انجام می‌شود. او تصریح کرد: اکنون علاوه بر کشور هند، برنج اروگوئه، تایلند و آرژانتین هم وارد کشور می‌شود که کیفیت آن را شرکت‌های بازرسی بین‌المللی در مبدا تایید می‌کنند و در مقصد نیز سازمان غذا و دارو و استاندارد نیز باید آن را تایید کنند.

او در مورد بار برنج اروگوئه که سال گذشته به دلیل آنچه بالا بودن باقی ماندن سم آرسنیک در آن عنوان شده و اجازه ترخیص از گمرک به آن نداده‌اند، هم گفت: این موضوع اختلاف‌نظری است که بین استاندارد ما با استانداردهای بین‌المللی وجود دارد، چراکه در استاندارد اروپا باقی‌مانده سموم تا سقف 15-160 PPb مجاز شمرده می‌شود اما در استاندارد ایران این رقم 120PPb درنظر گرفته شده است، یعنی در اصل، برنج اروگوئه وارد شده مشکلی ندارد. حنان به این نکته اشاره کرد که مجوزهای لازم به صادرات این برنج به کشورهای دیگر اخذ شده است و به دنبال مقصد صادراتی برای این برنج‌ها هستیم.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در مورد انتقاد برخی واردکنندگان برنج نسبت به ورود شرکت بازرگانی دولتی و واردات موازی برنج هم اینگونه توضیح داد: بازرگانی دولتی طبق تکالیفی که برای تامین ذخایر راهبردی دارد، اقدام به واردات برنج یا محصولات دیگر می‌کند و وارد تجارت برنج نمی‌شود و تنها زمانی که برای تنظیم بازار و رفع کمبودها نیاز باشد، وارد بازار می‌شویم که این موضوع مانعی برای تاجران برنج نیست.

 

 

ارسال نظر