اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۰:۳۵:۵۵
کد خبر: ۱۲۳۱۵۱

بدهی ۷۰۰ میلیاردی دولت به کارخانه‌‌های آرد

محمدرضا مرتضوی رییس انجمن آردسازان ایران با بیان اینکه ظرفیت سالانه تولید آرد در کشور حدود ۲۱ میلیون تن است، اظهار کرد: هم‌اکنون با توجه به نیاز بازار حدود 12.5میلیون تن در سال آرد تولید می‌شود. رییس انجمن آردسازان ایران تصریح کرد: سهم واحد‌های نانوایی سهمیه‌دار حدود ۸میلیون تن، مصارف صنفی و صنعتی حدود 2.5میلیون تن و ۶۰۰هزار تن آرد نیز به کشور‌های افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.  به گفته وی به دلیل خودکفایی در تولید آرد و ارائه سوبسید به گندم، وارداتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. مرتضوی با اشاره به ارائه یارانه به واحد‌های نانوایی سهمیه‌دار بیان کرد: به نانوایی‌هایی که سهمیه آرد دولتی دارند حدود ۸۰۰تومان یارانه تعلق می‌گیرد و واحد‌های صنفی و صنعتی آرد را با یارانه ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند.  رییس انجمن آردسازان ایران با اشاره به پرداخت یارانه به نان خاطرنشان کرد: در مجموع دولت با پرداخت ۴ هزار تومان به هر نفر در بحث هدفمندی یارانه که مربوط به خرید نان است و پرداخت سوبسید به خرید گندم؛ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سوبسید به خرید نان مردم اختصاص داده است. وی با اشاره به زیان کارخانه‌های تولید آرد به دلیل ثابت ماندن قیمت آن اذعان کرد: دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان اقدام به قیمت‌گذاری آرد کرده است و ظرف سه سال گذشته با وجود افزایش هزینه‌ها، قیمت آرد افزایشی نداشته است. دولت مکلف است زیان ۷۰۰ میلیاردی به کارخانه‌های تولیدی را پرداخت کند.  مرتضوی با اشاره به زیان ده بودن واحد‌های نانوایی اظهار کرد: با وجود افزایش دستمزد نیروی کار و بالارفتن قیمت عوامل تولید، قیمت نان در سه سال گذشته ثابت مانده است و بسیاری از واحد‌های نانوایی متضرر شده‌اند و سودهی مناسبی ندارند.  رییس انجمن آردسازان ایران ادامه داد: برای محاسبه قیمت واقعی نان نیاز است افزایش عوامل تولید را بررسی و قیمت واقعی نان محاسبه شود.  وی با اشاره به طرح بخش بازرگانی دولت مبنی‌بر افزایش قیمت گندم، بیان کرد: بخش بازرگانی دولت خواهان افزایش قیمت آرد واحد‌های صنفی و صنعتی کشور شده بود که با مخالفت کمیته آرد و گندم این موضوع منتفی شد. مرتضوی در پایان با اشاره به اینکه افزایش قیمت آرد در ماه رمضان صورت نمی‌گیرد، گفت: کارخانجات تولید آرد و نانوا‌ها در تلاشند نان را با قیمت مناسب به دست مردم برسانند و افزایش قیمت نداشته باشند.

انتقاد از عدم جمع‌آوری وانت‌های میوه‌فروش

رییس اتحادیه میوه و سبزی گفت: با آنکه بارها با مسوولان شهرداری جلسه داشته‌ایم، اما هیچ برخوردی با وانت‌ بارهای میوه فروش که به راحتی در سطح شهر محصول خود را عرضه می‌کنند، نمی‌شود. جواد کارگر در مورد عرضه میوه قاچاق در برخی میوه‌فروشی‌های سطح شهر گفت: نظارت‌های سخت‌گیرانه‌یی از سوی تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف در حال انجام است که تقریبا می‌توان ادعا کرد، در 95 درصد میوه‌فروشی‌های سطح شهر میوه‌های قاچاق عرضه نمی‌شود، تا حدی که همان 5 درصد اندک بین خودشان هماهنگ کرده‌اند که در حاشیه‌های میدان اصلی تره‌بار تا میوه را ردوبدل کنند و عملا در میدان اصلی این‌گونه‌ میوه‌ها عرضه نمی‌شود. وی با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در راستای عدم برخورد با وانت‌بارهای عرضه میوه در سطح شهر گفت: بارها و بارها با مناطق مختلف شهرداری جلساتی برگزار کرده‌ایم، تا با این دست‌فروشان برخورد شود؛ چراکه هم معلوم نیست چه محصولی با چه کیفیتی را عرضه می‌کنند که با سلامت و امنیت غذایی مردم در ارتباط است و هم حق و حقوق مغازه‌دارانی که هزینه اجاره‌بها، کارگر و مالیات را متقبل می‌شوند، ضایع می‌شود. کارگر گفت: اگر هر میوه‌یی دچار مشکلاتی از جمله باقیمانده سموم یا امثالهم باشد و مردم آن را مصرف کنند، چگونه می‌توان ردی از دست‌فروشان سطح شهر گرفت. درحالی که استانداردهای سخت‌گیرانه‌یی برای اعطای پروانه به میوه‌فروشی‌های سطح شهر داریم.

ضرورت برندسازی زیتون

مهدی عباسی رییس شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه سال گذشته 90 هزارتن زیتون در کشور تولید شد، اظهار کرد: اگرچه تولید زیتون امسال بهتر از سال گذشته خواهد بود، اما نمی‌توان آمار دقیقی از میزان تولید زیتون در کشور ارائه کرد.  وی با انتقاد از عرضه زیتون به صورت قاچاق در برخی فروشگاه‌ها گفت: با توجه به آنکه قاچاق در هر صنفی ضربه مهلکی به تولیدکنندگان وارد می‌کند؛ بنابراین باید راهکار مناسبی برای جلوگیری از قاچاق محصولاتی که در کشور تولید می‌شود، به کار گرفته شود.  عباسی با اشاره به اینکه قاچاق روغن زیتون و کنسرو زیتون دومقوله از هم جداست، بیان کرد: روغن زیتون‌های قاچاق عمدتا روغن‌های پومیس هستند که استفاده از آن در ایران ممنوع اعلام شده است. یکی از سرشاخه‌های قاچاق به بحث نبود کیفیت و عدم رعایت موارد بهداشتی و بخش دیگر به افزایش کرایه حمل و نقل که کوله برها دریافت می‌کنند، برمی‌گردد که به مراتب این کرایه‌ها از حقوق گمرکی بالاتر است.  رییس شورای ملی زیتون ادامه داد: با توجه به نوسان نرخ ارز، واردات میوه زیتون صرفه اقتصادی برای قاچاقچیان ندارد و هم‌اکنون میوه‌های زیتون موجود در مغازه‌ها ناشی از زیتون‌هایی است که از قبل در انبارها نگه داری شده بود، ضمن آنکه براساس آیین نامه واردات هر گونه میوه زیتون خام و کنسروی ممنوع است.

عباسی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه با برندسازی، محصول بی‌کیفیت از مرغوب تمییز داده می‌شود، افزود: با وجود نوسان نرخ ارز، سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در زمینه برندسازی دارند و انتظار می‌رود دولت با ارائه بسته‌های حمایتی، سرمایه‌گذاران را به این امر ترغیب کند.

 

ارسال نظر