اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۷۲

قیمت نان برنگشت

ایسنا  بیش از 6 ماه از منتفی شدن افزایش قیمت نان با دستور رییس‌جمهور می‌گذرد اما برخی نانوایی‌ها قیمت‌ها را به حالت قبل برنگردانده و به بهانه‌های مختلف مانند کنجد، سبوس و دیگر افزودنی‌ها قیمت نان را تعیین می‌کنند. در حالی که طبق تاکید معاون وزیر کشاورزی، نان کنجدی اجباری نیست. اما برخی نانوایی‌های «بربری» و «سنگک» فروش «نان ساده» را حذف و «نان کنجدی» را اجباری کرده‌اند. این در حالی است که یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ افزودنی مجازی برای نان از جمله کنجد و... اجباری نیست و مردم می‌توانند انتخاب کنند و اگر نانوایی آن را اجباری کرده و به اجبار برای مردم نان کنجدی پخت می‌کند، باید برخورد شود. او افزود: مردم باید در این زمینه همکاری کنند و با دستگاه‌های نظارتی مانند سامانه تلفنی ۱۲۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت تماس بگیرند.

از سوی دیگر، رییس اتاق اصناف گفته است: اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد که افتاده، باید برخی یارانه‌ها مانند یارانه‌ حامل‌های انرژی و بخشودگی حق سهم بیمه کارفرما تا سقف 5 کاگر را برای نانوایی‌ها اعمال کرد تا بار آن از دوش نانوایی‌ها برداشته شود. به گفته فاضلی، با توجه به اینکه طی 3سال گذشته قیمت نان با وجود افزایش هزینه‌های تولید در خبازی‌ها، تغییری نکرده، قطعا کیفیت و وزن چانه در این مدت کاهش پیدا کرده است که باید یارانه‌هایی برای آن درنظر گرفته شود تا این شرایط برطرف شود. با این حال با وجود گذشتن بیش از 6 ماه از منتفی شدن افزایش قیمت نان، به نظر می‌رسد که بازرسان دستگاه‌های متولی برخورد چندان مناسبی با این موارد تخلف نکرده‌اند و پخت و پزهای سلیقه‌یی نان همچنان ادامه دارد.

صادرات به افغانستان دشوار می‌شود

ایسنا  رییس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت گفت: امسال افغانستان شرایط خاصی دارد و باتوجه به اینکه در آبان‌ امسال انتخابات مجلس و سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور برگزار می‌شود، همه‌چیز تا حدی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. محمدمهدی جوانمرد قصاب اظهار کرد: در سال گذشته با رشدی ۱۰درصدی صادرات به افغانستان به رقمی حدود 2 میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار رسید. او افزود: امسال نیز باتوجه به اینکه شرایط برجام تب و تاب خاصی ایجاد کرده همچنان می‌توان افغانستان را بازاری مناسب دانست که شاید تا حدود 3 میلیارد دلار بتوان صادرات آن را توسعه داد، اما معمولا صادرات به بحث‌های متعددی بستگی دارد. جوانمرد قصاب در ادامه اظهار کرد: معمولا زمانی که کشورها در آستانه انتخابات قرار دارند برای مدتی همه‌چیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در کشور افغانستان هم به‌طور طبیعی پیش‌رو بودن دو انتخابات تاثیر خود را خواهد گذاشت.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال گذشته ما در افغانستان نمایشگاه‌های متعددی برگزار کردیم و با تمرکز در این بازار صادراتی شاهد افزایش حجم صادرات بودیم. رییس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت ادامه داد: برای امسال نیز در این کشور رشدی ۱۰ تا ۱۵درصدی درنظر گرفته‌ایم اما باتوجه به شرایط برجام، تامین مواد اولیه برای تولید و سایر موارد میزان تحقق این اهداف جای بررسی دارد. پیش از این رییس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت از تلاش برای برقراری مبادلات آزاد یا کاهش تعرفه‌های تجاری میان ایران و افغانستان خبر داده بود که این امر می‌تواند در توسعه روابط تجاری 2 کشور تاثیری قابل‌توجه داشته باشد اما با توجه به پیش‌رو بودن انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری در این کشور این احتمال وجود دارد که تحقق این هدف کمی زمان‌بر شود.

شرکت معدنی روسیه در راه ایران

پایگاه خبری اتاق ایران  رییس کمیسیون معادن اتاق ایران از آمادگی بزرگ‌ترین شرکت معدنی روسی برای ورود به حوزه معدن ایران و همکاری در پروژه‌های معدنی کشور خبر داد. به گفته شکوری، در حال حاضر پروژه معادن مهدی‌آباد برای سرمایه‌گذاری این شرکت روسی پیشنهاد شده و قرار است در این خصوص مطالعاتی صورت گیرد. بهرام شکوری گفت: شرکت روسی UMMC یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی روسیه است که در حوزه معدن به‌خصوص در فلزاتی همچون مس، روی، سرب، طلا، نقره، زغال‌سنگ و عناصر نادر خاکی فعالیت زیادی دارند. او افزود: این مجموعه 2 درصد از تولید مس، 5/1 درصد روی و 3/2 درصد زغال‌سنگ دنیا را تامین می‌کند که تاکنون در حوزه معدن در ایران فعالیت نداشته و بیشتر به دنبال کار در حوزه تامین واگن و لکوموتیو برای ناوگان حمل‌ونقل کشور و خطوط مترو بوده است.

شکوری با اشاره به مذاکراتی که با شرکت روسی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن صورت گرفته، تصریح کرد: ایمیدرو علاقه‌مند شده تا هم در حوزه مس و هم در حوزه اکتشافات و آموزش و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های معدنی روس‌ها وارد شوند. او با ذکر این نکته که پروژه مهدی‌آباد سه دهه بدون فعالیت بود و عملا فعالیتی در آن صورت نگرفته بود، متذکر شد: اما در عرض یک‌سال پیشرفت کار خوبی داشت و تمام زیرساخت‌ها و مطالعات آن انجام گرفت، تجهیزات کارخانه سفارش داده شد، نزدیک به 400 هزار تن سنگ‌شکن اروپایی وارد معدن شد و تا الآن بیش از 30 میلیون تن باطله‌برداری صورت گرفته است.

 

 

ارسال نظر