کارت بخش خصوصی برای عبور از تحریم

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۴۲

فریال مستوفی پیرامون راهکارهای برون‌رفت از فشار تحریم‌های دوباره امریکا بعد از خروج یک‌جانبه این کشور از توافق هسته‌یی گفت: در شرایطی که با وجود اعلام آمادگی اتحادیه اروپا در خصوص حمایت از برجام، تردید‌های جدی در خصوص توانایی پوشش جریمه‌های سنگین پیش‌بینی شده از سوی کشورهای اروپایی وجود دارد باید پذیرفت که در شرایط فعلی این بخش خصوصی است که می‌تواند نقش پر رنگ و موثری در عبور کم هزینه از تحریم‌ها ایفا کند.

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران افزود: از مفاد بیانیه صادرشده از سوی اتحادیه اروپا در مورد برجام و موضع‌گیری اروپا در قبال این موضوع چنین بر می‌آید که اتحادیه اروپا علاقه‌مند است که برجام را حفظ کند؛ اما باید دید آیا اروپا توان پوشش جریمه‌های سنگینی که امریکا به این منظور تعیین کرده است را دارد یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: مقایسه تحریم کوبا توسط امریکا و ممانعت اروپا از همراهی تحریم‌ها در 1996 با تحریم‌هایی که امریکا قصد اجرای آن را در قبال ایران دارد، صحیح نیست؛ چرا که جریمه‌هایی که در ارتباط با همکاری کشورها با کوبای تحریم شده تعیین ‌می‌شد، کم وکوچک بود و توان مقابله با آن وجود اشت و باید در طراحی راهکارهای مقابله با این جریان به حجم و شدت تحریم‌ها دقت کرد و البته کوبا توانست قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها با مذاکره مشکل خود را حل کند.

فریال مستوفی با تاکید بر لزوم حضور بخش خصوصی در مذاکرات بین‌المللی در راستای حل مشکلات ناشی از تحریم‌ها گفت: راهکار‌های پیشنهادی که این روزها مطرح می‌شود با شدت تحریم‌های پیش‌رو همخوانی ندارد و حتی با جریمه‌های لحاظ شده در تحریم‌های قبلی نیز قابل مقایسه نیست و نمی‌توان منکر نقش بازدارنده این جریمه‌ها شد؛ بنابر این بعید است اتحادیه اروپا بتواند جریمه‌های شرکت‌ها و بانک‌های خود را پرداخت کند.

وی گفت: در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا این بخش خصوصی است که چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آورد و اتحادیه اروپا همواره دم از حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط خود می‌زند اما متاسفانه در ایران با وجود شعارهای دولت برای حمایت از بخش خصوصی، عملا در هیچ زمینه‌یی شاهد عملیاتی شدن شعارهای مطرح شده نیستیم. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با انتقاد از حجیم شدن دولت و ندیده گرفتن تحت عنوان کوچک‌سازی دولت گفت: هر سال شاهد بزرگ‌تر شدن دولت هستیم و به همین دلیل در مواجهه با مشکلاتی از قبیل تحریم‌های اقتصادی، این دولت است که خود را موظف به حل مشکلات موجود می‌داند و البته در این پروسه موفق نیست. مستوفی بیان داشت: اگر بخش خصوصی در جریان رفع مشکلات ناشی از تحریم دخالت داده شود مسلما تعاملات بهتری را نسبت به بخش دولتی با شرکای خود شکل خواهد داد.  به گفته عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق در این برهه مهم و حساس، ضروری است در خط مقدم مذاکرات از بخش خصوصی استفاده شود؛ با حمایت تمام قد دولت از بخش خصوصی و واگذاری حل مشکلات تحریمی به این بخش، قطعا شاهد تغییرات اساسی در عکس العمل طرف مذاکره خواهیم بود. وی اذعان داشت: اصولا شرکت‌های خصوصی ترجیح می‌دهند طرف مقابلشان یک شرکت خصوصی باشد تا در اعمال نظرات و مذاکرات دو جانبه دو طرف از شرایطی یکسان برخوردار گردند؛ اولویت سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی خارجی برای انجام پروژه مشترک یا سرمایه‌گذاری جوینت شدن با یک شرکت خصوصی است چرا که یک شرکت دولتی با وجود حمایت‌های ویژه از سوی دولت درگیر بروکراسی است و در عمل چابکی یک شرکت خصوصی را ندارد. فریال مستوفی بخش خصوصی را دارای توان کافی و خلاقیت حتی برای رفع موانع مالی دانست تاکید کرد: این اطمینان را دارم که اگر در این زمینه دولت در رویه‌های خود بازنگری کرده و با اعتماد به بخش خصوصی فرصت حضور این بخش را در مذاکرات فراهم کند، نتیجه بهتری در شرایط سخت پیش‌رو کسب خواهد کرد.

 

ارسال نظر