تعطیلی ۷۰ درصد از واحدهای تولیدی پوشاک

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۸۴
تعطیلی ۷۰ درصد از واحدهای تولیدی پوشاک

2 پیشنهاد به وزارت صنعت برای رفع مشکلات بازار پوشاک

تعادل|

مشکل بازار پوشاک ایران در این روزها چیست و چه عاملی تولیدات پوشاک داخل را تهدید می‌کند؟ فعالان حوزه پوشاک در پاسخ به چنین پرسش‌هایی، مشکل اصلی بازار پوشاک را به دو عامل «واردات و قاچاق» نسبت می‌دهند. از آنسو، بنابه اظهارات رییس اتحادیه پوشاک، 70درصد تولیدی‌های پوشاک در کشور در تعطیلی به سر می‌برند. از طرفی به گفته ابوالقاسم شیرازی، مشاهدات میدانی نیز نشان می‌دهد، 3.4درصد پوشاک مورد نیاز داخل از تولید داخلی و 1.4درصد با واردات خارجی تامین می‌شود. این در حالی است که اگر موانع بر سر راه تولید این نوع کالای ایرانی برداشته شود، ظرفیت خالی پوشاک پر می‌شود و نیازی به واردات نیست و حتی تولید‌کننده داخلی می‌تواند سهمی در بازارهای جهانی داشته باشد. از این رو، رییس اتحادیه پوشاک به متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکلات بازار پوشاک خواستار «ممنوعیت ورود کالای خارجی و منع هزینه‌های سربار دولتی مانند حذف مالیات بر ارزش افزوده و 30درصد حق بیمه» شد.

  افزایش مناطق آزاد خیانت است

صنعت نساجی کشور امروز درحالی با رکود و تعطیلی اصناف این حوزه مواجه شده که عملا برای نجات این صنعت کاری نشده است. با این حال مسوولان نه تنها جلوی پوشاک قاچاق را نگرفته‌اند بلکه خود اعتقاد به استفاده پوشاک خارجی دارند. به‌طوری‌که دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به اینکه دولت درصدد است لایحه افزایش مناطق آزاد را دوباره به مجلس شورای اسلامی ارسال کند، می‌گوید: این موضوع یعنی مرگ تولیدکننده داخلی. چراکه در مناطق آزاد به جای خرید مواد اولیه و تولید کالا تمرکزشان بر معاملات کالاهای ساخته شده است. سعید غدیری، با بیان اینکه پوشاک به راحتی از مناطق آزاد با عدم پرداخت تعرفه وارد کشور می‌شود، افزود: این درحالی است که تولیدکننده داخلی با مشقت بسیار در حال تولید است و هیچ حامی ندارند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک کشور با اعلام اینکه تولیدکننده داخلی امروز در شرایط بسیار سختی فعالیت می‌کند، گفت: با اتفاقاتی که در عرصه بین‌المللی به وجود آمده تغییراتی در اعمال تحریم‌ها علیه ایران انجام خواهد شد که در این شرایط به تبع تولیدکننده داخلی در معاملات خود دچار مشکل می‌شود. او بر لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور تاکید کرد و افزود: امروز باید به معنای واقعی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در صنعت نساجی کشور اجرایی کنیم چرا منابع محدود و شرایط نامناسب است اما سوال اینجاست چرا با وجود همه مشکلاتی که تولیدکننده داخلی دارد همچنان کالا به راحتی از مناطق آزاد وارد کشور می‌شود گویا آقایان اعتقادی به حمایت از تولیدکننده داخلی ندارند.

غدیری به جلسه اخیر تولیدکنندگان پوشاک با دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری کشور نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در این جلسه تولیدکنندگان انتقادات زیادی را به عملکرد مناطق آزاد و حتی افزایش آن عنوان کردند، اما در پاسخ موضع‌گیری‌های عجیبی را شاهد بودند. به نحویکه دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری کشور معتقد است که مردم باید راحت باشند تا هر کالایی که دوست دارند بخرند. من خودم اعتقادی به الزام خرید کالای ایرانی نداریم. او تصریح کرد: صحبت‌های مرتضی بانک برای تولیدکنندگان بسیار ناخوشایند بود چراکه ما آمده بودیم درد دل کنیم اما پاسخی از سوی مسوولان نگرفتیم.

او همچنین با اشاره به اینکه اصولا در شرایط تحریم که دلارهای مملکت باید صرف مسائل اساسی شود ورود برخی کالاها غلط است، اظهار کرد: ما اصلا به واردات پوشاک خرده نمی‌گیریم اما موضوع بر سر نوع واردات و قاچاق بودن آن و کلاه گشادی است که

بر سر مصرف‌کننده و تولیدکننده و دولت با ورود کالای قاچاق به نام مارک می‌رود.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در نمایشگاه توانمندی تولیدات داخلی به وزیر کار فرمودند من اگر جای شما بودم در هیات دولت یقه خود را پاره می‌کردم، گفت: رسالت مناطق آزاد بر مبنای صادرات کالای تولید داخل بوده نه واردات کالای قاچاق. افزایش مناطق آزاد بدون اصلاح در عملکرد آن خدمت به بیگانگان و خیانت به کشور است.

رییس اتحادیه پوشاک با تاکید بر اینکه تولید‌کننده باید در بازار جهانی سهم داشته باشد، گفت: در کشور 50 هزار تولیدکننده و بنگاه کوچک و بزرگ داریم و اگر موانع را‌ برداریم، شیرازی با پیشنهادی به وزارت صنعت برای رفع مشکلات بازار پوشاک خواستار ممنوعیت ورود کالای خارجی و منع هزینه‌های سربار دولتی مانند حذف مالیات بر ارزش افزوده و 30درصد حق بیمه شد.

  تامین ۹۵ درصد پوشاک کشور با قاچاق

از سوی دیگر، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک، در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه 510 هزار تن ظرفیت تولید پوشاک داریم، گفت: در سال 95 و 96 واردات رسمی 60 میلیون دلار بود در حالی‌که در سال گذشته 3 هزار تن و در سال 95، 6 هزار تن واردات داشتیم و این نشان‌دهنده کاهش واردات وزنی و بالا رفتن واردات ارزشی است.

گلنار نصرالهی درباره میزان قاچاق پوشاک در کشور نیز گفت: 20 هزار تن معادل 2.5میلیارد دلار واردات قاچاق پوشاک در کشور صورت می‌گیرد. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک، مطرح کرد: 30درصد از پوشاک خارجی از ترکیه و مابقی از کشورهای چین و امارات وارد کشور می‌شوند. از سوی دیگر، ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه پوشاک هم که در این برنامه حضور داشت، از تعطیلی بیش از 70درصد کارگاه‌های تولید پوشاک خبر داد و افزود: مشکل اصلی بازار تولیدات پوشاک، واردات است. رییس اتحادیه پوشاک با تاکید بر اینکه تولید‌کننده باید در بازار جهانی سهم داشته باشد، گفت: در کشور 50 هزار تولیدکننده و بنگاه کوچک و بزرگ داریم و اگر موانع را‌ برداریم، ظرفیت خالی پوشاک پر می‌شود و نیازی به واردات نیست. شیرازی با پیشنهادی به وزارت صنعت برای رفع مشکلات بازار پوشاک خواستار ممنوعیت ورود کالای خارجی و منع هزینه‌های سربار دولتی مانند حذف مالیات بر ارزش افزوده و 30درصد حق بیمه شد.

در عین حال، الیاسی تولیدکننده پوشاک با دفاع از کیفیت پوشاک تولید داخل گفت: از نظر حجم و کیفیت تولید پوشاک، مشکلی نداریم و تولید‌کننده داخلی می‌تواند همه نیاز داخلی را تامین کند. به گفته او، تولیدکننده با یک پنجم ظرفیت واقعی تولید می‌کند، زیرا در کشور باز و برندهای خارجی به بازار داخلی هجوم آورده است. الیاسی افزود: بیشتر کالاهایی که به نام خارجی در بازار داخل به فروش می‌رود تولید ایران است و به نام خارجی به فروش می‌رسد. او اظهار کرد: دولت از ترس قاچاق تعرفه واردات را بسیار پایین آورده و باعث شده است، پوشاک خارجی به صورت قانونی و به وفور وارد شود. این تولید‌کننده افزود: کسی که می‌خواهد واردات انجام دهد باید هزینه آن را پرداخت کند. به گفته او، به دلیل پایین بودن تعرفه واردات تولید داخل توان رقابت با نمونه خارجی را ندارد. الیاسی با اشاره به اینکه فقط تولیدی خود او 180 نفر تعدیل نیرو داشته است، افزود: اوضاع همه تولید‌کنندگان همین است و تعدیل نیرو در همه تولیدی‌ها رخ داده است. وی گفت: در 10 سال گذشته هیچ اتفاق مثبتی برای صنعت پوشاک رخ نداد. این تولید‌کننده افزود: تا اعلام می‌شود جلوی واردات گرفته شده است، سیل سفارشات به تولید‌کننده روانه می‌شود، اما چون در اجرای قوانین سخت‌گیری نمی‌شود، هیچ تاثیر مثبتی ندارد. وی گفت: اگر مسوولان به معنای واقعی می‌خواهند از کالای ایرانی حمایت کنند یک تا 2سال جلوی واردات را بگیرند و تنفس وام و مالیات به تولید‌کننده دهند تا تولید‌کننده بتواند قدرت پیدا کند. الیاسی افزود: ما راضی هستیم برند خارجی، قاچاق وارد شود، اما به صورت رسمی و با تعرفه پایین وارد نشود.

 

 

ارسال نظر