اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۰۳

«آب» را فدای تجارت ترجیحی نکنیم

ایسنا  نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: تجارت خارجی بدون لحاظ مولفه‌های مرتبط با مصرف آب، یک تلاش کور برای صرفه‌جویی ارزی است که در نهایت به خسران ملی منجر می‌شود. فرهاد آگاهی با اشاره به ضرورت توجه به مبانی آب مجازی در تجارت خارجی اظهار کرد: کشور ما در طول تاریخ همیشه با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه بوده است و مردمان سرزمین‌های مختلف کشورمان، به‌طور سنتی راه‌های مقابله با آن را در رویکردهای کشاورزی و دامپروری خود لحاظ می‌کرده‌اند ولی به دنبال صنعتی شدن امور، فراموش کردیم که مناسبت‌های آبی را نیز در سیاست‌گذاری‌ها در نظر بگیریم.

او ادامه داد: دایما بر طبل تولید داخل کوبیده‌ایم، بدون اینکه به صورت علمی، تولید را پالایش کنیم و در نظر بگیریم که تولید کدام کالاها برای ما، مزیت رقابتی یا مزیت نسبی ایجاد می‌کند. به گفته آگاهی، باید میزان آبی که برای تولید محصولات مختلف مصرف می‌شود را با دقت و وسواس محاسبه کرد و با لحاظ پیوست‌های مربوط به مصرف آب، سراغ تولید رفت. آگاهی با اشاره به این واقعیت که در کالاهای صنعتی، آب صرف سرد شدن ماشین‌آلات و شست‌وشوی مواد اولیه می‌شود، ادامه داد: توجه به میزان مصرف آب برای تولید کالاها صرفا به کالاهای کشاورزی محدود نمی‌شود، بلکه باید در خصوص کالاهای صنعتی نیز میزان مصرف آب آنها را نیز در نظر بگیریم و تولید کالاهایی که فاقد ارزش افزوده هستند را کنترل یا محدود کنیم.

آگاهی همچنین افزود: در بحث واردات و صادرات، آنچه مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بحث ارزش آب است؛ به‌طوری که بارها شاهد بوده‌ایم که مسوولان مربوطه به افزایش حجم صادرات کالاهایی که آب زیادی مصرف می‌کنند، افتخار کرده‌اند. این در حالی است که اگر با معیار صرفه‌جویی آب به موضوع نگاه کنیم، به وضوح می‌بینیم بیش از آنچه از صادرات آن کالا سود کرده باشیم، متضرر شده‌ایم. به گفته آگاهی، تجارت خارجی بدون لحاظ مولفه‌های مرتبط با مصرف آب، یک تلاش کور برای صرفه‌جویی ارزی است که در نهایت به خسران ملی منجر می‌شود.

افزایش قیمت آبمیوه‌های ایرانی و خارجی

ایسنا  آبمیوه‌های ایرانی با افزایش قیمت همراه شده‌اند و آبمیوه‌های خارجی نیز که هم به صورت قاچاق وارد می‌شوند و هم واردات قانونی دارند، قیمت‌شان افزایش چشمگیری دارد این در حالی است که دبیر انجمن صنایع تولید و صادرات کنسانتره و آبمیوه با بیان اینکه آبمیوه‌های خارجی نیز در نقاط مختلف شهر قیمت‌های متفاوتی دارد، می‌گوید: وضعیت افزایش قیمت کنسانتره و آبمیوه داخلی در سال ۱۳۹۷ به زودی مشخص خواهد شد و در ارتباط با قیمت کنسانتره و آبمیوه‌های وارداتی باید دید دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان تعلق خواهد گرفت یا خیر. به گفته ولی‌الله داودآبادی با اشاره به اینکه کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت تولید کنسانتره و آبمیوه کشور استفاده می‌شود، اظهار کرد: این صنعت نیازمند سرمایه در گردش بالایی است و توان تولید ۱۴۰هزار تن کنسانتره و آبمیوه در سال را دارد اما فقط ۶۰هزار تن از این ظرفیت استفاده می‌شود. دبیر انجمن صنایع تولید و صادرات کنسانتره و آبمیوه ادامه داد: هر ساله قیمت میوه افزایش می‌یابد. علاوه بر این افزایش قیمت پاکت‌های مقوایی، حقوق و دستمزد، شکر، افزودنی‌های مجاز و مواد دیگری که در صنعت کنسانتره و آبمیوه وجود دارد را نیز باید لحاظ کرد.

آغاز هفتمین دوره طرح پایش ملی محیط کسب‌وکار

پایگاه خبری اتاق ایران     اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هفتمین دوره اجرای پایش ملی محیط کسب‌و کار را از دیروز با نظرخواهی از فعالان اقتصادی آغاز کرد. این پایش مربوط به وضعیت فضای کسب و کار کشور در فصل بهار 1397خواهد بود. طبق اعلام مرکز آمار اتاق ایران، طرح پایش ملی محیط کسب وکار کشور، بهار 1397در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار مصوب 1390 مجلس شورای اسلامی، از پنجم خرداد‌ماه تا پایان ماه جاری در سراسر کشور اجرا می‌شود. هدف کلی از اجرای این طرح، شناخت وضعیت جاری محیط کسب و کار در ایران و تغییرات آن به صورت فصلی و سالانه است.  مجموعه اعضای فعال اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون ایران، جامعه هدف این طرح را تشکیل می‌دهند. اجرای این طرح به روش نمونه‌گیری تصادفی است و در این دوره نزدیک به 4هزار فعال اقتصادی، پیامک اطلاع‌رسانی را دریافت خواهند کرد. فعالان اقتصادی منتخب از طریق اعلام نظر خود و تکمیل پرسشنامه الکترونیکی در سامانه پایش محیط کسب وکار در پرتال خدمات الکترونیکی اتاق ایران، در این طرح آمارگیری ملی مشارکت می‌کنند. در این طرح اطلاعات گسترده‌یی در زمینه 28 مانع اصلی در محیط کسب وکار کشور جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پس از ترکیب یافته‌های آن با سایر داده‌های آماری موجود در کشور، وضعیت شاخص محیط کسب وکار فصل بهار در سطوح ملی، استانی، بخش‌های اصلی اقتصادی و همچنین رشته فعالیت‌های اقتصادی عمده تا پایان تیر ماه سال جاری در اختیار کاربران طرح از جمله سیاست‌گذاران، برنامه‌‌ریزان و پژوهشگران کشور قرار خواهد گرفت. براساس نتایج طرح در زمستان 1396، شاخص ملی با رقم 5.80 (10 بدترین وضعیت محیط کسب وکار را نشان می‌دهد) اندکی نسبت به فصل ماقبل آن بهتر شده است.

 

ارسال نظر