بنگاه‌ها قربانی تصمیمات اشتباه

۱۳۹۷/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۴۴۳

ضعف مدیریت در بنگاه‌های کوچک و متوسط(SEMs) یکی از چالش‌های جدی بنگاه‌های اقتصادی در کشور شناخته ‌می‌شود. از این رو مدرس اتریشی مرکز آموزش اتاق تهران معتقد است اغلب مشکلات بنگاه‌ها ناشی از تصمیمات اشتباه مدیران‌ عامل است و البته بخشی از مشکلات نیز به دولت مربوط است و اگر بتوان نحوه تصمیم‌گیری درست را به صاحبان بنگاه‌ها آموزش داد، کمک بزرگی به بنگاه‌های بخش خصوصی شده است. مارگیت وندل برگر(Margit Wendel Berger)

در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق تهران گفت: در تمام دنیا بخشی از موفقیت‌ها و ناکامی شرکت‌ها به عوامل بیرونی وابسته است و البته بخش دیگری از این دستاوردها به دانش و نوع تصمیم‌گیری مدیرعامل بستگی دارد؛ تصمیماتی از این قبیل که چه زمانی سرمایه را وارد تولید کند یا چگونه این سرمایه‌گذاری به انجام برساند.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استنباط من این است که تقریبا سه‌چهارم موفقیت‌ها و شکست‌های یک شرکت در ایران تحت تاثیر عوامل داخلی بنگاه و یک‌چهارم آن به عوامل بیرونی نظیر حاکمیت قانون یا مداخلات دولتی باز‌می‌گردد. بنابراین چنین دوره آموزشی ‌می‌تواند در همه جا حتی در کشوری که دولت در آن بزرگ است نیز مفید واقع شود. این مدرس اتریشی با تاکید بر اینکه بیشتر مشکلات بنگاه‌ها ناشی از تصمیمات اشتباه مدیران‌عامل است، ادامه داد: البته بخشی از مشکلات نیز به دولت مربوط است و ما اگر بتوانیم نحوه تصمیم‌گیری درست را به مدیران‌عامل و صاحبان بنگاه‌ها بیاموزیم بسیار کمک‌کننده خواهد بود. اگر سهم عوامل مدیریتی در شکل‌گیری مشکلات بنگاه‌ها اندک بود در کشوری مانند اتریش که دولت سهم اندکی در مدیریت فضای کسب وکار دارد همه شرکت‌ها باید

موفق ‌می‌بودند.

وندل برگر توضیح داد که در بنگاه‌های اقتصادی مدیران، تصمیم اشتباهی را اتخاذ ‌می‌کنند و چندین سال براساس نتایج نخستین تصمیم اشتباه خود پیش ‌می‌روند. اما در شبیه‌سازی که در این دوره انجام ‌می‌گیرد چنانکه یکی از مدیران شرکت ایده‌یی داشته باشد براساس مدل‌سازی‌های صورت گرفته که در آن متغیرهایی چون تعداد خطوط تولید، استهلاک، نرخ بهره، میزان وام دریافتی، میزان دارایی‌ها و سرمایه و متغیرهایی از این دست در آن دخیل هستند، نتایج به کارگیری این ایده در انتهای سال محاسبه ‌می‌شود.

 

ارسال نظر