شلمچه، مساله‌دار‌ترین مرز صادراتی ایران به عراق

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۷۴

مسعود خیاط‌زاده، رییس اتاق آبادان می‌گوید: مجوزهای واردات و ثبت سفارش‌ها با قیمتی بیش از 3میلیون دینار عراقی صادر شود درحالی که طبق قوانین گمرکی عراق این رقم حدود یک میلیون و 200هزار دینار در نظر گرفته شده است. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان میزبان نشستی با حضور احمد سیاهپوش سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان بصره، عماد العیدانی مدیرکل دفتر استانداری بصره عراق، جزینی‌زاده سرپرست دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در استان خوزستان و مسوولان پایانه مرزی شلمچه بود. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران در این نشست مسعود خیاط‌زاده، رییس اتاق آبادان ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رمضان گفت: کشور عراق بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و گذرگاه تجاری شلمچه نماد روابط عمیق دوستی دو ملت ایران و عراق است بنابراین دولت‌های برآمده از دو ملت بزرگ ایران و عراق باید به تعمیم و توسعه روابط اقتصادی که کلید دروازه توسعه همه‌جانبه است، اهتمام بیشتری داشته باشند.

خیاط‌زاده ضمن تشریح وضعیت نامطلوب و رکود در مرز تجاری شلمچه که بنا به گزارش‌های رسیده روزانه کمتر از 30کامیون کالا به عراق صادر می‌شود، گفت: در سال 96 حجم مبادلات تجاری کشورمان با عراق بیش از 6 میلیارد دلار بوده و انتظار می‌رود که این مقدار سال به سال افزایش یابد. عضو شورای راهبردی اقتصادی منطقه آزاد اروند ادامه داد: ما به دنبال گسترش روابط اقتصادی با ملت عراق هستیم و می‌دانیم که مردم عراق کالاهای ایرانی را دوست دارند. از دولت محترم عراق می‌خواهیم که به این خواسته ملی توجه ویژه‌یی داشته باشد. از این رو درخواست می‌کنیم که دولت محترم عراق بر تجهیز امکانات فنی و زیرساختی در گذرگاه مرزی و تجاری شلمچه با هدف آسان‌سازی و توسعه تجارت اقدام عاجل کند.

خیاط‌زاده با اشاره به وجود افرادی خاص و سودجو در مرزهای تجاری به ویژه شلمچه گفت: وجود افرادی خاص در عراق باعث شده که مجوزهای واردات و ثبت سفارش‌ها با قیمتی بیش از 3میلیون دینار عراقی صادر شود درحالی که طبق قوانین گمرکی عراق، این رقم حدود یک میلیون و 200هزار دینار در نظر گرفته شده و متاسفم که باید بگویم تجار ایرانی در مرز شلمچه بیش از سایر گذرگاه‌ها نظیر مرز چزابه با آن روبه‌رو هستند. رییس اتاق آبادان با خطاب قرار دادن سرکنسول کشورمان در استان بصره گفت: حقوق حقه بازرگانان ایرانی در مرز شلمچه پایمال می‌شود و این درحالی است که دیگر مرز هم استانی ما یعنی چزابه محدودیت‌های ما را ندارد. مصرانه تقاضا می‌کنم این موضوع علاوه بر عراق در داخل کشور نیز از طریق وزارت امور خارجه پیگیری شود. خیاط‌زاده با اشاره به وضعیت دریافت ویزای مولتی هم گفت: بازرگان‌های ما به راحتی ویزای متعدد یا مولتی از کشورهای قطر و عمان را دریافت می‌کنند اما درخصوص عراق به‌ رغم تسهیلاتی که دولت ما برای عراقی‌ها قائل شده نظیر تردد بدون روادید به محدوده منطقه آزاد اروند، تجار ما با مشکل روبه‌رو هستند ضمن آنکه نقل و انتقال پول همچنان به شکل سنتی صورت می‌گیرد و این اصلا خوب نیست.

 

ارسال نظر