ایران مقصد 99 درصد پوشاک چینی و اماراتی قاچاقی

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۷۳

عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با توجه به آمار به ثبت رسیده در سازمان ملل و قیاس آن با آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که حدود ۹۹درصد از پوشاک وارد شده به ایران از چین و امارات قاچاق است. مجید نامی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در مورد میزان واردات پوشاک به ایران دو آمار متفاوت وجود دارد. آمارهایی که مربوط به سازمان ملل و نیز گمرک ایران است که این دو با یکدیگر اختلاف فاحشی دارند.

او ادامه داد: از دی‌ ماه سال ۱۳۹۴ تا دی‌ ماه سال ۱۳۹۵ حدود یک میلیارد دلار صادرات پوشاک از سوی سایر کشورها به ایران انجام گرفته که براساس آمار سازمان ملل سهم چینی ۳۹۸میلیون دلار، ترکیه ۳۳۸میلیون دلار، امارات متحده عربی ۲۰۹میلیون دلار، هند 22.5میلیون دلار، ایتالیا ۱۶میلیون دلار، آلمان 3.4میلیون دلار، سوییس 3میلیون دلار، اسپانیا 3میلیون دلار، فرانسه ۲.۳میلیون دلار و بلژیک ۷۱۶هزار دلار بوده است. عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در ادامه گفت: این آمار، آمار بین‌المللی است که در سال ۲۰۱۶ به ثبت رسیده و میزان صادرات پوشاک براساس کدهای تعرفه‌یی ۶۱ و ۶۲ توسط صادرکنندگان به گمرکات کشور مبدا به مقصد ایران ثبت شده است.

نامی همچنین به آمار صادرات پوشاک از دی ‌ماه سال ۱۳۹۵ تا دی ‌ماه سال ۱۳۹۶ اشاره کرد و گفت: هنوز میزان صادرات پوشاک از سوی کشور چین و امارات متحده عربی به ایران اعلام نشده و سازمان ملل در این رابطه آماری منتشر نکرده است اما میزان صادرات پوشاک از کشورهای ترکیه، ایتالیا، هند، اسپانیا، آلمان، سوییس و فرانسه به ایران در مدت زمانی مذکور به ترتیب معادل ۱۰۰، ۱۷، 13.5، ۳.۹، 3.5، ۳و 2.3میلیون دلار بوده است. به گفته او میزان پوشاکی که از امارات به ایران وارد می‌شود نیز عمدتا چینی است چراکه اماراتی‌ها در بخش تولید پوشاک فعالیت قابل اشاره‌یی ندارد.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه کیفیت پوشاک کشورهای اروپایی از سایر کشورها مطلوب‌تر است، خاطرنشان کرد: عمدتا پوشاک وارد شده از کشورهای چین و امارات دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و کالای درجه دو به شمار می‌آیند. نامی با بیان اینکه براساس خوداظهاری چینی‌ها و اماراتی‌ها به ترتیب ۳۹۸و ۳۳۸میلیون دلار از دی‌ ماه سال ۱۳۹۴تا دی ماه سال ۱۳۹۵ صادرات پوشاک به ایران صورت گرفته است، اظهار کرد: این آماری است که توسط سازمان ملل منتشر شده اما براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت زمانی اعلام شده، میزان واردات چینی‌ها و اماراتی‌ها به ایران به ترتیب 5 و 4میلیون دلار بوده است. این درحالی است که طبق آمار سازمان ملل ترکیه‌ای‌ها ۱۰۰میلیون دلار پوشاک به ایران صادر کردند که از این رقم تنها ۳۸میلیون دلار واردات رسمی در گمرک ایران به ثبت رسیده است. او با اعلام اینکه سالانه حدود یک میلیارد دلار صادرات پوشاک از سایر کشورها به ایران مد نظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: نکته جالب در این رابطه این است که کل واردات رسمی پوشاک به کشور در سال ۱۳۹۵و ۱۳۹۶ به ترتیب معادل ۶۱ و ۵۱ میلیون دلار بوده و سایر پوشاک وارد شده به کشور که حدود یک میلیارد دلار بوده به صورت قاچاق است. عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: حدود ۹۹درصد از پوشاک وارد شده به ایران از چین و امارات متحده عربی قاچاق است که این آمار، آماری قابل تامل بوده و باید نسبت به آن راهکاری اساسی اتخاذ کرد.

 

ارسال نظر