اصناف توزیعی برنده انتخابات

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۷۱
اصناف توزیعی برنده انتخابات

تعادل|

سرانجام پس از ماه‌ها انتظار، روز گذشته انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف تهران برگزار شد. براساس آمار ماخوذه و بر خلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها، ابراهیم درستی با کسب 78 رای به عنوان نفر نخست هیات رییسه انتخاب شد. این در حالی است که دو نفر بعدی، یعنی قاسم نوده‌فراهانی و خسرو ابراهیمی‌نیا نیز از نظر جهت‌گیری، همسو با ابراهیم درستی هستند. این در حالی است که علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران با ۶۷ رای و حسین درودیان با ۶۴ رای از بین اصناف تولیدی به عنوان دیگر اعضا هیات رییسه انتخاب شدند. اگرچه بنا بر اعلام روابط عمومی اتاق اصناف، اعضای منتخب یک هفته فرصت دارند تا سکاندار اتاق اصناف تهران را برگزینند. اما به نظر می‌رسد که ابراهیم درستی به دلیل همسو بودن بیشتر اعضای هیات رییسه منتخب، رییس آتی اتاق اصناف باشد. اما با این حال، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که با پادرمیانی وزارت صنعت معدن وتجارت، خروجی انتخابات بعدی برای تعیین رییس اتاق تهران، ابقای علی فاضلی در این سمت باشد؛ چراکه او از نظر جهت‌گیری‌های سیاسی با دولت همسوتر است. علاوه بر این، چرخش در آرای اعضای هیات رییسه می‌تواند به ابقای فاضلی کمک کند. از آنسو، پرونده‌های قضایی مفتوح برخی از اعضای منتخب هم دست مخالفان آنها را برای کنار زدن آنها از صندلی ریاست اتاق باز خواهد گذاشت.

 خانه‌تکانی در اتاق تهران

روز گذشته سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، انتخابات اتاق اصناف تهران برگزار و اعضا جدید هیات رییسه مشخص شدند. انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف تهران روز دوشنبه با حضور نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت، روسای اتحادیه‌های صنوف تولیدی و توزیعی و اعضای هیات اجرایی برگزار شد. در جریان برگزاری این انتخابات، دو نفر از صنوف تولیدی و سه نفر از صنوف توزیعی به هیات رییسه اتاق اصناف تهران راه یافتند. از صنوف تولیدی، علی فاضلی و حسین درودیان و از صنوف توزیعی ابراهیم درستی، قاسم نوده‌فراهانی و خسرو ابراهیمی‌نیا بیشترین رای را کسب کردند. بر اساس این گزارش، ابراهیم درستی با ۷۸ رای، قاسم نوده‌فراهانی با ۷۳ رای، خسرو ابراهیمی‌نیا ۶۹ رای، علی فاضلی ۶۷ رای و حسین درودیان با ۶۴ رای برای مدت چهار سال به عنوان اعضای هیات رییسه اتاق اصناف تهران انتخاب شدند. همچنین علی توسطی و ابوالفضل رجب‌زاده به عنوان اعضای علی‌البدل مشخص شدند.

 ماجرای پرونده‌های مفتوح

در همین راستا و برای دریافت جزئیات بهتر برگزاری انتخابات اتاق اصناف تهران، با رییس اتحادیه املاک و مستغلات استان تهران گفت‌وگو کردیم. مصطفی قلی‌خسروی با اشاره رضایت نسبی از برگزاری روند انتخابات به «تعادل» می‌گوید: خوشبختانه امسال شکایات انتخاباتی به حداقل رسیده و کمتر کسی در مورد نتایج انتخابات نگرانی دارد. با این همه، هنوز برخی ابهامات در مورد تاثیرگذاری وقایع و رخدادهای پیش از برگزاری انتخابات، بر نتایج رفع نشده باقی مانده‌اند. به عنوان مثال، برخی معتقدند برگزاری نشست‌های انتخاباتی در زمان ممنوعیت تبلیغات که توسط تیم پیروز صورت گرفته است، در واقع مصداق بداخلاقی و نیز تخلفات انتخاباتی است. برخی دیگر هم همچنان چشم امید به وزارت صنعت، معدن و تجارت دوخته‌اند تا شاید نتایج تغییر کنند. برابر قانون، وزارت صنعت باید مهر تایید نهایی بر انتخابات را بزند و از آنجا که برخی چهره‌های حاضر در فهرست منتخب هیات رییسه، پرونده‌های قضایی مفتوح دارند، ممکن است نتایج انتخابات از این موضوع نیز متاثر شوند. از آن سو، یک منبع آگاه در رابطه با انتخابات اتاق اصناف تهران که نخواست نامش فاش شود، در این مورد به «تعادل» گفت: برخی امیدوارند از پرونده‌های مفتوحی که سایرین دارند، به عنوان اهرمی برای رایزنی با وزارت صنعت استفاده کنند. اگر این پرونده‌ها در رابطه با برگزاری انتخابات هم باشند، وزارت صنعت ممکن است برای ابطال نتایج انتخابات اقدام کند.

 دست بالای توزیعی‌ها در مقابل تولیدی‌ها

اما آیا ترکیب جدید هیات رییسه اتاق اصناف موجب تغییرات احتمالی در سیاست‌های آن نیز خواهد شد؟ قلی خسروی، رییس اتحادیه املاک و مستغلات استان تهران، معتقد است ترکیب هیات رییسه آینده، چندان تفاوتی با دوره قبل ندارد. او می‌گوید: تنها فردی که در این دوره به جای فرد دیگری قرار گرفته، نوده‌فراهانی بوده است، وگرنه تیم هیات رییسه تفاوتی با دوره قبل ندارد. قلی خسروی ادامه می‌دهد: ریاست اتاق واقعا اهمیت دارد، اما این را هم باید در نظر گرفت که بهتر است فردی میانه‌رو به عنوان رییس اتاق انتخاب شود و نه فردی تندرو یا منفعل. او می‌گوید: بهترین نتیجه در صورتی به دست خواهد آمد که ترکیب کنونی هیات رییسه چندان تغییری نکند و همان سیاست‌های پیشین ادامه پیدا کنند. قلی خسروی همچنین با اشاره به اینکه اصناف توزیعی در هیات رییسه منتخب دست بالا را در مقابل اصناف تولیدی در اختیار دارند، ادامه می‌دهد: من فکر نمی‌کنم درستی برای انتخاب رییس اتاق کوتاه بیایند و با توجه به اینکه 3 نفر از 5 نفر منتخب عضو اتحادیه‌های توزیعی هستند، احتمال ریاست درستی بالا است. او در ادامه این را هم می‌گوید درستی وعده‌های متعددی هم داده‌اند و با توجه به حساسیت اصناف بر تحقق این وعده‌ها، امیدوارم در صورت ریاست ایشان، این وعده‌ها هم حتما اجرایی شوند. به عنوان مثال، ایشان در مورد بیمه، مالیات‌ها، توافق با دولت و جلب نظر دولت برای اعتماد گسترده‌تر به اصناف، وعده‌های زیادی داده‌اند!.

 رقابت 2 نفره؟

این در حالی است که همان منبع آگاه به «تعادل» می‌گوید: احتمال انتخاب علی فاضلی به عنوان رییس اتاق اصناف تهران، همچنان بالاتر از احتمال انتخاب درستی است، چراکه به گفته او، علاوه بر احتمال پادرمیانی وزارت صنعت برای ترغیب افراد به انتخاب فاضلی، ممکن است روند انتخابات داخلی هیات رییسه برای انتخاب رییس هم به گونه‌یی متفاوت رقم بخورد. البته از آن سو، با وجود خاستگاه مشترک، هنوز مشخص نیست ابراهیمی‌نیا به چه کسی رای می‌دهد. علاوه بر اینها این گمانی‌زنی نیز وجود دارد که رای نوده‌فراهانی هم احتمالا به دلیل رقابت خود ایشان با درستی، به سبد فاضلی ریخته خواهد شد. به این‌ترتیب اگرچه ابراهیم درستی شانس بیشتری برای اینکه بر صندلی اتاق اصناف تهران تکیه بزند وجود دارد، اما بازهم نمی‌توان با قطعیت کامل بتوان آن را پیش‌بینی کرد، چراکه برخی شایعات در مورد تخلف‌ها و بداخلاقی‌های انتخاباتی ممکن است موجب مداخله وزارت صنعت در نتایج انتخابات شود، چرخش رای افراد منتخب هم می‌تواند تغییرات بزرگی را رقم بزند.

 شفافیت الکترونیکی

اما با نگاهی به روند برگزاری انتخابات سال جاری اتاق اصناف تهران باید گفت که یکی از ویژگی‌های متفاوت این دوره از انتخابات اتاق اصناف تهران، برگزاری آن به صورت الکترونیکی بود که علاوه بر سرعت و دقت، شفافیت نتایج را نیز افزایش می‌داد. به نظر می‌رسد برگزاری انتخابات اخیر اتاق اصناف تهران به این شیوه، در عمل موجب کاهش چشمگیر نارضایتی‌ها و شکایات از روند برگزاری انتخابات نیز شده است. این در حالی است که چندین انتخابات صنفی دیگر نیز در سراسر کشور به صورت همزمان و به شیوه الکترونیکی برگزار شد. به عنوان نمونه، تنها در استان کهگیلویه و بویراحمد، 8 اتحادیه صنفی انتخابات خود را به شیوه الکترونیکی برگزار کردند. رییس صنعت، معدن وتجارت کهگیلویه و بویراحمد، از برگزاری انتخابات هیات‌مدیره ۸ اتحادیه در شهرستان بویراحمد خبر داد و گفت: براساس ماده ۲۲ قانون نظام صنفی و آیین‌نامه اجرایی، انتخابات اتحادیه‌های تعمیرکاران خودرو، مشاورین املاک وخودرو، آلومینیوم‌سازان و رستوران واغذیه، مرغ، ماهی وپروتئین، عکاسان وتاسیسات مکانیکی در سالن اجتماعات اتاق اصناف مرکز استان با حضور اعضای هیات اجرایی ونظارت بر انتخابات اتحادیه‌های استان برگزار شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، داریوش دیودیده افزود: با تامین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز، این انتخابات به صورت کاملا الکترونیک برگزار شد. او ادامه داد: برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک باعث افزایش دقت، سرعت و شفافیت در روند برگزاری انتخابات می‌شود و احتمال اشتباه را به حداقل می‌رساند.

 نتایج انتخابات سایر اتاق‌های اصناف

غیر از تهران، انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف رشت نیز روز دوشنبه با حضور نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اعضای هیات اجرایی برگزار شد. در جریان این انتخابات، جلال‌الدین محمدشکریه نایب‌رییس اول و عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران بیشترین رای را کسب کرد. بر اساس این گزارش، جلال‌الدین محمدشکریه ۵۴ رای، مجید انزانی با ۵۰ رای، رحیم لیاقت‌جو ۴۱ رای، علیرضا تهی‌دست ۳۷ رای و شریف رضا ۳۱ رای برای مدت چهار سال به عنوان اعضای هیات رییسه اتاق اصناف رشت انتخاب شدند.

در کرمانشاه نیز مجتبی صفایی با ۴۷ رای به هیات رییسه اتاق اصناف کرمانشاه راه یافت. در جریان برگزاری انتخابات کرمانشاه، مجتبی صفایی عضو هیات رییسه و سخنگوی اتاق اصناف ایران بار دیگر از سوی روسای اتحادیه صنفی کرمانشاه با ۴۷ رای ماخوذه بالاترین رای را در صنوف تولیدی به خود اختصاص داد. از مجموع ۵۸ رای ماخوذه از صنوف توزیعی این استان، رضا سلیم ساسانی با ۵۴ رای و حسین بیات با ۴۳ رای و همچنین از صنوف تولیدی مجتبی صفایی با ۴۷ رای و موسی سلیمی ۴۰ رای و اعتضاد علیزاده با ۳۹ رای به عنوان هیات رییسه اتاق اصناف شهرستان کرمانشاه انتخاب شدند. در جریان انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف شیراز، سیدمحمود هاشمی عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران بیشترین رای را کسب کرد. انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف شیراز با حضور ۷۷ نفر از روسای اتحادیه‌های صنوف تولیدی و توزیعی برگزار شد. در جریان برگزاری این انتخابات، سه نفر از صنوف تولیدی و دو نفر از صنوف توزیعی به هیات رییسه اتاق اصناف شیراز راه یافتند. از صنوف تولیدی، قدرت‌الله جوکار، ناصر مهرتاس و احمد رضا وردی‌نژاد و از صنوف توزیعی سیدمحمود هاشمی و خدابخش رضایی بیشترین رای را کسب کردند. بر اساس این گزارش، سیدمحمود هاشمی با ۶۵ رای، قدرت‌الله جوکار با ۵۲ رای، ناصر مهرتاش با ۴۵ رای، خدابخش رضایی با ۴۲ رای و احمدرضا وردی نژاد با ۲۹ رای برای مدت چهار سال به عنوان اعضای هیات رییسه اتاق اصناف شیراز انتخاب شدند. علاوه بر این، انتخابات اتاق اصناف در استان‌های قزوین و مرکزی هم برگزار شد.

 

 

ارسال نظر