اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۰۱

واردات خودرو با ارز ۴۲۰۰ تومانی در صف اولویت‌ها

فرهاد احتشام‌زاد نایب‌رییس انجمن وارد‌کنندگان خودرو در گفت‌وگو با اگزیم‌نیوز در خصوص اعلام خبر خروج واردات خودرو از فهرست تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی اظهار داشت: منظور این نبوده که ارز 4200تومانی به واردات خودرو تعلق نمی‌گیرد بلکه واردات کالاها بر اساس اولویت‌هایی صورت می‌گیرد که تخصیص ارز برای واردات این کالا را با تاخیر مواجه می‌کند اما این‌گونه نیست که تخصیص پیدا نکند، زیرا نرخ ارز واحد است و برای ورود همه کالاها از همین نرخ استفاده می‌شود غیر از کالاهای اساسی که یارانه نیز به آنها تعلق می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه بعد از بازگشایی مجدد سایت ثبت‌سفارش، بسیاری از وارد‌کنندگان در صف تخصیص دریافت ارز قرار گرفتند و در این زمینه دو شرکت وارد‌کننده خودرو توانستند ارز 4200 تومانی مورد نیاز خود را دریافت کنند، عنوان کرد: البته با توجه به مراحل تخصیص و روش دریافت آن نرخ واقعی برای واردکنندگان خودرو 4850 تومان تمام شد.

بر این اصل هم‌اکنون مبلغ مورد نیاز واردکنندگان و ارز مورد نیاز به شکل یورو به آنها اختصاص یافته که این مورد کمی متفاوت با نرخ رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی است زیرا مبنای ارزی که گرفته‌اند یورو است و در تبدیل ارزی به رقم 4850تومان می‌رسد.

احتشام‌زاد با تصریح براینکه بروز این شایعات منجر به افزایش قیمت در بازار می‌شود، یادآورشد: همه وارد‌کنندگان موظفند بر اساس نرخ ارز واحد، ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. فرآیند زمان ثبت درخواست تا دریافت حدود 40روز است اما طولانی شدن این پروسه مربوط به بانک‌هاست که در بیشتر موارد اعلام می‌کنند ارز به صورت کامل به آنها تخصیص داده نشده و محدودیت در ارائه به مشتریان دارند. بر همین اساس معدود واردکنندگانی هستند که موفق به دریافت ارز شده‌اند.

نایب‌رییس انجمن وارد‌کنندگان خودرو از کمبود عرضه خودرو وارداتی در بازار خبر داد و گفت: کمبود عرضه خودروهای وارداتی تاثیر قابل ملاحظه‌یی بر قیمت آن در بازار دارد که امیدواریم دولت با تدابیری که پیش رو دارد نسبت به اصلاح این فرآیند اقدام کند، زیرا چنانچه این روند در صنعت خودروی ما شیوع پیدا کند، این بحران بازار خودرو را با تلاطم قیمت روبه‌رو می‌کند.

وی در ادامه افزود: تشخیص اینکه چه کالایی ضروری است در کمیته ماده یک انجام می‌شود و تا زمانی که یک کالا مجوز ثبت‌سفارش دارد تعیین محدودیت برای آن معنا ندارد.

ما با هیچ نظام دستوری موافق نیستیم در این حوزه هم در صورت ادامه این روش، مانند نظام دستوری که بر بانک‌ها حاکم است و الزام آنها برای ارائه یک نرخ بهره وکارمزد مشخص باعث می‌شود که با مشکلاتی مواجه شویم که با پیش گرفتن راه‌های گریز از الزام، آن قانون را نقض کنیم و درنهایت دولت سیاستاش را دراین زمینه تغییر دهد. بنابراین حرکت به سمت بازار رقابت آزاد بهترین روش است که با اجرای آن نیاز به دخالت دولت در فرآیندهای عملیاتی کمتر می‌شود.

دولت ارز لازم برای خرید اعتباری را پیش‌بینی نکرده

در شرایطی که خرید و فروش آزاد هر نوع ارز توسط بانک مرکزی ممنوع اعلام شده شرکت‌های بخش خصوصی با مشکلات متعددی در زمینه خرید خدمات یا تجارت با اعتبار رو به رو شده‌اند. در آخرین جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی فعالان بخش خصوصی از دولت خواستند تا بازار ثانویه ارز را راه‌اندازی کند و از سوی دیگر با پرهیز از اجرایی کردن تصمیمات اقتضایی، آسیب‌های قفل کردن بازار ارز را در نظر بگیرد.

محمدرضا نجفی‌منش رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران گفت: شرایط اقتصادی کنونی مساعد نیست و فعالان بخش خصوصی از دولت به ویژه دستگاه دیپلماسی انتظار همراهی بیشتری دارند. دولت باید تمهیداتی را پیش‌بینی می‌کرد. متاسفانه دولت تمهیداتی که باید را در نظر نگرفته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: بازرگانانی که از طرف خارجی با اعتبار خریداری کرده‌اند در زمینه تهیه ارز مورد نیاز و پرداخت اعتبار دریافتی در موعد مقرر دچار مشکل شده‌اند. برای فعالان اقتصادی امکان دریافت ارز و خرید خدمات مختلف از خارج مثل تعمیر دستگاه‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر دولت محدودیت‌هایی برای دریافت ارز مورد نیاز شرکت‌های بزرگ ایجاد کرده که امیدوارم هرچه زودتر آن را بردارد. باتوجه به تهدیدهای ایالات متحده امریکا بسیاری از کشورهای بطور عادی با ایران تجارت نمی‌کنند.

نجفی‌منش گفت: سامانه نیما برای تامین ارز واحدهای کوچک و متوسط مناسب است اما در مورد شرکت‌های بزرگ دولت باید هرچه زودتر تمهید دیگری را بیندیشد.

این فعال صنعت قطعه‌سازی همچنین از ادامه حضور شرکت‌های خودروسازی خارجی مثل رنو و پژو در صنعت خودروسازی ایران خبر داد. پس از توافق برجام دو خودروسازی رنو و پژو از فرانسه به عنوان همکاران قدیمی صنعت خودروسازی ایران همکاری با خودروسازان داخلی را آغاز کرده‌اند. نتیجه همکاری پژو با خودروسازان ایرانی یعنی پژو 2008 هم روانه بازار شده است و پژو 301 هم به عنوان دومین محصول مشترک در آینده روانه بازار خواهد شد. به گزارش ایسنا چند روز پیش مسوولان ارشد پژو در واکنش به خروج امریکا از برجام اعلام کرده بودند که در رابطه با فعالیت در ایران در انتظار مواضع مستقل اروپا در این رابطه هستند.

 

 

ارسال نظر