برنامه‌ای برای ارتقای جایگاه جامعه صنفی

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۹۸

رییس اتحادیه صنف رایانه از اعلام برنامه ائتلاف تغییر و توسعه برای اصناف و بازاریان تهران خبر داد و گفت: این برنامه با هدف آگاهی روسای اتحادیه‌های صنفی تهران به عنوان صاحبان رای در این انتخابات منتشر شده است.

به گزارش شورای اطلاع‌رسانی ائتلاف تغییر و توسعه، سیدمهدی میرمهدی رییس اتحادیه صنف رایانه بیان کرد: این برنامه به مدت یک‌سال در شورای راهبردی اصناف با مشارکت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اساتید دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و اساتید دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی تهیه و تدوین شده است.

او با تاکید بر اینکه برنامه تهیه شده کاملا علمی و اجرایی است، توضیح ‌داد: این برنامه از مدل‌های دو اقتصادی دو کشور توسعه یافته آلمان و کره‌جنوبی استخراج شده است.

به گفته میرمهدی، تقویت ساختاری و کارکردی اتحادیه‌های صنفی برای راهبری اثر بخش جامعه بزرگ اصناف، افزایش توانمندی قابلیت‌های اتحادیه‌های صنفی برای افزایش نقش موثر در بهبود وضعیت اصناف و حفظ و ارتقای بازار داخلی اصناف و کمک به حل مشکلات مالیات بر عملکرد، مالیات بر ارزش افزوده و شهرک‌های صنفی در تعامل با شهرداری‌ها بخش‌هایی ازاین برنامه هستند. میرمهدی از ایجاد ساختارهای مدرن و تاسیس مراکز دانش بنیان و راهبردی اصناف در اتاق اصناف تهران و همچنین تاسیس مرکز بررسی‌های اقتصادی و بانک آماری اصناف به عنوان بخش‌هایی دیگر یاد کرد و گفت: بررسی چالش‌ها و موضوعات اقتصادی مرتبط با اصناف، پایش و تحلیل خروجی تصمیمات، سیاست‌ها و عملکرد اتاق اصناف ایران و رصد محیط اقتصادی اصناف و تاسیس مرکز حقوقی حمایت از قراردادها و همکاری‌های اصناف موارد دیگری است که دراین برنامه دیده شده است.

او افزود: تهیه زیرساخت‌های حقوقی تسهیل‌کننده همکاری‌های راهبردی، پیوندی و شبکه‌یی میان بنگاه‌های صنفی، ایجاد زیرساخت‌های حقوقی لازم برای کاهش هزینه‌های مبادلات فرامرزی اصناف در جهت گسترش صادرات و تسهیل واردات اصناف، ایجاد ابزارها و مکانیسم‌های حقوقی لازم برای گسترش مبادلات اعتباری و غیرشخصی در اصناف و ایجاد زیرساخت‌های حقوقی متضمن حقوق اصناف در همکاری با صنایع بزرگ به شکل پیمانکاری فرعی، توزیع زنجیره‌یی محصولات و... بندهای دیگر این برنامه هستند.

میرمهدی همچنین از ایجاد زیرساخت‌های حقوقی لازم در جهت تسهیل فعالیت‌های کارآفرینانه و حفاظت از حقوق کارآفرینان و نوآوران صنفی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های مورد‌نظر ائتلاف تغییر و توسعه نام برد و تصریح کرد: ایجاد ساختارهای حقوقی متضمن حقوق اصناف در برابر سایر سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادها، تاسیس مرکز آموزش، یادگیری و تربیت کارآفرینان صنفی، شناسایی افراد و واحدهای صنفی برخوردار از پتانسیل بالای کارآفرینی و نوآوری و آموزش افراد صنفی و بهبود سرمایه فکری و انسانی در اصناف مواد دیگری هستند که در این برنامه به آنها اشاره شده است. رییس اتحادیه صنف رایانه در تبیین بندهای دیگر این برنامه توضیح ‌داد: ایجاد نظام نوآوری و مدیریت دانش در اصناف، ارتباط با صنایع بزرگ و تهیه استانداردهای فنی و صنعتی برای برقرار کردن پیوند صنایع بزرگ با اصناف، ایجاد دانشگاه کارآفرینی اصناف و تهیه مواد درسی کاربردی مرتبط با اقتصاد اصناف و ارائه به دانشگاه‌های مرتبط برای ترغیب دانشجویان به نوآوری و ابداع، اختراع در موضوعات مورد نیاز اصناف نیز در این برنامه دیده شده است.

وی گفت: تاسیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات اصناف، مکانیزاسیون فرآیندهای اداری و ارتباطی فی‌مابین اتحادیه‌ها و اتاق، ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت سهولت گردش و شفافیت اطلاعات بازار و اصناف، فراهم کردن زیرساخت نظارت برعملکرد بازار، قیمت‌ها و تخلفات صنفی‌ و ایجاد زیرساخت‌های لازم در جهت ترویج شیوه‌های نوین تجارت دیگر گزینه‌هایی هستند که ائتلاف تغییر و توسعه برای آینده اتاق اصناف تهران مورد توجه قرار داده است.

میرمهدی از ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت گسترش آموزش مجازی در اصناف، خبره‌سازی، مدیریت و پردازش اطلاعات اصناف و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تسهیل ارتباط اصناف در زنجیره تولید تا مصرف، به عنوان دیگر بندهای این برنامه نام برد و اظهار داشت: تاسیس مرکز توسعه اخلاق کسب و کار ایرانی - اسلامی در اصناف، آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی اصناف، ترویج فرهنگ و روحیه کارآفرینی، کار و تلاش، همکاری، تهیه شاخص معیار روابط کارگر - کارفرما برای کاهش و پیشگیری از تنش‌ها در روابط کار، ایجاد زیرساخت‌ها و الزامات ضروری احیای روابط استاد شاگردی، برگزاری دوره‌های آموزشی طراحی و هنری برای گسترش تنوع محصولات صنفی و برگزاری دوره‌های بازرگانی، بازاریابی و تجارت با هدف ارتقای مهارت در بین افراد صنفی مواردی است که نشان‌دهنده جامعیت و دربرگیرندگی این برنامه است.

وی در اشاره به برخی دیگر از مواد این برنامه از آینده پژوهشی در رابطه با تغییرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موثر بر اقتصاد اصناف، بررسی روند تاریخی اقتصاد اصناف برای تدوین برنامه‌های توسعه‌یی، گسترش مشارکت و همکاری اصناف با سطوح مختلف تصمیم‌سازی اعم از قوای سه‌گانه و مراکز دانشگاهی و نهادهای برنامه‌ریزی در جامعه و ترویج و گسترش فعالیت‌های ورزشی با هدف بهبود سلامت مراکز صنفی نام برد.

رییس ائتلاف تغییر و توسعه در خصوص روند اجرای این برنامه گفت: مدل اجرایی هر مجموعه توسط موسسه‌یی متعلق به اتاق و با مشارکت مراکز علمی و پژوهشی قابلیت اجرایی دارد و در هیات‌مدیره هر مرکز یک عضو هیات رییسه اتاق و 4عضو از میان روسای اتحادیه‌های صنفی و 2عضو از مراکز پژوهشی مشارکت خواهند داشت.

 

 

ارسال نظر