بازار آماده خروج امریکا از برجام بود

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۱۴

اتاق اصناف ایران در پی خروج امریکا از توافق هسته‌یی با صدور بیانیه‌یی اعلام کرده است که اصناف درکنار مردم و نظام ایستاده است.

در این بیانیه آمده است خروج امریکا از توافق هسته‌یی 1+5 نه تنها نمونه‌یی آشکاراز بدعهدی، بی‌اعتباری و غیرقابل اعتماد بودن امریکاست، بلکه نمونه‌یی روشن از به سخره گرفتن تعهدات بین‌المللی توسط دولت ایالات متحده است. اگر چه دولت امریکا پیش‌تر از برجام خارج شده و عملا این تعهدنامه بین‌المللی را فاقد اعتبار و تاثیر نموده بود اما شیوه غیرمرسوم و غیردیپلماتیک امریکا چهره واقعی و غیرقابل اعتمادشان را بار دیگر برملا کرد.

این اقدام بیش از هر چیز نشان‌دهنده عدم پایبندی و التزام این کشور به معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی است. ما اتحادیه‌های صنفی و اتاق‌های اصناف سراسر کشور بار دیگر با ملت بزرگ ایران و دولت عزیز تدبیر و امید و رهبری معظم انقلاب اسلامی عهد و پیمان می‌بندیم که چون همیشه تاریخ انقلاب مومنانه و صبورانه به پای آرمان‌های انقلاب خواهیم ایستاد و به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی با تمام توان بازار و کسب و کار را دور از گزند دشمن قسم خورده کشور پر رونق‌تر از همیشه اداره خواهیم کرد و بر سر مصالح و امنیت کشورمان لحظه‌یی کوتاه نخواهیم آمد.

ما در کنار ملت بزرگ ایران با مساله تحریم بیگانه نیستیم؛ از بدو شکل‌گیری انقلاب اسلامی و در هشت سال دفاع مقدس همواره تحریم‌های مختلف و گوناگون را مقتدرانه پشت سر گذاشته‌ایم و اینک نیز با تجارب ارزشمند گذشته و قدرت مثال زدنی که در اکثر حوزه‌های اقتصادی به دست آورده‌ایم، در کنار مردم ایران با سربلندی و افتخار از انقلابمان دفاع خواهیم کرد. دشمنان ایران اسلامی بدانند که در عزم و اراده قاطبه بازار کشور که حضرت امام خمینی (ره) به حق تعبیر بازوان ستبر انقلاب را برای آن به‌کار بردند و در دو قرن اخیردر سخت‌ترین و پیچیده‌ترین دشمنی‌ها علیه ملت ایران، سربلند بوده، خللی وارد نشده است. ما در کنار مردم و نظام ایستاده‌ایم و برای غلبه بر دشمنی‌های بی‌حد و حصر آنان برنامه‌های جامعی خواهیم داشت. علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اصناف خود را برای خروج امریکا از برجام آماده کرده بودند اظهار داشت: خروج امریکا از برجام یک فرصت ملی است که باید درست به آن نگریسته شود. نگاه ما از روز اول این نبوده که برجام نجات‌دهنده اقتصاد ما خواهد بود ضمن اینکه در این زمینه قدردان دستاوردهای مثبت تیم مذاکره‌کننده وزارت امورخارجه هستیم اما با اتکا به پتانسیل‌ها و مزیت‌های داخلی، از این برهه جنگ روانی نیز عبور خواهیم کرد. خروج امریکا از برجام اتفاق مهمی نیست زیرا نگاه ما داخلی است، سرمایه‌های خوبی در داخل هست که می‌تواند در صورت تقویت و حمایت دولت جایگزین کالاهای خارجی شود.

وی با بیان اینکه اجرای تصمیم رییس‌جمهور امریکا مبنی برخروج از برجام مخالفت‌های گسترده‌یی را در دنیا و حتی در داخل امریکا به دنبال داشت سبقه اقتصادی دارد، اظهارداشت: آنچه در ماه‌های اخیر در اقتصاد ایران اتفاق افتاد نشان می‌دهد که افزایش نرخ ارز هیچ توجیهی براساس شاخصه‌ها و ساختار اقتصادی ایران ندارد و تنها یک جنگ روانی است که فوق‌العاده سازمان یافته از سوی استکبار جهانی طراحی شده است.

فاضلی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی و اتاق اصناف در نشست و تعاملی که با دولت داشتیم عنوان شد که کمبودی در تامین نیازهای بازار وجود ندارد، عنوان کرد: در بحث تخصیص ارز، ثبت سفارش و واردات مواد اولیه هیچ مانع یوجود ندارد و کارها به روال قبلی خود انجام می‌شود. اما یک جنگ روانی در حوزه اقتصاد را سازماندهی کرده‌اند که ما نباید به هیچ عنوان تسلیم آن بشویم دربعضی موارد ممکن است کمبودهایی باشد و سیاست‌های و تصمیم‌سازی‌های غلط موجب بروز بحران‌هایی شده باشد اما باید این موارد با تدبیر اصلاح و هدایت شود. رییس اتاق اصناف یادآورشد: باید از فرصت پیش آمده به نحو احسن استفاده کنیم. دولت باید در این مورد از تولید داخلی در همه زمینه‌ها و از مجموعه بنگاه‌ها حمایت کند و با اتکا به مزیت‌های داخلی در بحث بنگاه‌های کوچک و متوسط به عنوان یک سرمایه ملی به آنها نگاه کند.

وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه اروپا با توجه به سیاست جدید ترامپ، به قراردادهای خود با بخش خصوصی و بازرگانی ایران تا چه اندازه متعهد خواهد بود، گفت: بعید است که اتحادیه اروپا در این زمینه دنباله روی از امریکا داشته باشد گرچه نگاه رهبری این است که اروپایی‌ها هم قابل اعتماد نیستند ولی چنانچه به تعهدشان عمل نکنند ما خیلی متضرر نخواهیم شد.

فاضلی در ادامه افزود: ما در تولید و تامین مواد اولیه برای اصناف مشکلی نداریم در تخصیص ارز برای ورود مواد اولیه، ماشین الات و کالاهای جنبی نیز با مانعی روبرو نیستیم اما ممکن است برخی دست‌های دلالی بخواهند با سوءاستفاده از شرایط پیش آمده در زمین دشمن بازی کنند که اصناف باید با بیداری و هشیاری این دسیسه‌ها را رفع کنند. دل نگرانی‌هایی هست که دولت باید کمک کند و با راهکارهایی که اتاق اصناف ارائه می‌کند در کنار مجموعه به کمک بنگاه‌ها بیاید که من مطمئن هسستم تا دوهفته آینده در این زمینه خبرهای خوبی خواهیم داشت.

رییس اتاق اصناف ایران افزود: در تعامل با دولت مقرر شد اتحادیه‌های صنفی نیز می‌توانند همانند بخش صنعت از دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان استفاده کنند. در این زمینه اتحادیه‌های صنفی از جمله افراد حقیقی و حقوقی برای تامین ارز مواد اولیه، ماشین آلات، مواد جانبی و کالاهای مصوب و ثبت سفارش آنها از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند. اگر اتحادیه‌های صنفی در گمرک مشکلی برای ثبت سفارش داشته باشند، می‌توانند این موضوع را به اتاق اصناف اطلاع دهند و با هماهنگی که با مرکز توسعه صادرات انجام شده برای حل مشکل آنان اقدام خواهد شد.

 

ارسال نظر