اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۳۴

 ۹۱ درصد بازار خودرو در اختیار شبه دولتی‌ها

خبرگزاری صدا و سیما  رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: بیش از ۵۰ درصد قطعات منفصله وارداتی خودرو برای خودروسازان از کشور چین وارد می‌شود که ارزش آنها حدود دو برابر ارزش خودروهای وارداتی در سال گذشته است. فرهاد احتشام‌زاد افزود: سال گذشته سهم واردات خودرو از کل واردات حدود 8/4درصد بوده که از این میزان هم حدود یک درصد مربوط به خود خودروسازان است ضمن اینکه ۹۱درصد این بازار هم در اختیار شرکت‌های بزرگ تولیدی شبه‌دولتی است. او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به تمام اتفاقاتی که در سال ۹۶ در حوزه واردات خودرو افتاد هر ماه با یک بخشنامه و تلاطم جدید در حوزه واردات خودرو مواجه شدیم به طوری که تعرفه واردات خودرو ۳۰درصد افزایش یافت و با وجود تمام دستورهای قضایی این افزایش تعرفه، اعمال می‌شود. احتشام‌زاد اضافه کرد: از ابتدای امسال هم هزینه‌های جدیدی به واردات خودرو اضافه شد که با احتساب 10درصدی که به عنوان یک تعرفه جدید در بودجه امسال آورده شده، مجموع تعرفه‌ها 40درصد افزایش را نشان می‌دهد ضمن اینکه هزینه‌های ترخیص گمرکی و حقوق و عوارض گمرکی نیز به نسبت دلار ۴۲۰۰تومانی رشد کرده است از این رو اگر ۴۰درصد افزایش تعرفه‌ها را بخواهیم به نرخ واقعی محاسبه کنیم اکنون حدود ۶۰ درصد افزایش هزینه در واردات خودرو داریم. رییس فدراسیون واردات همچنین گفت: سال گذشته مجموعه تعداد خودروهای وارد شده ۶۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه بوده که نسبت به سال گذشته ۱۲درصد از نظر ارزش دلاری و ریالی کاهش داشته که همه اینها به علت دخالت بیش از حد دولت در این فرآیند است. او با بیان اینکه در حق مصرف‌‌کننده اجحاف شده است، اضافه کرد: درحالی که مصرف‌کننده هزینه را برای خودروهای باکیفیت پرداخت می‌کند اما در عمل از آن محروم است حتی می‌بینیم خودروهای داخلی نیز افزایش قیمت داشته و همه اینها ناشی از تصدی‌گری‌های دولتی است که در حوزه خودرو اتفاق افتاده است.  

 لزوم تهیه بانک اطلاعاتی کالاها

ایرنا  رییس اتاق بازرگانی البرز ایجاد بانک اطلاعات با هدف آگاهی از وضعیت کمی و کیفی محصولات تولیدی و صادراتی کارخانه‌ها را بهترین راهکار در حمایت از کالای ایرانی در داخل و خارج از کشور عنوان کرد. رحیم بنامولایی در ادامه اظهار کرد: دسترسی نداشتن به آمار و اطلاعات از نحوه فعالیت و عملکرد بخش تولید در گذر تامین نیازهای داخلی و صادراتی عمده‌ترین ‌چالشی است که فعالان عرصه اقتصاد کشور با آن مواجه هستند. رییس پارلمان بحش خصوصی البرز در توجیه اهمیت دسترسی فعالان اقتصادی به آمار و اطلاعات به روز و صحیح افزود: با توجه به حضور مستمر هیات‌های تجاری و صنعتی کشورهای مختلف در کشورمان با هدف مشارکت و سرمایه‌گذاری، ایجاد بانک اطلاعات برای شناسایی واحدهای فعال و نیمه فعال ضروری است. او در ادامه ایجاد تغییرات در روش‌های کنترل مالیات را ضرورتی انکارناپذیر دانست و گفت: اکنون چگونگی و نحوه پرداخت مالیات به عنوان عمده‌ترین چالش بخش تولید مطرح است بنابراین برای رعایت عدالت اجتماعی باید مالیات از وضعیت غیرمستقیم کنونی خارج و به صورت مستقیم از افراد گرفته شود. او در بخش دیگری از سخنان خود، جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای مشارکت در بخش تولید و حضور فعال در بازار جهانی حتی با برند آنان را مورد تاکید قرار داد و گفت: در صورتی که توانمندی‌ و ظرفیت‌های صنعتی کشورمان با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی همراه شود، ایجاد اشتغال در حد انتظار و توسعه ‌صادرات را در پی خواهد داشت.

 میزان گرانی و ارزانی کالاهای اساسی اعلام شد

ایسنا  قیمت و بازار محصولات اساسی غذایی در پایان سال گذشته با نوسانات قیمتی نسبی مواجه بود و جالب اینجاست که براساس آمار رسمی موجود در کنار گرانی 21.6درصدی برنج پاکستانی باسماتی نسبت به اسفند ماه سال ۱۳۹۵ شاهد ارزانی یک محصول استراتژیک مانند شکر سفید نیز بوده‌ایم. براساس آمار و ارقامی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار ایسنا قرار داده، بازار ۱۲قلم از محصولات اساسی و استراتژیک در ماه پایانی سال گذشته و میزان تغییر قیمت آن نسبت به اسفند سال قبلش گویای نکات قابل توجهی است چراکه در بازه زمانی مورد اشاره از سویی برنج پاکستانی باسماتی درجه یک کیلویی ۷۶۰۶تومان فروخته شده که شاهد افزایش قیمت 21.6درصدی آن بوده‌ایم که در صدر جدول نوسانات قیمت قرار دارد. از سوی دیگر قیمت شکر سفید نیز در قیاس با همین بازه زمانی منفی 9.4درصد کاهش داشته و کیلویی ۲۹۶۰تومان فروخته شد. البته گوشت قرمز پس از برنج بیشترین تغییر قیمت را تجربه کرده و در رده‌های بعدی قرار گرفته است. گوشت گوسفندی(مخلوط) کیلویی ۳۹هزار و ۴۹۰تومان در اسفند ماه سال گذشته فروخته شد که نسبت به ماه پایانی سال قبلش 16.1 افزایش را تجربه کرد و گوشت گوساله نیز با قرار گرفتن در رتبه سوم افزایش قیمت ۳۷هزار ۴۷۶تومان در بازار این ماه عرضه شد که نسبت به اسفند ماه سال ۱۳۹۵ حدود 13.7درصد گران‌تر شده است. طبق این گزارش، برنج تایلندی و شیر استریل پاکتی 2.5درصد افزایش قیمت داشته‌اند. همچنین برنج ایرانی هاشمی درجه یک، گوشت مرغ تازه، برنج طارم اعلاء، روغن مایع و روغن نباتی جامد نیز از 11.8درصد تا یک درصد افزایش قیمت را در این بازه زمانی تجربه کرده‌اند. در این مدت فقط شکر سفید تنها محصول ارزان شده بوده است.

 

ارسال نظر