تولید خرما در خطر

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۳۳

خرما به عنوان محصول اصلی بخش کشاورزی استان بوشهر با مشکلاتی از جمله تامین آب، بازاریابی، فراوری، بسته‌بندی و مکانیزاسیون روبه‌روست که در این خصوص، فعالان بخش خصوصی و مسوولان دولتی این استان برای برطرف کردن این موانع و رونق بازار این میوه شیرین به گفت‌وگو نشستند. رییس انجمن خرمای بوشهر در این نشست، از کم ابی رودخانه دالکی به عنوان یکی از منابع اصلی تامین‌کننده آب نخلستان‌های شهرستان دشتستان خبر داد که منجر به نابودی نخل‌ها شده است.

 تشکیل کارگروه ویژه نظارت بر صادرات، برگزاری جشنواره‌های ترویجی، تغییر شیوه آبیاری، پرداخت تسهیلات نوسازی، حذف پرداخت سهم بیمه کارفرما در واحدهای مربوط به فرآوری و بسته‌بندی خرما، محاسبه بهای برق بخش‌های مرتبط با نخیلات با تعرفه کشاورزی از محورهای گفت‌وگوی نشست فعالان بخش خصوصی و مسوولان دولتی در استان بوشهر بود.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، رییس اتاق بوشهر در این نشست گفت: برای کاهش هزینه‌های کشاورزان ضرورت دارد سازو کار محاسبه حامل‌های انرژی براساس تعرفه کشاورزی صورت گیرد. خورشید گزدرازی ادامه داد: تسهیل در حمل و نقل حوزه کشاورزی بهسازی جاده‌های بین مزارع و نخیلات به عنوان یکی از خواسته‌های مهم کشاورزان است که باید پیگیری شود. از این رو، تشکیل مرکزی برای تحقیق، پژوهش و توسعه فناوری خرما از مطالبات حوزه نخیلات است که باید در راستای بهبود بازار خرما در مسیر گام برداشت.

گزدرازی اظهار کرد: با توجه به بحران شدید کم آبی اصلاح الگوی آبیاری نخیلات استان از شیوه سنتی و غرقابی به نوین باید بیش از پیش مورد توجه باشد و تسریع شود. او همچنین گفت: در حوزه صادرات محصول خرما نیز برای ساماندهی مناسب باید کمیته ویژه نظارت بر صادرات محصول خرما تشکیل شود که در صورت تحقق چنین تشکلی اتاق بازرگانی مهیای همکاری با این تشکل خواهد بود.

از دیگر سو رییس انجمن خرمای بوشهر نیز که در این نشست سخن می‌گفت، اظهار کرد: رودخانه دالکی به عنوان یکی از منابع اصلی تامین‌کننده آب نخلستان‌های شهرستان دشتستان به حدی کم آب شده که آب به بسیاری از نخل‌ها نمی‌رسد و آنها ایستاده می‌میرند. ابوالقاسم کاووسی رییس انجمن خرمای استان بوشهر در ادامه گفت: بخشی از مشکلات تولید خرما به نحوه آبیاری برمی‌گردد که با وجود گذشت سال‌ها تاکنون تغییری در شیوه آن حاصل نشده است.

 

ارسال نظر