افزایش مرزهای رسمی بین ایلام و عراق

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۳۲

عراق از حیث سیاسی و اقتصادی به ویژه تجارت از همسایه‌های ثروتمند بوده که برای کشورمان از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. بر این اساس رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام خواستار افزایش مرزهای رسمی بین این استان و کشور عراق با هدف توسعه روابط اقتصادی شد. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، شعبان فروتن در جریان بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان از چنگوله مهران در مجاورت کشور عراق گفت: استان ایلام با داشتن 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق تنها دارای یک مرز رسمی در شهرستان مهران با کشور همسایه است. می‌طلبد که مرزهای جدیدی برای گسترش مراودات تجاری با عراق در این استان ایجاد شود. او ادامه داد: این استان به سبب داشتن طولانی‌ترین مرز با عراق و همچنین امنیت مطلوب و نزدیکی به شهرهای اقتصادی عراق دارای بهترین شرایط برای ایجاد مرز رسمی و حتی بازارچه است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به جانمایی از مرزهای «چیلات دهلران و چنگوله مهران» با کشور عراق در این استان اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد که از طریق دیپلماسی کشورمان زمینه تسریع در ایجاد این مرزها برای مرزهای پشتیبان مهران فراهم شود. رییس اتاق بازرگانی ایلام همچنین بر ضرورت رفع مشکلات مرزی مهران با کشور عراق شد و گفت: عدم صدور ویزای متعدد برای تجار، بالا بودن تعرفه در مرز، کم بودن کامیون‌های عراقی برای صادرات از جمله مشکلاتی است که عراق در مرز مهران ایجاد کرده است. فروتن ابراز امیدواری کرد: با تعامل و همدلی دولتمردان با فعالان بخش‌خصوصی زمینه مناسبی برای توسعه مراوده‌های تجاری با کشور عراق فراهم شود.

از دیگر سو معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه نیز در این نشست گفت: هدف اصلی ماموریت حوزه اقتصادی وزارت امور خارجه در استان ایلام بررسی وضعیت مرزهای غرب کشور برای توسعه تجارت با کشور عراق است. غلامرضا انصاری بیان کرد: عراق از حیث سیاسی و اقتصادی به ویژه تجارت، از همسایه‌های ثروتمند بوده که برای کشورمان از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. او ادامه داد: تمام تلاش ما این است که ظرفیت‌های موجود با کشور عراق را به حداکثر برسانیم تا زمینه لازم برای توسعه بیش از پیش مراوده‌های تجاری با کشور همسایه فراهم شود. او همچنین با بیان اینکه ما با 15 کشور همسایه ارتباط اقتصادی مطلوبی داریم، افزود: عراق در بین این کشورها از حیث سیاست خارجی و اقتصادی اهمیت بالایی دارد.

 

ارسال نظر