لزوم آمادگی برای مقابله با تحریم‌ها

۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۹۲

قرار است دولت امریکا و به‌طور مشخص دونالد ترامپ رییس‌جمهوری این کشور در تاریخ 22 اردیبهشت ماه (12 مه) در مورد ماندن با خروج از برجام اظهارنظر کند. اگر امریکا در برجام بماند او باید دستور تعلیق تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌یی را تمدید کند و در صورت خروج، تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران بازخواهد گشت. این در حالی است که ترامپ بارها علیه برجام سخن گفته و تهدید کرده است که امریکا در این توافق باقی نخواهد ماند. اگر چه اغلب تحلیل‌ها به این سمت رفته است که امریکا در تاریخ مورد نظر از برجام خارج می‌شود اما نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه معتقد است احتمال ماندن امریکا بسیار بیشتر از خروج از برجام است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، سیدحسین سلیمی، تلاش امریکا برای به توافق رسیدن با کره‌شمالی را عامل مهمی خواند که باعث می‌شود ایالات متحده هم‌چنان به برجام پایبند بماند. او عنوان کرد: ترامپ روی توافق با کره‌شمالی و خلع سلاح هسته‌یی این کشور مانور زیادی داده و بسیار راغب است که این توافق به نتیجه برسد. در عین حال سران کره‌شمالی از عدم پایبندی امریکا به توافق‌های گذشته از جمله با لیبی نگران هستند و حتی از قوت گرفتن خروج احتمالی امریکا از برجام و توافق با ایران نیز به عنوان یک نااطمینانی نام برده‌اند. از این رو به نظر نمی‌رسد ترامپ علاقه داشته باشد توافق با کره شمالی را با خروج از برجام به خطر بیندازد.

به گفته او، مساله کره شمالی که برای ترامپ بسیار حیاتی است. او می‌خواهد خود را به عنوان نخستین رییس‌جمهور امریکا مطرح کند که توانست با کره‌شمالی به توافق برسد. او می‌خواهد در خلع سلاح هسته‌یی و دفع خطر موشکی این کشور برای ایالات متحده تاریخ‌ساز شود. به همین دلیل احتمال اینکه در روز 22 اردیبهشت از برجام خارج شود، کمرنگ شده است.

سلیمی همچنین انتخابات پیش‌رو در امریکا برای مجلس نمایندگان و سنا را نیز عامل مهم دیگری در فشار برای حفظ برجام دانست و گفت: ترامپ تلاش دارد که بتواند کرسی‌های مجلس نمایندگان و سنا را همچنان در اختیار داشته باشد و باید وجهه حزب جمهوری‌خواه را حفظ کند. چون خروج از برجام از نظر سیاسی هزینه بالایی برای امریکا هم در صحنه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی خواهد داشت.

 نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران افزود: اظهارات اخیر جان بولتن مبنی بر اینکه ترامپ هیچ تصمیمی نگرفته است، خود می‌تواند نشانه‌یی برای افزایش احتمال ماندن امریکا در برجام باشد، چرا که بولتون همواره از مخالفان سرسخت برجام و مشوق خروج از آن بوده است.

 سیدحسین سلیمی با بیان اینکه امریکا به احتمال زیاد در برجام می‌ماند، عنوان کرد که در عین حال ایران باید برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه امریکا آمادگی داشته باشد و تدابیری بیندیشد.

 

ارسال نظر