احتکار و گرانی پوشاک نداریم

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۳۲

ایسنا|

در بازار پوشاک شاهد افزایش قیمت و بعضا عدم عرضه محصولات مختلف یا نوعی احتکار مواجه هستیم و فروشندگان در برخی موارد اعلام کرده‌اند که هیچ کس حاضر نیست در وضعیت مبهم ارزی جنسش را بفروشد و ضرر کند، اما ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه پوشاک در این باره می‌گوید: در زمینه پوشاک افزایش قیمت جایی ندارد و امکان احتکار نیست اما با تخلفات به صورت جدی برخورد می‌کنیم. ابوالقاسم شیرازی گفت: نوسانات نرخ ارز در قیمت هیچ تاثیری نداشته است، چراکه تولیدات امروز و حتی تابستانی این صنعت به ماه‌های گذشته ربط دارد. البته برخی هم می‌خواهند برای آینده تولید کنند که در برخی موارد برای تامین مواد اولیه نیاز به ارز وجود دارد.

او افزود: آن قدر پوشاک در بازار وجود دارد و از کالاهای وارداتی اشغال شده است که دیگر فضای رقابتی اجازه نمی‌دهد افزایش قیمت داشته باشیم. هم‌اکنون قیمت‌ها پایین است و اگر گردش کار افزایش پیدا کند خود به خود در کاهش قیمت نیز اثرگذار است. با توجه به اینکه امسال شعار حمایت از کالای ایرانی مطرح شده است، جهشی در تولید صورت گرفته و بسیاری از فروشگاه‌ها نسبت به عرضه کالای ایرانی رغبت پیدا کرده‌اند و مردم نیز رویکردشان به این سمت تقویت شد. رییس اتحادیه پوشاک ادامه داد: اگر تولیدات داخلی ایران از نظر قیمت تمام شده دارای مزیت نسبی نباشد، نمی‌توان به این هدف به صورت کامل دست یافت. راهکار این است که هزینه‌های سرباری مانند مالیات و عوارض حق بیمه و غیره که در اختیار دولت است باید برای تولیدکننده متفاوت باشد؛ بنابراین دولت برای آن باید تدبیری بیندیشد تا در حوزه تولید و خدمات استفاده از کالای ایرانی صرفه اقتصادی داشته باشد و تولیدکنندگان بتوانند رقابت سالم داشته باشند. به گفته شیرازی، در گذشته کالای ایرانی در اشغال کالای غیرمجاز بزرگ بود و هم‌اکنون در اشغال کالای وارداتی مجاز است و برندهای مختلف مجوز می‌گیرند و بدون سقف و محدودیت توسعه پیدا می‌کنند، چراکه کار بسیار سخت‌تر شده و ادامه کار منوط به این است که دولت وارد کار شود.

او در پاسخ به این سوال که چرا در بازار پوشاک شاهد احتکار و عدم عرضه هستیم؟ تاکید کرد: پوشاک به هیچ‌وجه قابل احتکار نیست؛ چراکه جزو جنس و کالای فصلی به شمار می‌رود و اگر در فصل خود فروش نرود به کالای استوک تبدیل می‌شود. اما اگر کسی این کار را انجام بدهد تخلف است و در صورت پیگیری مردم با متخلفان برخورد می‌شود.

 

ارسال نظر