استقبال بازرگانان از ارز تک‌نرخی

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۳۱

بزرگ‌ترین تصمیم اقتصادی دولت در سال جدید، یکسان‌سازی نرخ ارز است که نهادهای اقتصادی دولت را در حوزه اقتصاد به تکاپو واداشته است. اگرچه هنوز مسائلی وجود دارد که می‌تواند یکسان‌سازی نرخ ارز یا آینده آن را با چالش مواجه کند، اما آنچه طی بیش از یک‌ماه گذشته بر بازار ارز گذشت، اتفاقی بی‌سابقه بود که بسیاری از فعالان و حتی سیاست‌گذاران اقتصادی کشور را نیز غافلگیر کرد. نتیجه افزایش قیمت ارز و حواشی سیاسی و اجتماعی که پس از آن رخ داد، ضرورت توجه به موضوع «تعیین تکلیف نرخ ارز» را مطرح کرد. رییس اتاق آبادان در این باره می‌گوید: بزرگ‌ترین تصمیم اقتصادی دولت در سال جدید، یکسان‌سازی نرخ ارز است؛ اما دولت باید سعی کند همین وضعیت ثبات را حفظ کند. نرخ تورم با نرخ ارز ارتباط داشته باشد، از وضعیت بی‌ثبات بازارهای داخل اثرپذیری دارد. برای همین دولت باید در امنیت و ثبات بازار داخلی تمام تلاش خود را انجام دهد. مسعود خیاط‌زاده، به پایگاه خبری اتاق ایران از اثرات مثبت این تصمیم دولت می‌گوید. او یک‌سان‌سازی نرخ ارز را گامی مثبت در جهت بازگشت ثبات، اطمینان و امنیت به بازار می‌داند، اما نسبت به چالش‌های پیش‌رو هشدار می‌دهد.

به‌گفته خیاط‌زاده با مصوبات فعلی اگر نیاز متقاضیان با تخصیص‌های قانونی برآورده نشود، هیچ جایگزینی برای تامین آن پیشنهاد نشده یا هنوز نحوه انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل کشور باوجود مشکلات موجود در مبادلات ارزی مشخص نیست. رییس اتاق آبادان می‌گوید: تک‌نرخی شدن دلار برای زمان مشخصی کار بسیار خوبی است و بازرگانی داخلی از این اقدام استقبال می‌کند. طغیان نرخ ارز و ثبت رکوردهای جدید و باورنکردنی، آن‌هم به‌صورت لحظه‌به‌لحظه، یادآور شرایط بغرنج کشور در سال‌های نه چندان دور بود. تجربه‌گرانی که آسیب‌های فراوانی را بر اقتصاد کشور وارد کرد.

خیاط‌زاده معتقد است: بدون توجه به‌دلایل به وجود آمدن این وضعیت، باید توجه داشت که این شرایط می‌توانست اقتصاد کشور را در یک مسیر بی‌بازگشت قرار داده و میزان بی‌اعتمادی به واحد پول ملی را افزایش دهد. از این‌رو دولت بهترین تصمیم را در این شرایط گرفته و بخش بازرگانی و کل بخش خصوصی از تثبیت شرایط استقبال می‌کند. هرکسی که به عنوان دولت مسوولیتی در حوزه اقتصاد کلان دارد، باید راه‌حلی پیدا می‌کرد که ارز از کشور خارج نشود. او راز ماندگار سیاست تک‌نرخی شدن ارز را این می‌داند که نرخ 4200 تومان نرخ پایه‌یی ارز باشد و سالانه این نرخ بر اساس تورم داخلی و خارجی محاسبه‌شده و تغییر کند؛ اگرچه ما هنوز نگران آینده همین وضعیت ثبات در بازار ارز هستیم.

خیاط‌زاده درباره تاثیر افزایش قیمت دلار از 3700 تومان به 4200 تومان روی نرخ تورم می‌گوید: در تعیین نرخ جدید برای ارز، تفاضل نرخ پول داخلی به ارز خارجی محاسبه ‌شده است و حتما همین مساله در نرخ تورم هم تاثیرگذار است.

اما بیشتر از اینکه نرخ تورم با نرخ ارز ارتباط داشته باشد، از وضعیت بی‌ثبات بازارهای داخل اثرپذیری دارد. برای همین دولت باید در امنیت و ثبات بازار داخلی تمام تلاش خود را انجام دهد. او می‌گوید: فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی دنبال تعیین و تکلیف نرخ ارز بودند؛ هم صادرکننده‌ها و هم واردکننده‌ها به دلایل متعدد، متقاضی تک‌نرخی شدن ارز بودند اما اینکه بر چه اساسی نرخ ارز تعیین شود، محل اختلاف‌نظر بود.

او ادامه می‌دهد: البته مشکل اصلی بازار ارز در ایران این است که این بازار نسبت به همه مصرف‌کننده‌ها خوب عمل‌نکرده است. در این بازار حتی برای هیچ گروهی، نه واردکننده‌ها و تولیدکننده‌ها و نه متقاضیان نرخ برای ارز مسافرتی گشایشی نشده است. دولت باید هرچه سریع‌تر بتواند جلوی این مساله را بگیر و راهکاری برای حل مساله ارائه دهد.

این فعال اقتصادی چشم‌انداز اقتصاد سال 97 را با توجه به بازگشت ثبات به بازار ارز مثبت ارزیابی کرده و معتقد است که دولت باید هرچه سریع‌تر به ثبت سفارش، نحوه تخصیص ارز به واردات و صادرات و دیگر مصرف‌کننده راه‌کاری ارائه دهد، وگرنه ممکن است بار دیگر چند نرخی بودن به سیستم ارزی کشور بازگردد.

 

ارسال نظر