اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۶۷۰

قبضه بازار پوشاک توسط خارجی‌ها

تسنیم  عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: درحال حاضر بیش از ۶۰ تا ۷۰درصد مصارف محصولات نساجی در کشور مربوط به تولیدات خارجی و بقیه وابسته به تولید داخلی است. مسعود شاه‌بختی با اشاره به این جمله که در شرایط حاضر بیش از 98درصد پوشاک وارداتی به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شود، افزود: کالاهای قاچاق بدون کمترین هزینه راهی بازارهای داخلی شده و لطمات جبران‌ناپذیری به پیکره صنعت و تولید داخلی وارد می‌کند. وی افزود: درحال حاضر بیش از 60 تا 70درصد مصارف محصولات نساجی در کشور مربوط به تولیدات خارجی و بقیه وابسته به تولید داخلی است.

شاه‌بختی همچنین اظهار کرد: قاچاق کالا از عمده‌ترین معضلات اقتصاد ایران است و این معضل تاثیرات نامطلوب خود را علاوه بر بخش تولید در زمینه اشتغال نیز گذاشته است. عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: کالاهایی که از مبادی رسمی با احتساب پرداخت عوارض، سود، حقوق گمرکی و حتی ارزش افزوده به کشور وارد می‌شود، تولید داخلی از توان لازم برای رقابت با این نوع اجناس برخوردار است ولی در بحث قاچاق چنین نیست.

او افزود: کالاهای قاچاق بدون پرداخت هیچ هزینه‌یی اعم از عوارض، سود، حقوق گمرکی، مالیات بر واردات، بیمه، دارایی، مالیات بر حقوق، مالیات بر عملکرد و بسیاری موارد دیگر به بازار‌های مصرف داخلی عرضه و با ارزان‌ترین قیمت به فروش می‌رسد. شاه‌بختی با بیان اینکه کالای قاچاق از حیث قیمتی بر تولید ایرانی برتری دارد، اظهار کرد: متاسفانه ورود این نوع کالا‌ها به بازارهای داخلی بسیاری از واحدهای تولیدی کشور را به ورطه نابودی کشانده و خیل عظیمی از کارگران این مرز و بوم را خانه‌نشین کرده است. او با بیان اینکه ورود کالای قاچاق به کشور همچنان به قوت خود باقی است، گفت: برای حمایت از کالای ایرانی باید با قدرت و قوت هر چه تمام‌تر جلو سیل اجناس قاچاق به بازارهای داخلی گرفته شود تا صنعتگران داخلی بتوانند با پشت گرمی و انگیزه بیشتر به امر تولید بپردازند. شاه‌بختی یادآور شد: قاچاق ضمن ایجاد صدمات فراوان بر پیکره اقتصاد کشور باعث کاهش تولیدات داخلی و افزایش نرخ بیکاری در جامعه می‌شود.

آغاز ثبت‌نام نامزدهای اتاق‌ اصناف

ثبت‌نام نامزدهای اتاق‌های اصناف سراسر کشور از دیروز پنجم اردیبهشت ماه سال جاری در سراسر کشور آغاز شد. به گزارش پایگاه خبری اتاق اصناف ایران، متقاضیان برای عضویت حدود ۴۰۰ اتاق اصناف تهران و شهرستان‌ها از دیروز تا ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری به صورت سراسری ثبت‌نام خود را انجام خواهند داد. زمان رای‌گیری و برگزاری انتخابات اتاق‌های اصناف سراسر کشور روز ۳۱ اردیبهشت ماه جاری است. در این مرحله از انتخابات اتحادیه‌های صنفی شهرستان‌های کشور، اعضای هیات‌مدیره اتاق اصناف شهرستان خود را انتخاب خواهند کرد. براساس این گزارش جز این مرحله تا آبان ماه امسال دو انتخابات اتاق اصناف دیگر برگزار خواهد شد که شامل انتخاب حدود ۱۴۵نفر به عنوان نمایندگان استانی اتاق اصناف از میان منتخبان هیات رییسه اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و در نهایت با انتخاب 6 نفر از میان برگزیدگان نمایندگان اصناف، پرونده دوره هفتم انتخابات اتاق‌های اصناف ایران بسته خواهد شد. ذکر این نکته ضروی است برخی اتاق‌های اصناف که انتخابات میان‌دوره‌یی داشته‌اند تا زمان مهلت اعتبارنامه مستثنا از برگزاری انتخابات اردیبهشت ماه امسال هستند.

سهم صنعت نساجی از اشتغال

ایسنا  مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت 12درصد از سهم اشتغال کل کشور مربوط به صنعت نساجی است و با توجه به ارزش افزوده بالا و سرمایه‌بری اندک نقش بسزایی در رشد اقتصاد کشور خواهد داشت. افسانه محرابی در حاشیه بازدید از کارخانه حجاب شهرکرد در جمع خبرنگاران استان با اشاره به معضل بیکاری در جامعه اظهار کرد: صنعت نساجی بسیار اشتغال‌زا بوده به طوری که 12درصد از سهم اشتغال کل کشور مربوط به صنعت نساجی است و با توجه به ارزش افزوده بالا و سرمایه‌بری اندک، نقش بسزایی در رشد اقتصاد کشور خواهد داشت.

او افزود: بالغ بر 99درصد از صنعت نساجی تحت پوشش بخش خصوصی بوده و مابقی واحدها که بسیار محدود بوده زیر نظر بنیاد مستضعفان و حوزه‌های دیگر هستند. محرابی با اشاره به موفقیت‌های چشمگیر و نتایج مطلوبی که در این صنعت مشاهده شده، خاطرنشان کرد: در صنعت باید توجه بسیاری به مواد اولیه، تکنولوژی، آموزش نیروی انسانی و انتقال دانش فنی به شکل کامل داشت ولی متاسفانه بحث انتقال دانش فنی پیشرفت قابل ملاحظه‌یی نداشته است.

او با اشاره به ضرر بسیار زیاد واردات غیررسمی پوشاک به صنعت نساجی افزود: این واردات عمدتا در مناطق آزاد به صورت ته‌لنجی و کوله‌بری در اسکله‌هایی بوده که توسط گمرک مدیریت نداشته است.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک درخصوص واردات پوشاک بیان کرد: قیمت تمام شده و طراحی مد ازجمله مشکلاتی است که با حمایت و برنامه‌ریزی مدیریت واحدهای این صنعت می‌توان آن را مرتفع کرد. محرابی با اشاره مشکلات واردات غیررسمی پوشاک تصریح کرد: از سال گذشته در زمینه محدودیت واردات در مناطق آزاد و استقرار نیروهای گمرک در این مناطق تعامل‌هایی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گمرک و مناطق آزاد انجام شده است.

او تصریح کرد: می‌توان با ایجاد یک واحد صنعی نساجی در مناطق آزاد، ایجاد اشتغال پایدار و امنیت شغلی داشت و این مهم می‌تواند در راستای رسیدن به صنعت پایدار نقش موثری ایفا کند. محرابی با اشاره به بحث مالیات بر ارزش افزوده گفت: نخستین موضوع در این بحث، گرفتن مالیات ارزش افزوده از مصرف‌کننده نهایی بوده و با توجه به طولانی شدن زنجیره صنعت نساجی و فشاری که این صنعت به تولید‌کننده وارد کرده در قیمت تمام شده تاثیر بسزایی داشته و مشکلات بسیاری برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.

 

ارسال نظر