اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۲۰:۰۱
کد خبر: ۱۲۰۶۰۱

رشد تعرفه‌های عراق مانع جدی صادرات محصولات غذایی

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران گفت: افزایش تعرفه‌های واردات کالا در عراق، روند صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به این کشور را کند کرد. کاوه زرگران اضافه کرد: تا 7ماه نخست پارسال صادرات محصولات غذایی و کشاورزی روندی رو به افزایش داشت اما بعد از مهر ماه روندی نزولی به خود گرفت.

وی با بیان اینکه کشور عراق بازار اصلی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران به شمار می‌آید، گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات غذایی و کشاورزی برای حضور در بازار عراق نیاز به تعامل‌ها و حمایت‌های سیاسی دولت دارند.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز بخشی از این کاهش صادرات را جبران کرده است، گفت: به عبارتی دیگر با اینکه صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در 11ماه نخست پارسال کاهش یافت، افزایش نرخ ارز باعث شده، ارزش صادرات این محصولات به عراق پوشش داده شود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران، سهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال 96 را 13درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به آمار گمرک صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی در سال گذشته 6 میلیون و 130هزار تن به ارزش 5 میلیارد و 930میلیون دلار بوده است.

به گفته زرگران، صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 5 درصد به لحاظ وزنی و 4درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است. وی اضافه کرد: صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال 96 درحالی به کشورهایی چون عراق، امارات، ویتنام، ترکمنستان، اسپانیا و تایلند کاهشی بوده که صادرات این گروه از محصولات غیرنفتی در این دوره به کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، هنگ کنگ، آلمان، ترکیه، روسیه و هند افزایش یافته است. رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از این گفت‌وگو به کاهش 8 درصدی صادرات پسته در 11ماه نخست پارسال اشاره کرد و افزود: کاهش صادرات پسته نگران‌کننده است زیرا در سال قبل از آن(95) هم کاهش زیادی در صادرات پسته نسبت به سال 1394 داشتیم. زرگران در این مورد اظهار کرد: رقیبان جدید در بازارهای جهانی پسته به وجود آمده‌اند که قیمت تمام شده آنها پایین‌تر از محصولات ایرانی است. وی ادامه داد: کمتر بودن قیمت تمام شده، باعث می‌شود این رقیبان پسته ایران سهم بیشتری از بازارهای بین‌المللی را کسب کنند. صادرات محصول پسته در سال گذشته 130هزار تن به ارزش یک میلیارد و 175میلیون دلار اعلام شده که نسبت به سال 95 هفت هزار تن به لحاظ وزنی و بیش از 96میلیون دلار به لحاظ ارزشی کاهش یافته است.

اعتراض به قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی

عباس مه، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه قیمت‌گذاری وزارت بهداشت برای خرید تجهیزات پزشکی بر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی است، اظهار کرد: وزرات بهداشت مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی مانند سایر دستگاه‌های اجرایی دیگر وظیفه سیاست‌گذاری در حوزه را دارد و از تصدی‌گری منع شده است با این حال این وزارتخانه با قیمت‌گذاری بر تجهیزات پزشکی و خرید همین تجهیزات با رقم پیشنهادی خود عملا وارد بحث تصدی‌گری شده است.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه نظر انجمن به عنوان تولیدکننده اصلی در قیمت‌گذاری تجهیزات تاثیر بسیار کمی دارد، تصریح کرد: در وزارت بهداشت، کمیسیونی تحت عنوان قیمت‌گذاری بر تجهیزات پزشکی تشکیل می‌شود که ترکیب آن به گونه‌یی است که اکثریت را اعضای وزارت بهداشت تشکیل می‌دهند و رای انجمن به عنوان نماینده تولیدکنندگان در اقلیت قرار می‌گیرد.

به گفته وی؛ افزون بر قیمت‌گذاری و نحوه پرداخت از سوی وزارت بهداشت در صورت شکایت تولیدکنندگان از این شرایط مرجع رسیدگی به این موضوع باز هم وزارت بهداشت است. مه با بیان اینکه قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی از سوی وزارت بهداشت غیرقانونی است، بیان کرد: به دلیل قرار گرفتن تجهیزات پزشکی در ردیف ۲ کالایی و بنا به نظر ستاد تظیم بازار قیمت‌گذاری این دسته کالاها برعهده تولیدکننده است اما وزارت بهداشت با استناد به تفاهمنامه میان این وزارتخانه و وزیر صنعت سابق قیمت‌گذاری بر محصولات پزشکی را انجام می‌دهد. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی تصریح کرد: بدهی دولت به تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به ۳هزار میلیارد رسیده البته در این میان پرداخت‌هایی به تولیدکنندگان صورت گرفته اما با ثبت سفارش جدید این بدهی افزایش یافته است. مه در پایان با بیان اینکه میان انجمن تولیدکنندگان و وزارت بهداشت تعامل کمی وجود دارد، گفت: انجمن تجهیزات پزشکی به عنوان نهاد تخصصی با حضور تولیدکنندگان و فعالان این حوزه می‌تواند اطلاعات تخصصی برای تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این حوزه را در اختیار دولت قرار دهد ولی به دلیل عدم تعامل با وزارت بهداشت، تبادل اطلاعات صورت نمی‌گیرد.

نرخ جدید مرغ و انواع مشتقات در بازار

مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش 100تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار و 400تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 7هزار و 400، توزیع درب واحد‌های صنفی 7هزار و 550 و خرده‌فروشی‌های سطح شهر 8 هزار و 250تومان است.

به گفته وی نرخ هر کیلو ران مرغ از 7هزار و 250 تا 8 هزار و 250تومان است. یوسف‌خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات افزود: نرخ هر کیلو سینه با کتف 14هزار، سینه بدون کتف 15هزار و فیله مرغ 16هزار تومان است. رییس اتحادیه پرنده و ماهی ازدیاد عرضه در برابر کاهش تقاضا را دلیل اصلی روند نزولی قیمت مرغ در بازار دانست.

 

 

ارسال نظر