تکالیف ویژه تولیدکنندگان برای ارتقای کیفی

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۱۶:۳۰
کد خبر: ۱۲۰۵۹۹
تکالیف ویژه تولیدکنندگان برای ارتقای کیفی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی امسال خود خطاب به آحاد مردم و مسوولان، مساله اصلی کشور را اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با محور قرار دادن تولید ملی برای حل این مساله، شعار و نام سال 1397 را حمایت از کالای ایرانی اعلام کردند.

شعار امسال مستلزم برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و توجه به تمامی ابعاد و جوانب کار است. بازار فروش و خرید کالا یکی از گزینه‌های مهم در جهت حمایت از تولید ملی است، ولی فراتر از این موضوع باید به بحث حوزه تولید و تجارت توجهی ویژه کرد.

در بخش تولید برای اینکه کالای باکیفیت‌تر تولید و به قیمت مناسب عرضه شود، خود تولیدکنندگان نیز باید حامی کالای ایرانی باشند و با حساسیت ویژه‌یی این موضوع را دنبال کنند. همچنین توسعه سرمایه‌گذاری در مسیر حمایت از تولید داخلی و اشتغال بسیار پررنگ است. از این‌رو ضرورت دارد بسترهای لازم برای جذب سرمایه‌های سرگردان در جامعه بیش از گذشته فراهم شود. در همین راستا غلامرضا میری، نایب‌رییس شورای ملی زعفران اظهار داشت: در بازار زعفران به ویژه در ایران که قطب تولید این محصول در دنیاست بخش خصوصی تلاش‌های زیادی را انجام داده است که از جمله آن می‌توان به تلاش برای بسته‌بندی مطلوب و تقویت کیفیت عرضه دربازارهای جهانی باایجاد آزمایشگاه‌های مدرن و خط تولیدهای جدید اشاره کرد.

وی ادامه داد: اما با وجود تلاش‌های بخش خصوصی همچنان مشکلاتی بر سر راه صادرکنندگان و تولیدکنندگان وجود دارد. به بیان دیگر در این زمینه زیرساخت‌های مناسب برای تجارت و معرفی زعفران وجود ندارد.

میری درباره مشکلات صادرات زعفران و بازار این کالای استراتژیک ایرانی گفت: اگر قراری مبنی بر صادرات زعفران وجود داشته باشد باید از صادرکننده و تولیدکننده این محصول حمایت شود.  به گفته نایب‌رییس شورای ملی زعفران حمایت از کالای ایرانی باید از دایره حرف و شعار خارج و به عمل تبدیل شود. صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی امروز با مشکلات و تنگناهای جدی مواجه هستند از این‌رو می‌طلبد دولتمردان دست آنان را به گرمی بفشارند.

میری اضافه کرد: هزینه تولید کالا در مملکت به دلایل مختلف از جمله نرخ سود بالای تسهیلات بانکی، مالیات، بیمه، تامین اجتماعی، قاچاق، واردات بی‌رویه و مواردی از این دست بر مدار صعودی است. برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در مملکت باید به نحوی باشد که تولیدکنندگان کمترین دغدغه مشکلات و موانع بر سر راه تولید را داشته باشند.

وی همچنین عدم حمایت از تولیدکننده را از دیگر مشکلات موجود در این بخش شمرد و گفت: اگر نتوانیم انگیزه‌های تولید کیفی را ارتقا دهیم، محصول ما جایگاهی در بازارهای جهانی نخواهد داشت. به گفته میری در حال حاضر تغییرات عمده قوانین و مقررات به کلافی سردرگم برای تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده است. نایب‌رییس شورای ملی زعفران ادامه داد: از آن جایی که زعفران محصول انحصاری ایران است و ما حرف اول را در تولید آن در دنیا می‌زنیم، انتظارمان این است که رشد صادراتمان بیشتر از آن چیزی که هم‌اکنون است باشد.

میری در خصوص برنامه‌های اتحادیه زعفران نیز گفت: این اتحادیه تصمیم دارد سال جاری میزان صادرات زعفران را افزایش دهد و از سوی دیگر در جهت رفع موانع موجود بر سر راه صادرات بیش از پیش بکوشد، چرا که صادرات از گزینه‌های مهم در جهت حمایت از تولید داخلی، افزایش رشد اقتصادی و اشتغال در هر کشوری است. نایب‌رییس شورای ملی زعفران اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون جلسات مختلفی با محوریت حمایت از کالای ایرانی برگزار شده است که در این جلسات موضوعات و مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان مورد بررسی قرار گرفته است. بیشتر مشکلات فعالان اقتصادی ما داخلی است که باید در راستای رفع آن برنامه‌ریزی و تلاش گسترده‌یی صورت گیرد.

 

ارسال نظر