اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۲۷۲

دولت حوزه ICT را آخرین واگن قطار اقتصاد می‌بیند

محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران گفت: با توجه به مشکلات موجود از بعد اقتصادی و رکود موجود به ویژه در حوزه فناوری و اطلاعات، عملا چشم‌اندازی برای رشد این حوزه در سال جدید وجود ندارد. در سال 96 رشدی نداشتیم و اگر با همین چشم‌انداز پیش برویم در حوزه فاوا تعداد بیشتری از شرکت‌ها دچار مشکلات اقتصادی خواهند شد.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی تحت عناوین مختلف نسبت به افزایش مالیات‌ها اقدام می‌کنند و همچنین جرایمی سازمان تامین اجتماعی انجام می‌دهد شرکت‌های حوزه‌ آی‌سی‌تی روز به روز کوچک‌تر می‌شوند، در صورتی که تجربه در دنیا ثابت کرده این حوزه موتور محرک اقتصاد است که هم برای خودش درآمدزایی کرده و هم می‌تواند به دیگر حوزه‌ها مانند حوزه گردشگری، معدن، بازرگانی و تجارت، حمل‌ونقل و... کمک کند که همگی معطوف به فناوری اطلاعات است. کشورهایی که از این حوزه به نحو احسن استفاده کرده‌اند، حمایت‌های بیشتری داشته‌ و نهایتا رشد و توسعه بیشتری را شاهد بوده‌اند.  به گفته طلایی اما در کشور ما این حوزه به عنوان کالای لوکس و آخرین واگن قطار اقتصادی دیده شده و برنامه دقیقی برای آن ندارند. متاسفانه نقشه راه توسعه فناوری اطلاعات کشور طی سال‌های متمادی تدوین نشده است.

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق گفت: دولت عنوان می‌کند که از حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی حمایت می‌کند، اما تنها تعدادی شرکت بزرگ و شاخص در حوزه حمل‌و‌نقل و فروشگاه اینترنتی آنلاین دیده می‌شوند نه بقیه فعالان. اگر دولت بخواهد کاری انجام دهد ابتدا باید نقشه راهی برای سال 97 به صورت پنج‌ساله تدوین و سپس اقدام به حذف قوانین و مقررات زائد اقدام کند. در نهایت با برنامه‌های حمایتی نسبت به توسعه کسب‌وکار فعالان فضای مجازی کشور به آنها کمک کند. زمانی می‌گوییم توجه دولت به حوزه بیش از گذشته بوده که عنوان کنیم چه تعداد مجوز برای شروع یا ادامه فعالیت حذف شده، بگوییم تعداد دستگا‌ه‌های تصمیم‌گیر کاهش یافته و نقشه راهی برای توسعه فعالیت‌های این بخش به وجود آمده است؛ در حالی که تاکنون شاهد هیچ یک از آنها نبوده‌ایم. مسوولان باید بگویند چه کارهایی برای حمایت از این حوزه انجام شده، نه اینکه آن را به آینده حواله کنند.  به گفته طلایی باید رشد اقتصادی در بدنه فعالان حوزه اقتصادی احساس شود که نشده و رشد 4درصدی سال 96 در حوزه فعالان فاوا به معنی از بین رفتن رکود نبوده است. این صنعت کمی متفاوت از بقیه بخش‌هاشت؛ جوان و نیازمند توسعه است. فعالان این بخش از نیروهای جوان و متخصص کشور هستند اما در شرایط امروز گویی اولویت‌های دیگری در دولت وجود دارد و متاسفانه حوزه ICT بین آنها نیست.

بی‌برنامگی دولت در رفع بحران

ناصر ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران درباره تحول اقتصادی صنعت دارو در سال جاری گفت: برنامه مدونی از سوی وزارت بهداشت در زمینه تحول اقتصاد صنعت دارو وجود ندارد. طرح تحول سلامت از نظر منابع تغییری نکرده است. در جدیدترین اقدام وزارتخانه می‌خواهد از یک شرکت دولتی که خودش ایجاد کرده به‌طور متمرکز خرید کند. این شرکت به دنبال سود نیست و به دلیل خرید کلان قیمت پایین‌تری دارد. امیدواریم چنین ایده‌هایی برای تامین نیاز مردم موفقیت‌آمیز اجرا شود اما براساس تجارب قبلی، نسبت به موفقیت این ایده تردید دارم.

ریاحی گفت: شرایط تجارت دارو برای فعالان بخش خصوصی با توجه به مشکلات مختلف این حوزه جذاب نبوده و اقتصادی نیست اما به دلیل شرایط بیماران فعالیت را ادامه می‌دهیم.  رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در ادامه با اشاره به بی‌برنامگی دولت در رفع بحران در بخش دارو گفت: وزارتخانه هیچ هم‌اندیشی برای رفع بحران با فعالان بخش خصوصی نداشته است. برنامه‌یی وجود ندارد که درباره آن با بخش خصوصی مشورت کنند.

به گفته ریاحی وزارت بهداشت در سیاستی جدید تصمیم دارد از شرکت‌های خارجی تولیدکننده دارو برای ایجاد نمایندگی در ایران دعوت کند تا با دائر کردن نمایندگی به‌طور مستقیم دارو فروخته شده و هزینه واردات کم شود. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: داروهای ساده و کم حجم در ایران تولید می‌شود و داروهای وارداتی تولید شرکت‌های بزرگ امریکایی و اروپای غربی است. سیاست وزارت بهداشت در ایجاد نمایندگی این شرکت‌های بزرگ در حالی است که آنها برای سفر به بازار ایران محدودیت دارند. طرح چنین سیاست‌هایی از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تا چه اندازه در این زمینه بی‌برنامه و بی‌مطالعه هستیم.

تاثیر ارز بر نرخ نهاده‌های دامی

محمدعلی کمالی‌سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به تاثیر سردرگمی بازار ارز در نرخ نهاده‌های دامی اظهار کرد: وضعیت کنونی ارز، بازار نهاده‌های دامی را با رکود مواجه کرده است، به‌طوری که تامین سویا و ذرت مورد نیاز تولیدکنندگان با اخلال روبه‌رو شده است.  وی نرخ هر کیلو ذرت هزار و270 و سویا 2 هزار و 390تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسان نرخ نهاده‌ها و نگرانی مرغداران به واسطه تامین نهاده‌ها، کاهش جوجه‌ریزی را به همراه داشته است.

کمالی ادامه داد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده 5هزار و 550 تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 7 هزار و 800 و خرده‌فروشی 8 هزار و 600 تومان است. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و افزود: با استمرار نوسان نرخ نهاده‌های دامی و افزایش هزینه‌های تولید، عرضه هر کیلو مرغ زنده کمتر از 6 هزار و 600 تومان به قیمت زیان و ورشکستگی مرغداران تمام می‌شود. به گفته وی هم‌اکنون در عرضه مرغ تغییری ایجاد نشده است که با وجود تعلل مرغداران در جوجه‌ریزی انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر بازار نهاده‌های دامی ساماندهی شود.

 

 

ارسال نظر