اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۹۳

افزایش قیمت لوازم‌خانگی روی میز سازمان حمایت

ایسنا| رییس اتحادیه لوازم خانگی معتقد است با وجود تامین دلار ۴۲۰۰ تومانی و اجرای درست سیاست‌گذاری ارزی جدید دولت، نیاز به افزایش قیمت لوازم خانگی وجود دارد و به نظر می‌رسد با این درخواست تولیدکنندگان و واردکنندگان موافقت شود. محمد طحان‌پور رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی - در این باره به ایسنا گفت: تاکنون دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا نکرده اما اعلام تامین آن از سوی مسوولان دولت و اجرای این سیاست جدید ارزی توانست بازار را آرام کند، چراکه پیش از آن همه از تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم خانگی بلاتکلیف بودند و نمی‌دانستند چه کار باید انجام دهند. از سوی دیگر مردم نیز درگیر همین حواشی بودند و تقریبا بازار به حالت تعطیل درآمده، چراکه خرید و فروشی صورت نمی‌گرفت.

وی اضافه کرد: اسفندماه سال گذشته تولیدکنندگان و واردکنندگان درخواست افزایش ۱۵ درصدی قیمت را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دادند که آنها اعلام کردند «تا پایان فروردین‌ماه حق افزایش قیمت ندارند و پس از آن این درخواست بررسی می‌شود». با توجه به وضعیت کنونی به نظر می‌رسد با افزایش حدود 8 تا ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی در اردیبهشت‌ماه موافقت شود. او در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تامین دلار ۴۲۰۰ تومانی همچنان درخواست افزایش قیمت دارید؟ اظهار کرد: تاکنون دلار ۴۲۰۰ تومانی به ما ندادند و حتی در صورت تخصیص این ارز با این قیمت، عوامل مختلفی در افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی موثر است و درخواست تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز مربوط به ماه‌های قبل بوده است که پیش‌بینی می‌شود با افزایش 8 تا ۱۰ درصدی قیمت موافقت شود. طحان‌پور ادامه داد: هم‌اکنون وضعیت بازار لوازم خانگی آرام و مناسب است، اما رکود همچنان در این بازار وجود دارد و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد که امیدواریم هرچه زودتر این وضعیت اصلاح شود.

ثبات قیمت در بازار سیمان

ایسنا| دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ضمن اشاره به وضعیت صادرات در سال گذشته از رشد منفی صادرات این محصول خبر داد و گفت: اختلالات قیمت ارز پیش‌بینی‌های بازار را در سال جاری برای صنعت سیمان دشوار کرده و فعلا تصمیمی بر افزایش قیمت سیمان گرفته نشده است. شیخان درخصوص وضعیت سیمان در سال گذشته به ایسنا گفت: تولید سیمان در سال گذشته 54.5 میلیون تن بوده است و تولید کیلنکر به 57.9 میلیون تن رسید که مجموع این اعداد رشدی را نسبت به سال قبل نشان نمی‌دهد. وی ادامه داد: در این سال ۴۹ میلیون تن از سیمان تولید شده کشور به بازار داخلی عرضه شد که نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش داشت.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان همچنین با اشاره به وضعیت بازار صادراتی سیمان اظهار کرد: با احتساب اینکه صادرات صنعت سیمان در سال گذشته شامل 6 میلیون تن سیمان و 5.8 میلیون تن کلینکر می‌شد می‌توان گفت قریب به ۱۲ میلیون تن سال بعد در این حوزه صورت گرفته که نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد کاهش داشته است. شیخان با اشاره به برخی توافقات سازمان توسعه تجارت با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: بنابر توافق اولیه‌یی که بین شرکت کشتیرانی و سازمان توسعه تجارت صورت گرفته است، شرکت کشتیرانی موافقت کرده که در هزینه‌های حمل دریایی صادرات سیمان و کلینکر به حاشیه خلیج فارس ۳۰ درصد تخفیف ارائه کند که البته این توافق هنوز جنبه عملی پیدا نکرده و در سطح موافقت طرفین باقی مانده است. او با اشاره به پیش‌بینی که می‌تواند از وضعیت سیمان در سال جدید ارائه دهد، بیان کرد: با اینکه فکر می‌کردیم امسال می‌تواند وضعیت بهتری برای ساخت و ساز رقم بخورد، افزایش قیمت ارز و مشکلاتی که در این بازار به وجود آمد، عملا پیش‌بینی‌های ما را نیز به هم ریخت و الان نمی‌شود با این قیمت‌ها نسبت به وضعیت آینده سیمان اظهارنظر کرد.

140 برنامه برای حمایت از تولید ملی

شاتا| معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدامات اساسی این وزارتخانه در حمایت از تولید، صنعت و صادرات افزود: برای سال 97 حدود 140 اقدام را تعریف کردیم که در معاونت‌های مختلف گردآوری شده است. رضا رحمانی در نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این برنامه‌ها و اقدامات مطابق با اسناد بالادستی و بودجه و اولویت‌های مدنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت تدوین شده و به برنامه اجرایی تبدیل می‌شود. به گفته وی بهبود فضای کسب وکار، ارتقای بهره‌وری عوامل تولید، توسعه سرمایه‌گذاری، توسعه اشتغال، ‌ارتقای سهم و نقش فعالیت‌های معدنی (21 اقدام)، توسعه صادرات غیرنفتی، اصلاح و بهبود نظام توزیع، تقویت بنگاه‌ها، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در این برنامه گنجانده شده است. حمایت از تولید کالاهای ایرانی (‌16 اقدام) باز‌سازی و نوسازی صنایع (2 برنامه عمده) برنامه‌های پیشنهادی این وزارتخانه در حمایت از تولید ملی و صنعت داخلی بودند که رحمانی بدان‌ها اشاره کرد.

نوسازی ناوگان حمل و نقل و جذب و توسعه فناوری‌های نوین و اقدامات ویژه سازمان‌های توسعه‌یی در حوزه حمایت از کالای ایرانی، مجموعه اقدامات پیش‌بینی شده مسائل فرهنگ‌سازی و کار فرهنگی در این زمینه و در فضای مجازی و ایجاد بستر رسانه‌یی برای حمایت از کالای ایرانی تا توسعه صنایع دریایی که امسال براساس مطالعات اولویت‌بندی شده است دیگر موارد مورد اشاره رحمانی در این نشست بود. وی با برشمردن دیگر اقدامات وزارت صنعت در حمایت از تولید ملی افزود: پروژه عملیاتی آری به تولید ملی، پیگیری تخصیص منابع ارزان و کم بهره به تولید کالای ایرانی، حمایت مالی از تولید کالای ایرانی، طرح توسعه صنایع دریایی، طرح توسعه تولید و تجارت صنایع نساجی و پوشاک، اجرای طرح ساماندهی لجستیک تجاری و زنجیره‌های تامین در کشور، تامین و توسعه زیرساخت‌های فیزیکی شهرک‌ها و نواحی صنعتی مطابق با ضوابط ملی آمایش سرزمین، ارائه 1600 میلیارد ریال تسهیلات کارآفرینی به بنگاه‌های کوچک و متوسط با نرخ ترجیحی با تخصیص یارانه مناسب در این زمینه تعریف شده‌اند.

 

ارسال نظر