لحاظ مزایای صادرات برای فعالان حوزه «آی‌سی‌تی»

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۹۲

نخستین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران در سال 97 با حضور نماینده سازمان توسعه تجارت برگزار شد. محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه خواستار ارائه اطلاعات درباره بودجه اختصاص یافته به سازمان توسعه تجارت برای حمایت از صادرات و همچنین نحوه محاسبه ارز هیات‌های تجاری از نماینده سازمان توسعه تجارت شد.

مهدی‌پور نماینده سازمان توسعه تجارت بیان کرد: محتوای بسته حمایتی صادرات مانند گذشته به دو صورت مستقیم در قالب جوایز و غیرمستقیم بوده و حدود 1500میلیارد تومان برای بسته حمایتی در نظر گرفته شده است.

طلایی اظهار کرد: بسته حمایتی کمی به بیراهه می‌رود و مشکلات را نادیده می‌گیریم. تولید پشتوانه صادرات است و اگر امروز که رکود در کشور وجود دارد، در بسته حمایتی اصلاحاتی انجام شود حداقل تولیدکنندگان به امید صادرات تولید می‌کنند. فعالان حوزه آی‌سی‌تی انتظار دارند از مزایای سایر رشته‌ها در زمینه صادرات بهره‌مند شوند. او با تاکید بر اهمیت صادرات ادامه داد: تفکر غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه همین که بتوانیم پاسخگوی نیاز داخل باشیم کفایت می‌کند و نیاز به صادرات نیست، یعنی این گروه معتقدند ابتدا باید نیازهای داخل برطرف شده و سرریز آن صادر شود.

ویدا سینا، عضو کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه با اعتقاد به اینکه جزیره‌یی عمل کردن و ناهماهنگی بین تصمیم‌ها مشکل‌ساز است، ‌گفت: مگر می‌شود صادرات بدون تولید انجام شود؟ هنوز نگاه‌ها به سمت تولید متمرکز نیست، اسم از آن برده می‌شود اما به صورت عملیاتی اقدامی صورت نمی‌گیرد. طلایی اظهار کرد: کشورها از حوزه فناوری اطلاعات به دو صورت استفاده می‌کنند؛ یک گروه مانند هند حوزه آی‌سی‌تی را برای درآمدزایی مستقیم تقویت می‌کنند و گروه دیگر از این حوزه برای رونق سایر بخش‌ها و توسعه تولید و صادرات استفاده می‌کنند. کشوری مانند ایران از حوزه آی‌سی‌تی هم به عنوان موتور اقتصاد و هم بخش اشتغال‌زایی استفاده می‌کند.

در ادامه نشست موانع و مشکلات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال جدید مورد بحث واقع شد. مهدی‌پور با بیان اینکه سازمان صنفی معرف فعالیت‌های حوزه فناوری اطلاعات نیست، گفت: اکثر جلسات سازمان توسعه تجارت با اتاق بازرگانی و تشکل‌های تخصصی آن برگزار می‌شود.

طلایی در این باره اظهار کرد: در حوزه تجارت بین‌الملل اتاق بازرگانی و تشکل‌های آن باید تصمیم‌گیرنده باشند نه اصناف. بحث عمده سازمان نظام صنفی مربوط به اصناف می‌شود درحالی که ما صنف نبوده و بخش تخصصی و اقتصادی محسوب می‌شویم. سپس سعید رسول‌اف، عضو انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه با اشاره به بحران تلگرام گفت: امروزه همه هم‌وغم مسوولان تلگرام شده است. با توجه به کارکردهای اقتصادی این اپلیکیشن بهتر است موضع اتاق نیز نسبت به این موضوع مطرح شود. اکبر ذاکری عضو کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اظهار کرد: دولت در حوزه صادرات استراتژی مشخصی ندارد. باید صادرات به صورت هدفمند انجام شود در غیر این صورت نتیجه نخواهد داشت. لذا بهتر است ابتدا مزیت‌های رقابتی مشخص شود تا در آن حوزه‌ها وقت و انرژی صرف کنیم.

 

 

ارسال نظر