فراخوان سرمایه‌گذاری در رویداد همدان 2018

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۳۱

بررسی ابعاد رویداد همدان 2018 محور سی‌ویکمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران بود. رییس کمیسیون گردشگری در این نشست، بر لزوم توجه به صنعت گردشگری کشور به عنوان راهکاری که می‌تواند وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی را محو کند و منجر به توسعه اقتصادی شود، تاکید شد.  به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، احمد اصغری با اشاره به اینکه امروزه توسعه گردشگری در تمامی عرصه‌ها، چه در سطح ملی و منطقه‌یی و حتی در سطح بین‌المللی مورد توجه برنامه‌ریزان دولتی و شرکت‌های خصوصی قرار گرفته، گفت: بر این اساس بسیاری از کشورها به‌صورت فزاینده‌یی به این حقیقت پی برده‌اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج داده و درصدد یافتن راه‌های تازه‌یی برآیند.

او تصریح کرد: برای کشورهایی مثل ایران، درآمدهای نفتی، یک رانت اقتصادی تلقی می‌شود که فاقد هرگونه اثرات القایی از لحاظ بالا بردن سطح تولید ملی در اقتصاد است؛ درحالی که صنعت گردشگری به‌ صورت زنجیره‌وار با بعضی از فعالیت‌های اقتصادی، وابستگی دوجانبه دارد و رونق آن از لحاظ افزایش درآمدها در اقتصاد کشور میزبان تاثیر بسزایی دارد. به گفته او، در نتیجه توسعه گردشگری، اقتصاد کشور را از حالت تک‌محصولی خارج می‌کند و ثبات در درآمدهای ناشی از جذب گردشگری را برای کشور به همراه خواهد داشت. اگر راه برای بخش خصوصی باز نباشد چگونه می‌توان به این درآمدها دست یافت. لذا فرصت برگزاری همدان 2018 در دوره کنونی کشور یکی از بهترین راه‌های بهره‌گیری از فرصت‌ها برای استان همدان به عنوان میزبان و در نهایت کشورمان است.  او اظهار کرد: با شروع سال ۲۰۱۸ یک سال طلایی برای همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا آغاز شده و لازم است از فرصت پیش ‌آمده در راستای معرفی و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، این استان به جهانیان نهایت استفاده را ببریم.  اصغری تاکید کرد: بر این اساس باید با تبلیغات گسترده و طراحی مناسب لوگوی همدان 2018 فرصت‌ها و جاذبه‌های گردشگری همدان را تبلیغ کرده و از تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری برای میهمانان غافل نشویم. اصغری خاطرنشان کرد: می‌توان هم‌زمان با رویداد 2018 همدان، میزبانی مسابقات ورزشی در سطح بین‌المللی با حضور تیم‌های مختلف خارجی را برنامه‌ریزی کرده و از ظرفیت‌های گردشگری ورزشی، طبیعت‌گردی، کوه‌نوردی، صخره‌نوردی، دوچرخه‌سواری، اسکی و... این استان استفاده کنیم.  در ادامه رییس اتاق همدان، هم با بیان اینکه رویداد همدان 2018 فرصت خوبی را برای توسعه گردشگری کشور ایجاد کرده، گفت: اتاق ایران و همدان با آمادگی کامل این توانمندی را دارد که در کنار مجموعه مدیریتی استان زمینه تعامل خوبی را فراهم کند. علی‌اصغر زبردست، افزود: امروزه امریکایی‌ها در تلاش هستند که ایران اسلامی را منزوی کنند و این رویداد می‌تواند این نقشه را بی‌تاثیر کند.

زبردست با اشاره به اینکه پیشنهاد می‌شود برای شکوفایی رویداد همدان 2018 اجلاس اتاق‌های کشورهای آسیایی در ایران برگزار شود، ادامه داد: دراین‌بین می‌توان سیاست‌هایی را برای تلطیف مباحث بین‌المللی کشورمان پیگیری کرد.

او تصریح کرد: همچنین پیشنهاد می‌شود، نمایشگاه صنایع‌دستی کشور و نمایشگاه سفال کشورهای آسیایی در همدان برگزار شود تا کمک رونق‌گیری این رویداد شود.

همچنین محب خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم گفت: با توجه به نام‌گذاری همدان 2018 برنامه‌های مختلفی برای این استان تدوین شده که در دستور کار قرار دارد. خدایی با اشاره به اینکه تلاش خواهد شد در بازه زمانی 30روزه اقداماتی انجام شود که تخفیف‌های مختلف به گردشگران ارائه شود تا شاهد افزایش جذب گردشگر در این استان باشیم.

در این ‌بین علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق ایران هم پیشنهاد کرد: کمیته‌یی تخصصی مشتمل از اتاق ایران، اتاق همدان، استانداری همدان، معاونت میراث فرهنگی و گردشگری برای کمک به تحقق اهداف رویداد همدان 2018 تشکیل شود. دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: همگان باید بدانند که اگر اهداف همدان 2018 به‌ خوبی محقق شود حتما شاهد افزایش ورودی ارز به کشور همچنین توسعه و رشد زیرساخت‌های این صنعت در کشورمان خواهیم بود.  همچنین جواد زمانی، معاون امور استان‌های اتاق ایران گفت: اتاق ایران با آمادگی کامل می‌تواند تصدی‌گری این رویداد مهم جهانی را بر عهده بگیرد و از فعالان صنعت گردشگری نیز درخواست می‌شود با ارائه پیشنهادات در این عرصه به شکوفایی همدان 2018 کمک کنند.

استاندار همدان نیز با اشاره به اینکه گردشگری احتیاجی به خلق منابع جدید ندارد بلکه نعمت‌های خدادادی در کشورمان برای رونق این صنعت وجود دارد، گفت: به عنوان‌مثال می‌توان گفت که گردشگری پایتخت کشورهای آسیایی براساس ظرفیت‌های همدان به استان اهدا شده و صرفا بر مبنای تلاش افراد نیست. محمدناصر نیکبخت ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران بومی همدان خارج از استان هستند که باید برای توسعه صنعت گردشگری به همدان بازگشته و اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. استاندار همدان با اشاره به اینکه باید جلسات اتاق ایران و بخش خصوصی برای کمک به شکوفایی همدان 2018 به طور مستمر برگزار شود، اظهار کرد: همچنین در آبان ماه 500 نفر از 180کشور دنیا به ایران سفر می‌کنند تا با ظرفیت‌های کشورمان آشنا شوند که باید همدان یکی از این مقاصد قرار بگیرد.

 

ارسال نظر