پرورش کرم ابریشم در ۲۰ استان

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۶۲

ایسنا

رییس مرکز توسعه نوغانداری گفت: در سال جاری حداقل در ۲۰ استان پرورش کرم ابریشم را شاهد خواهیم بود. علی‌اصغر داداش‌پور اظهار کرد: در استان‌های، گیلان و مازندران و خراسان رضوی افرادی شاخص و تحصیلکرده داریم که در حوزه نوغانداری کشور فعالیت‌های بسیار خوبی دارند. او افزود: نوغانداری را صرفا نباید در ۴۵روز پرورش خلاصه کرد و انتظار درآمدی خوب در حوزه نوغانداری و ابریشم همراه با ارزش افزوده بالا باشد.

داداش‌پور خاطرنشان ‌کرد: در سال جاری حداقل در ۲۰ استان کشور پرورش کرم ابریشم را شاهد خواهیم بود و با توزیع نهاده‌هایی مانند تخم نوغان و نهال توت، زمینه برای ترویج فرهنگ پرورش کرم ابریشم تا تولید پیله را به نحوی فراهم کرده‌ایم.

رییس مرکز توسعه نوغانداری با بیان اینکه انتظار ما فقط این نیست که بر تولید پیله ابریشم متمرکز باشیم، چون هر مرحله از پرورش کرم ابریشم از تولید پیله تا محصول نهایی ارزش افزوده‌های سرشاری دارد، ادامه داد: پیله ‌تر ابریشم که با قیمت ۲۵هزار تومان به صورت توافقی خریداری می‌شد، وقتی تبدیل به پیله خشک می‌شود، ارزش افزوده بالایی پیدا می‌کند و وقتی تبدیل به نخ ابریشم می‌شود، ارزش افزوده آن بازهم به مراتب بالاتر می‌رود.

بالطبع هنگامی که به کارگاه‌های پخت و سفیدگری می‌رود، یک ماده اولیه برای تولید فرش کشور می‌شود. او افزود: بیش از ۹۵درصد نخ ابریشم تولیدی ایران برای صنعت فرش دستباف است؛ بنابراین یک کیلوگرم نخ ابریشم اگر در بافت فرش ابریشم استفاده شود، می‌تواند بیش از دو میلیون تومان ارزش افزوده ایجاد کند.

 

ارسال نظر