بازدهی اندک نیروی انسانی در بخش‌های تولیدی

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۷۰۳

 

ابراهیم بهادرانی، مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان سازوکار محاسبه دستمزد کارگران اظهار کرد: کارگروهی سه گانه مرکب از کارفرما، نماینده سندیکای کارگری و دولت تا قبل از پایان فروردین تشکیل می‌شود تا نرخ دستمزد کارگران در سال ۹۷ را مشخص کنند.

مشاور رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تورم جامعه و تاثیر آن در تعیین دستمزد کارگران تصریح کرد: نماینده کارفرما به دلیل بالا نرفتن بهره‌وری موافق افزایش دستمزد نیست و از سوی دیگر نماینده کارگران به دلیل افزایش تورم خواهان دریافت دستمزد بیشتر شده است.

به گفته وی، افزایش دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم به غیر از ۲سال گذشته‌یی که تورم سنگینی در کشور به وجود آمد، محاسبه و در نظر گرفته شده است. وی با تاکید بر اینکه افزایش دستمزد باید با بالا رفتن بهره‌وری تناسب داشته باشد، تصریح کرد: افزایش حقوق برای کارفرما زمانی امکان‌پذیر است که با افزایش تولید همراه باشد در صورتی که این افزایش متناسب با بهره‌وری سازمانی نباشد، هزینه‌های تولید را افزایش و میزان استخدام کاهش پیدا می‌کند.

مشاور رییس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از میزان بهره‌وری پایین در کشور اذعان کرد: میزان بهره‌وری در بخش نیروی انسانی رقم اندکی است و واحد‌های تولیدی نیازمند افزایش بهینه‌سازی در بخش نیروی انسانی و استفاده از تکنولوژی روز در تولیدات هستند.

وی با اشاره به نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید در کشور بیان کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و وارداتی افزایش خواهد یافت و این موضوع هزینه‌های تولید را افزایش و دست کارفرما را برای افزایش دستمزد بسته نگه می‌دارد.

بهادرانی در پایان با بیان اینکه مساله تولید در کشور پدیده‌یی چند بُعدی است، گفت: باید با بهبود شرایط اقتصادی و تسهیل در فضای کسب وکار، زمینه تولید و صادرات برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شود تا با افزایش سود تولیدکنندگان، میزان دستمزد نیز متناسب با آن افزایش یابد.

میزان تجارت ایران و روسیه مطلوب نیست

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: حجم مبادلات تجاری و سهولت در انجام آن میان ایران و روسیه فاصله معناداری با نقطه مطلوب دارد. حسین سلاح‌ورزی در دیدار با ویاچسلاو ولودین، رییس مجلس دومای روسیه اظهار کرد: با وجود روابط بسیار خوب سیاسی و منافع مشترکی که میان ایران و روسیه وجود دارد، حجم مبادلات تجاری و سهولت در انجام مبادلات میان دو کشور فاصله معناداری با نقطه مطلوب دارد.

 وی با بیان اینکه ارتباط خوبی بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور وجود دارد، اضافه کرد: اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه نیز پیگیر مسائل تجاری با تجار روس است. نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار امیدواری کرد که علاقه و پیگیری رییس مجلس دومای روسیه نسبت به افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور به رفع مشکلات و تسهیل تجارت کمک کند.

 سلاح‌ورزی بیان کرد: امیدوارم فعالیت‌های کمیته مشترک اقتصادی ایران و روسیه بتواند به رفع موانع در حوزه گمرک، حمل‌ونقل و مسائل بانکی کمک کند.

 ویاچسلاو ولودین، رییس مجلس دومای روسیه نیز ضمن تقدیر از اقدامات اتاق ایران در جهت توسعه روابط تجاری با بخش خصوصی روسیه گفت: ضروری است مناطق و استان‌های دو کشور روابط نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند و در جهت توسعه روابط اقدام کنند.  وی بر ضرورت همکاری اتاق‌های استانی دو طرف تاکید و اظهار کرد: شهر بلگراد فعالانه در پروژه همکاری دریای خزر شرکت دارد. امیدوارم دیگر شهرها و استان‌های روسیه نیز به سمت توسعه روابط با شهرها و استان‌های ایران گام بردارند.

 

ارسال نظر