اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۳۹

سال سیاه طلا!

رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره، سکه معتقد است در پنجاه سالی که در بازار فعالیت داشته، هیچ‌‎گاه بازار را تا این حد بی‌ثبات و ترسناک ندیده است. عبادلله محمدولی در مورد سرعت گرفتن افزایش قیمت طلا در بازارهای داخلی می‌گوید: این اتفاق چند دلیل دارد: موضوع اول دورنما است؛ پدیده‌یی که با آن آشنا هستیم و مربوط به نگرانی از آینده است. موضوع دیگر نگرانی کسب و کارهای تولیدی است که سال‌هاست فکری به حالش نشده و کاری صورت نگرفته است. موضوع بی‌کاری و خرده‌سرمایه‌هایی که در پی این اتفاق وارد بازار می‌شود، هم تاثیرگذار است.

او در ادامه به تبعات بیرونی این اتفاق و تنش‌های سیاسی میان ابرقدرت‌های جهان اشاره می‌کند و می‌گوید: تبعات و مسائل سیاسی چون درگیری و تنش میان چین و امریکا موجب افزایش قیمت طلا و ارز شده، اما وضعیت در بازار طوری است که ما بازاری‌ها می‌گوییم: «سکه ترمز بریده است!» در این میان نقش بانک مرکزی با توجه به سیاست‌هایی که در پیش گرفته و حجم تقاضا را نباید نادیده گرفت. ببینید در یک ماه گذشته، قیمت هر انس طلا بین ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ دلار بوده است و اختلاف قیمت تنها بیست دلار را نشان می‌دهد. در این شرایط باید ریشه این مشکلات را در درون کشور جست‌وجو کرد. محمدولی می‌گوید: قیمت‌ها مدام در حال تغییر است؛ روز گذشته هر گرم طلا ۱۶۱ هزار تومان بود و در حال حاضر ۱۶۸ هزار تومان است. او درمورد آینده هم می‌گوید: طی ۵۰ سالی که در بازار حضور داشته‌ام، چنین وضعیت و بی‌ثباتی‌ای را تجربه نکرده بودم؛ و هرگز چنین سال بدی را ندیده بودم. این در حالی است که واقعیتی که در بازار وجود دارد به هیچ‌وجه با گفته‌های مسوولان و رسانه‌ها هم‌خوانی ندارد. امروز در بازار کسب و کاری وجود ندارد و مشتری پایش را به بازار نمی‌گذارد. باید هر چه زودتر برای انبوه مشکلات فکری اندیشید.

رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره، سکه در مورد تاثیر بانک‌ها در شکل گرفتن این وضعیت ترسناک هم می‌گوید: در ۶ ماه اول سال اعلام شد سود بانکی کم خواهد شد و این اتفاق رخ داد ولی در ۶ ماهه دوم مجددا سود بانکی افزایش پیدا کرد. بانک‌ها هر طور دل‌شان می‌خواهد رفتار می‌کنند و این اصلا خوب نیست. بگذارید طور دیگری بگویم که در حال حاضر بانک مرکزی سکه‌های گرمی را با قیمت ۳۴۸ هزار تومان می‌فروشد و سوال اینجاست که چرا سکه یک‌ گرمی با این قیمت فروخته می‌شود؟

 عبادلله محمدولی در انتها آخرین قیمت‌ها را هم اعلام کرد: در حال حاضر قیمت هر مثقال طلا ۷۲۴ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۶۷ هزار و ۲۰۰ تومان، هر انس طلا در بازار جهانی، ۱۳۳۴ دلار، سکه طرح امامی یک‌میلیون ۷۸۳ هزار تومان، سکه طرح قدیم یک‌میلیون و ۷۴۰ هزار، نیم‌سکه ۸۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۵۵۵ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۳۴۸ هزار تومان است.

سال 97؛ ضرورت توجه به رشد کوچک‌ها

اگرچه اقتصاد ایران با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرده است و دهه سختی را پشت سر گذاشته ولی در سال 1396 رشد بالای 4درصدی را تجربه کرده است. اما باید پرسید آیا این رشد می‌تواند پایدار بماند و در سال 97 تکرار می‌شود یا نه؟ محمود تولایی، رییس اتاق کاشان، در گفت‌وگو به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: سال گذشته رشد بالای 4 درصد در اقتصاد ایران اتفاق افتاد اما این رشد همه اقتصاد را شامل نمی‌شد و در بخش‌هایی از اقتصاد قابل‌مشاهده بود.

به گفته او، در برخی از حوزه‌ها چون کسب‌وکارهای کوچک و متوسط رکود شدیدی را تجربه کردند. سهم امروز رشد اقتصادی سهم بنگاه‌های بزرگ و است نه بنگاه‌های کوچک و متوسط.

رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران به وضعیت بازار ارز در کشور اشاره‌کرده و آن را آشفته‌بازاری می‌خواند که برخی از صادرکننده‌ها به دلیل بالا رفتن نرخ ارز از آن دفاع می‌کنند. اما او این وضعیت بازار ارز را نامناسب می‌داند که بر روند رشد اقتصادی در سال 1397 تاثیر منفی خواهد گذاشت. تولایی تاکید می‌کند باید دولت به فکر سامان دادن این بازار بیفتد و اجازه ندهد بازار ارز به‌صورت لجام‌گسیخته در حرکت باشد.

او معتقد است: تحقق رشد 4 درصدی برای اقتصاد ایران در سال 97 موفقیت بزرگی است و می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کند. اما باید دولت قبل از هر کاری به بازار ارز سامان دهد.

تولایی راهکار دیگری را پیشنهاد می‌دهد: او به ارز جایگزین دلار اشاره دارد که فعالان اقتصادی بتوانند از این طریق معاملات خود را سامان دهند و هر بار به بهانه‌یی نوسانات، تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی بر روند و شیوه فعالیت آنها اثرگذار نباشد.

او در ادامه گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از رکود در بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌گوید و معتقد است: اگر اقتصاد ایران در سالی که گذشت در برخی حوزه شاهد رشد 4 درصدی بود ولی در برخی از حوزه‌ها چون کسب‌وکارهای کوچک و متوسط رکود شدیدی را تجربه کرد.

 به‌گفته تولایی دولت باید تلاش کند با برنامه‌ریزی منسجم به این بخش از مشکلات اقتصادی رسیدگی کند. به گفته تولایی رونق اقتصادی باید همه حوزه‌های اقتصادی را درگیر کند و مختص اقتصاد بخش دولتی نباشد. سهم امروز رشد اقتصادی سهم بنگاه‌های بزرگ و است نه بنگاه‌های کوچک و متوسط. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید می‌کند باید در سال 1397 همه بخش‌های اقتصادی درگیر رشد اقتصادی باشند. اما این سامان دادن این مساله نیاز به برنامه‌ریزی جدی دارد.

 

ارسال نظر