کیفیت پایین محصولات ایرانی پاشنه آشیل صادرات به روسیه

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۵۹
کیفیت پایین محصولات ایرانی پاشنه آشیل صادرات به روسیه

 روسیه به عنوان همسایه‌یی استراتژیک با سابقه دیرینه تجارت و تبادل کالا و بهره‌مندی از موقعیت سوق‌الجیشی دریای خزر برای انتقال کالا و انرژی به سراسر جهان، منافع مشترکی را برای دو کشور به ارمغان آورده است با این وجود مشکلاتی چون چالش‌های مالی و بانکی، پروسه طولانی اخذ روادید، عدم استفاده از قابلیت‌های بالقوه طرفین، مشکلات موجود در حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی، تعاملات تجاری فی‌مابین را در سطح پایینی نگه داشته است. فعالان اقتصادی در بازار روسیه به مشکلات یاد شده، خلأ قانونی در حمایت لازم از سرمایه‌گذاران و عدم آشنایی کافی با بازارهای مصرف را اضافه می‌کنند.

در همین راستا رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه بر لزوم ارتقای کیفی کالای ایرانی به خصوص محصولات کشاورزی صادراتی به روسیه تاکید کرد و گفت: در زمینه عدم توسعه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه مقصر اصلی ما هستیم؛ متاسفانه در بخش بسته‌بندی و کیفیت محصولات کشاورزی و باغی در مقایسه با رقبا در سطح بسیار پایین‌تری قرار داریم و این موضوع تاثیر بسیار بدی بر صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ما به روسیه دارد.

اسدالله عسگراولادی افزود: موضوع استاندارد و کیفیت اساسی‌ترین عامل توسعه و گسترش صادرات محسوب می‌شود که متاسفانه صادرکنندگان ایرانی آن را جدی نمی‌گیرند؛ حال آنکه این اصل که تداوم صادرات یک محصول در گرو رضایت مصرف‌کننده کشور مقصد صادراتی است غیرقابل انکار است.

وی خاطرنشان کرد: جلب اعتماد طرف روس در تجارت با این کشور نقش تعیین‌کننده در تعاملات تجاری آتی ایفا می‌کند؛ مشتری روس در صورت حصول اعتماد و اطمینان در مورد کالای ایرانی یقینا ادامه تعامل تجاری با ایران را رها نخواهد کرد؛ ورود به بازار روسیه در عین آسان بودن مستلزم رعایت مقررات و استانداردهای سختگیرانه است که البته بازار روسیه ارزش رعایت این استانداردها را دارد و اگر بخواهیم سهم بیشتری از این بازار داشته باشیم باید مقررات آن را رعایت کنیم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: نباید به بهانه بحرانی بودن وضعیت تجاری از کیفیت محصولات کم کنیم؛ تجربه ده‌ها سال کار با روسیه به من ثابت کرده که حفظ کیفیت کالا و محصولات از مهم‌ترین عوامل تداوم تعامل تجاری با روسیه است.

 عسگراولادی خاطرنشان کرد: به تجار ایرانی توصیه می‌کنم، موضوع خوش قولی و کیفیت را در تعامل با تجار روس مورد توجه قرار دهند چراکه لازمه توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری، شناخت مشتری، جلب اعتماد و آشنایی کامل با استانداردهای این کشور و رعایت آنهاست.

وی بر اهمیت سفر هیات‌های تجاری و برگزاری نشست‌های بی‌تو بی ‌بین دو کشور تاکید کرد و گفت: اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در اختیار تجار و بازرگانان است و هر گونه مشاوره و حمایتی که در چارچوب اختیارات اتاق باشد در اختیار فعالان اقتصادی حوزه روسیه قرار داده می‌شود.

همچنین قدیر قیافه از حضور هیات بلندپایه تجاری روس در تهران از تاریخ 19تا 21فروردین ماه سال جاری خبر داد. نایب‌رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در ادامه گفت: سرگی کاترین، رییس اتاق بازرگانی و صنایع روسیه به همراه هیاتی 30نفره از فعالان اقتصادی این کشور به تهران سفر خواهد کرد؛ در این دیدار 3 روزه که همزمان با سفر یک مقام بلندپایه سیاسی روسی به ایران انجام می‌گیرد پیرامون مسائل اقتصادی و سیاسی دو کشور رایزنی انجام خواهد شد.

وی افزود: تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ و مجموعه‌های بزرگ صنعتی روسی در این سفر حضور خواهند داشت؛ این برنامه

به طور مشخص از سوی اتاق بازرگانی و صنایع روسیه با هدف افزایش میزان مبادلات و همکاری‌های بین اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های کارفرمایی دو کشور تدارک دیده شده است.

قیافه ضمن اشاره به برنامه‌ریزی اتاق بازرگانی ایران برای برگزاری نشست‌های دوجانبه بین فعالان اقتصادی دو کشور در محل این اتاق اذعان کرد: این جلسات بر ارتقای سطح تعاملات اقتصادی آتی تاثیر مثبت خواهد داشت؛ به جرات می‌توان گفت با تلاش‌های انجام شده از سوی دو طرف در چند سال اخیر بخش عمده‌یی از موانع بر سر راه توسعه مبادلات تجاری دو کشور ازجمله موانع گمرکی، مبادلات مالی و بانکی و تسهیل صدور ویزا برای فعالان اقتصادی دو طرف حل شده است.

وی گفت: با وجود دستاوردهای قابل توجه در حوزه آسان‌سازی تعاملات تجاری دو کشور کماکان در بخش لجستیک و حمل و نقل و انتقال کالا مشکلاتی وجود دارد که بخشی از آن مربوط به داخل ایران و بخشی از آن در کشورهای مسیر انتقال کالا به روسیه مربوط می‌شود که امیدواریم بتوانیم با مذاکره و گفت‌وگو آن را حل کنیم.

نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به چهاردهمین نشست کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور که اواسط اسفند ماه گذشته در مسکو برگزار شد، گفت: در نشست مزبور 17پروتکل و یادداشت تفاهم در حوزه‌های مختلف از پروتکل توسعه همکاری اتاق‌های بازرگانی ایران و روسیه، اتاق مشترک ایران و روسیه و نیز شورای همکاری‌های مشترک بازرگانان روسیه و ایران و در حوزه همکاری‌های گمرکی، نفت، گاز و پتروشیمی و چندین حوزه دیگر نیز یادداشت تفاهم‌هایی به امضا رسید.

به گفته قدیر قیافه در سفر پیش روی هیات روسی به تهران علاوه بر مذاکره درخصوص توسعه همکاری اتاق‌های بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع روسیه، اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه به عنوان متولی امر و مسوول هماهنگ‌کننده وظیفه پیگیری یادداشت تفاهم‌های امضا شده در نشست کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را به عهده خواهد داشت.  قیافه اظهار کرد: با توجه به عزم جدی مقامات عالی، فعالان اقتصادی و کارآفرینان دو کشور برای توسعه روابط تجاری دو کشور، امیدواریم بتوان از بستر پیش رو به نفع اقتصاد دو کشور بهره کافی را ببریم.

 

ارسال نظر