افزایش دوبرابری صادرات ایران به روسیه تا ۲ ماه آینده

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۴۳

اسدالله عسگراولادی رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه حمل و نقل، مسائل بانکی و روادید از جمله مشکلات اصلی در روابط تجاری ایران و روسیه است اظهار داشت: در این زمینه با همتایان روسی جلسات متعددی برگزار شد که طی آن قول حل مشکلات تجاری بین دو کشور تا 2 ماه آینده داده شده است. از جمله این اقدامات افزایش تعداد بانک‌های طرف معامله با ایران از یک بانک به چهار بانک است ضمن اینکه بانک کشاورزی و بانک صادرات روسیه هم در آینده با ایران همکاری می‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از امضای ده‌ها پروتکل و موافقتنامه میان ایران و روسیه در زمینه ‌نفت، کشاورزی و نانو خبر داد و افزود: در این موافقت نامه‌ها با ایجاد مرکز تجاری ایران در روسیه و احیای اتاق کشورهای ساحل دریای مازندران که مدتی غیر فعال بوده، موافقت شده است.

عسگراولادی با بیان آمار مبادلات تجاری ایران و روسیه در 6ماهه نخست 2017گفت: آمار بیانگر رشد 36 درصدی صادرات ایران به روسیه نسبت به مدت مشابه سال قبل است. بر این اساس طی این مدت میزان صادرات ایران به روسیه 228 میلیون دلار و واردات 509 میلیون دلار اعلام شده است.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه هنوز به مرحله رضایت بخش نرسیده است عنوان کرد: ایران و روسیه بیش از هزار سال با هم همسایه و مشترکات زیادی برای همکاری‌های دو جانبه دارند. براین اساس این دو کشور از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیاری برای ارتقای مناسبات برخوردار هستند.

رییس اتاق مشترک ایران و روسیه یادآور شد: برای گسترش مبادلات در سطح کشورهای دریای خزر بهتر است که روابط سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان گسترده‌تر شده و کشورهای قزاقستان و ترکمنستان نیز به این چتر مبادلات اقتصادی اضافه شوند.

عسگراولادی درخصوص امضای 10 سندهمکاری بین ایران و روسیه در چهاردهمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران و روسیه گفت: این اسناد با توجه به آمادگی دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری انجام شده که مهم‌ترین محورهای توسعه دوجانبه آن بر موضوعات راهبردی از قبیل همکاری‌ها و روابط کارگزاری بانک‌ها، گسترش ظرفیت‌های زیرساختی حمل و نقل و مبادلات تجاری در قالب کریدور شمال - جنوب، افزایش همکاری‌ها در حوزه فناوری و انتقال دانش، افزایش ظرفیت‌های تبادل توریسم و به ویژه توجه به سرمایه‌گذاری‌های متقابل و مشترک است.

وی در ادامه یادآورشد: با توجه به سیاست‌های حمایتی روسیه از بخش تولید و برنامه‌ریزی برای گرفتن سهم بیشتر از بازار ایران، تجار بخش‌های دولتی و خصوصی کشور در جهت ایجاد تعادل منطقی در تراز تجاری می‌بایست به حمایت‌های مالی هدفمند از صادرات محصولات ایرانی به بازار روسیه، برنامه‌ریزی جهت تسهیل و کاهش هزینه حمل و نقل و قیمت تمام شده برخی محصولات مورد تقاضای بازار روسیه، مطالعه بازار و توجه دقیق به سلیقه خریداران روس و حضور بلندمدت شرکت‌های ایرانی توجه لازم را داشته باشند.

رییس اتاق مشترک ایران روسیه به توافق‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور اشاره کرد و گفت: طرف روسی قول داده تا روادید گردشگران ایرانی ظرف سه روز و روادید یک ساله بازرگانان را در ۱۰ روز صادر کند ضمن اینکه در این زمینه می‌توان از راه‌اندازی فاز 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر و نیروگاه آبی 1400 مگاواتی بندرعباس، توسعه حمل و نقل دریایی و ریلی مشترک، پروژه‌های کشاورزی، همکاری‌های دارویی، نفتی و گازی نام برد.

عسگراولادی درخصوص صادرات کالاهای جدید به روسیه گفت: لبنیات به حجم صادرات ایران به روسیه اضافه شده که در این زمینه 4 شرکت ایرانی مورد تایید روسیه قرار گرفته است. اما در مورد مسائل دامی و صادرات دام به روسیه هنوز موانعی وجود دارد که در صورت رفع محدودیت‌ها، می‌توانیم در آینده صادرات مرغ را نیز در برنامه داشته باشیم.

رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه بازار مواد غذایی روسیه بازاری 27میلیاردی است که سهم ایران از آن فقط 152میلیون دلار است، یادآورشد: عمده اقلام صادراتی به روسیه را میوه تازه، میوه خشک و آجیل، سبزی و صیفی‌جات تشکیل می‌دهد که در بخش محصولات سنتی نیز پسته و کشمش بازار خاص خود را دارد اما بیشترین واردات محصول کشاورزی از روسیه روغن خام، آفتاب‌گردان، ذرت و جو است.

 

ارسال نظر