اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۷۱

دلایل رکود صادرات فرش

 فارس| رییس اتحادیه فرش دستباف تهران با اشاره به اینکه بعد از برجام صادرات فرش تا حدودی رونق گرفته است، گفت: به علت تورم و قیمت تمام شده بالا صادرات این هنر صنعت ایرانی هنوز در رکود است. به گزارش فارس، سیدمجتبی عراقچی افزود: بازار فرش دستباف دچار رکود است و این موضوع ناشی از تورم است.

رییس اتحادیه فرش دستباف تهران با بیان اینکه صادرات یکی از راه‌های برون‌رفت فرش دستباف از رکود است، افزود: متاسفانه به علت قیمت تمام شده بالا، صادرات این کالا به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده است. او با اشاره به اینکه 90درصد فرش دستباف داخلی(نو و کهنه) در نهایت باید صادر شود، گفت: متاسفانه تورم منجر به افزایش قیمت تمام شده فرش دستباف شده و این امر باعث حضور بیشتر رقبای ما در بازارهای جهانی شده است.

رییس اتحادیه فرش دستباف تهران افزود: علاوه بر فرش نو، فرش کهنه دستباف هم در خارج از کشور دارای مشتری است که متاسفانه به علت تورم و در نتیجه افزایش هزینه تولید صادرات فرش کهنه ایرانی هم دچار رکود شده است. عراقچی با بیان اینکه صادرات نیازمند تبلیغات است، گفت: متاسفانه هزینه تبلیغات بسیار بالاست و بخش خصوصی توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد. او افزود: بعد از برجام و رفع تحریم‌ها، صادرات فرش دستباف به امریکا مجددا آغاز شد و یکی از دلایل از سرگیری صادرات فشار تجار فرش این کشور برای صادرات مجدد این کالا به امریکا بود. رییس اتحادیه فرش دستباف تهران بیان کرد: در سال جاری حدود 350میلیون دلار فرش دستباف به کشورهای مختلف صادر شده است که از این رقم حدود 60 میلیون دلار به امریکا فرش دستباف صادر شده است. رییس اتحادیه فرش دستباف تهران افزود: کشورهای هند، افغانستان و پاکستان رقبای بین‌المللی ما محسوب می‌شود، درحالی که قیمت تمام شده فرش به واسطه مزد بسیار کم کارگر در این کشور حدود 50 درصد کمتر است. عراقچی اظهار کرد: البته صادرات فرش دستباف این کشورها از نوع فرش‌های سبک تجاری است و بخشی از قیمت تمام شده پایین به این موضوع مرتبط می‌شود. او در مورد وضعیت صادرات فرش دستباف به کشور چین گفت: چین حدود 80 میلیون نفر میلیاردر دارد که اتفاقا مشتریان خوبی برای فرش‌های دستباف هستند اما رونق صادرات فرش به این کشور نیازمند شناسایی این کالا از طریق برپایی نمایشگاه‌های مختلف در این کشور است که مرکز ملی فرش ایران هم اقداماتی را در این زمینه انجام داده است. عراقچی با بیان اینکه 2میلیون بافنده به صورت نیمه متمرکز در سراسر کشور وجود دارد، گفت: 85درصد قیمت فرش مزد کارگر است.

رییس اتحادیه فرش دستباف تهران در مورد اجرای طرح‌هایی برای رونق تولید و فروش فرش دستباف از جمله اعطای وام از سوی صندوق کارآفرینی امید و کارت‌های اعتباری برای رونق فرش دستباف گفت: این طرح‌ها کاملا متوقف شده اما در مورد فرش ماشینی درحال پیگیری است زیرا دولت معتقد است که فرش ماشینی را می‌توان با قیمت تقریبا ثابت و مشخص به فروش رساند اما چنین امکانی در مورد فرش دستباف نیست.

ترکیب هیات رییسه اتاق اصناف قانونی نیست!

مهر| عضو هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی گفت: درحال حاضر 5 عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران طبق نص صریح ماده ۱۷قانون نظام صنفی خواستار برگزاری انتخابات داخلی برای هیات رییسه هستند. مجتبی صفایی افزود: در تبصره ماده ۱۷ قانون نظام صنفی به صراحت اشاره شده است که با تغییر نماینده وزیر در هیات رییسه اصناف یا درخواست اکثریت اعضا با تایید معاون وزیر، انتخابات داخلی برای هیات رییسه و رییس اتاق اصناف برگزار شود.

او با بیان اینکه ما از همین ظرفیت‌های قانونی در هیات رییسه قبلی استفاده کردیم، افزود: مباحثی که هم‌اکنون مطرح است، برداشت‌های حقوقی از سرفصل قانون است که صراحت دارد. ما چیزی فراتر از این موضوع نمی‌خواهیم، صرف‌نظر از اینکه چه کسی در هیات رییسه یا به عنوان رییس اتاق اصناف حضور خواهد داشت یا نخواهد داشت اما بحث ما اجرای قانون است. قانونی که مجلس مصوب کرده است. صفایی گفت: درحال حاضر درخواست پنج عضو هیات رییسه شامل نایب‌رییس اول(محمد شکریه)، نایب رییس دوم(محمد هاشمی)، خزانه‌دار(محمدعلی صدیقی)، بنده به عنوان دبیر و عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران(علی ممبینی) این است که قانون اجرا شود و انتخابات داخلی برای هیات رییسه برگزار شود.

او توضیح داد: قبل از معارفه نماینده وزیر صنعت، صحبت این شده بود که یک صورتجلسه بنویسیم و اعضای هیات رییسه در همین سمت‌ها بمانند. صفایی در انتقاد به برخی حاشیه‌سازی‌ها درباره درخواست قانونی اعضای هیات رییسه ادامه داد: اعضای هیات رییسه از برخی افراد گله‌مند است که چرا وقت اصناف کشور را می‌گیرند، کلیه ساختار اتاق اصناف ایران اعم از مشاوران و معاونان همه را درگیر می‌کنیم که آیا اینکار بشود یا نشود. این فوق‌العاده کار بی‌تدبیرانه‌یی بود توسط عده‌یی که می‌خواستند چالش درست بکنند و کار‌ها را به حاشیه ببرند. اجرای انتخابات داخلی اجرای قانون می‌توانست مثل دوره‌های قبل برگزار شود. متاسفانه کار را به حاشیه کشاندند. ما داریم کاری می‌کنیم که برای دولت حاشیه ایجاد کنیم و تمرکز دولت را ماطوف به بحثی بکنیم که خودمان می‌توانیم، حلش کنیم. عضو هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی گفت: با صحبت‌هایی که با معاون بازرگانی وزیر صنعت انجام شد، این قول را دادند که در نخستین جلسه فروردین ماه ۹۷ موضوع حل و فصل شود. سمت‌های هئیت رییسه فعلی باید طبق نص صریح قانون با برگزاری انتخابات داخلی تعیین بشود و وجاهت قانونی ما بستگی به این انتخاب دارد.

 

ارسال نظر