ظرفیت مغفول ایران در صادرات گیاهان دارویی به ترکیه

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۸۲

سیدجلال ابراهیمی گفت: ایران با پیشینه پربار در حوزه گیاهان دارویی در امر تولید اسانس و داروهای گیاهی به دلایل مختلف ازجمله عدم نقدینگی در حوزه سرمایه در گردش در رکود به سر می‌برد و شاهد توقف تولید در تعداد زیادی از واحدهای تولیدی دارویی کشور هستیم؛ چراکه نقدینگی لازم برای رونق واحدهای تولیدی در حوزه دارو یا تزریق نمی‌شود یا مقدار آن کافی نیست.

 ابراهیمی در ادامه افزود: این درحالی است که بنا بر اعلام نظام باروت، رییس سندیکای کارگزاران صنعت داروسازی ترکیه میزان تولید دارو در این کشور به 7میلیارد دلار رسیده و درحال حاضر به بیش از 150کشور دارو صادر می‌کند.

 وی خاطرنشان کرد: صادرات مواد اولیه دارویی می‌تواند در اهداف صادراتی ایران قرار بگیرد؛ با توجه به ظرفیت‌های یاد شده ایران در حوزه گیاهان دارویی، این توانایی را دارد که به استان‌های شرقی ترکیه داروهای گیاهی یا با منشأ گیاهی صادر کند؛ همانطور که در گذشته بعضی از داروهای با منشأ گیاهی ازجمله پودرهایی استامینوفن به ترکیه صادر می‌کرد.

 ابراهیمی اذعان کرد درحالی که ترکیه هم‌اکنون به آذربایجان، آسیای میانه(ترکمنستان)، تاجیکستان، ازبکستان، مغولستان، حتی روسیه و افغانستان دارو صادر می‌کند، ایران به دلیل ضعف در بازاریابی سهم اندکی از این بازار را در اختیار دارد و متاسفانه برای بهبود این وضعیت از تجربیات صادرکنندگان و مشاوران بازار کمتر استفاده می‌شود. دبیرکل اتاق و مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه اذعان کرد: چین به تدریج بازار دارویی ایران را از آن خود کرده است. درحال حاضر چین رتبه دوم را بعد از امریکا در تولید دارو دارد؛ امریکا، چین، ژاپن به ترتیب سهم بازار دارویی با منشأ گیاهی را در دنیا در دست دارند و ترکیه در این میان رتبه شانزدهم را داراست.  وی با ذکر این آمار که ترکیه 24میلیارد لیر درآمد از فروش دارو با احتساب صادرات و مصرف داخلی دارد، گفت: میزان فروش داروهای بسته‌بندی شده ترکیه در مجموع 3/2میلیارد دلار و تعداد شاغلین در حوزه داروسازی این کشور 35هزار نفر است؛ ترکیه در صنعت داروهای گیاهی بیوتکنولوژیک و داروهای شیمیایی درحال رشد و توسعه است و جزو کشورهای مطرح تولید‌کننده دارو است. دبیرکل اتاق ایران و ترکیه گفت: ترکیه برای توسعه صنعت دارویی خود از سرمایه‌های خارجی استفاده و همزمان گواهینامه معتبر دنیا را اخذ کرده است. صنعت داروی ترکیه خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کرده و با بهره‌مندی از مشاوره‌های تخصصی در امر تولید و نیز به روز کردن تکنولوژی تولید توانسته در این صنعت رشد کند. به گفته سیدجلال ابراهیمی ترکیه علاوه بر بهره‌گیری از امکانات روز دنیا و استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی و طبیعی خود در حوزه گیاهان دارویی سعی دارد که تفاهمنامه‌های تجاری خود را در حوزه تولیدات دارویی با استفاده از جذب سرمایه‌های خارجی و مشارکت با شرکت‌های صاحب‌نام اروپایی توسعه دهد.

 

 

ارسال نظر