تولید آرد از گندم روسی و صادرات آن به عراق

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۸۱

در چهاردهمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران و روسیه 10سند همکاری شامل سند پایانی چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، تفاهمنامه کارگروه وزارت انرژی روسیه و وزارت نفت ایران برای همکاری درباره طرح خط لوله گاز هند، ایران و پاکستان، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه زمین‌شناسی، تفاهم همکاری در زمینه تامین مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع و معادن ایران، تفاهم تحقیق و توسعه مشترک در زمینه منابع زیرزمینی و بستر دریای خزر، یادداشت تفاهم سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های برق حرارتی، تفاهمنامه در زمینه همکاری‌های فرهنگی و هنری و نخستین نشست همکاری‌های مشترک فرهنگی، یادداشت تفاهم توافقات نهمین نشست کارگروه همکاری‌های حمل و نقل و تفاهمنامه سه جانبه ایران، روسیه، قزقستان در مورد ترانزیت و مبادله گندم به امضا رسید.

کاوه زرگران در مورد امضای تفاهمنامه مشترک درخصوص عبور موقت گندم از روسیه گفت: تفاهمنامه مشترکی بین وزارت کشاورزی ایران و روسیه به امضا رسید که به موجب آن بخش خصوصی ایران حدود یک میلیون گندم را از روسیه عبور موقت کرده و با استفاده از ظرفیت‌های خالی در کارخانجات آرد داخل، آرد حاصل را به عراق صادر خواهد کرد.

 کاوه زرگران افزود: این تفاهمنامه باعث بهره‌برداری از ظرفیت خالی کارخانجات تولید آرد داخلی شده و در نهایت به صادرات نیز کمک می‌کند. وی اظهار کرد در مجمع کمیسیون‌های اقتصادی ایران و روسیه که نیمه اسفند ماه جاری در مسکو برگزار شد در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری رایزنی شد.

رییس کمیته کشاورزی سازمان تجارت ایران با اشاره به وجود ظرفیت استفاده نشده در کارخانجات آرد ایرانی گفت: اگر کارخانه‌داران خصوصی ایران بتوانند وام‌هایی برای خرید گندم بگیرند، ممکن است ارسال محموله‌ها از پایان ماه آینده شروع شود.

به گزارش اگزیم نیوز روسیه در فصل کنونی بیشترین مقدار گندمش را برداشت کرده و در سرعت صادر کردن آن به یک رکورد رسیده است. این کشور در رأس کشور‌های صادرکننده گندم در جهان است. درحال حاضر بزرگ‌ترین وارد‌کننده گندم روسیه، مصر است. ترکیه و بنگلادش به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند؛ روسیه به مقصد‌های جدید صادرات گندم خود به بازار ایران و عربستان چشم دوخته است.

الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه که بر تجارت با ایران نظارت می‌کند، پیش‌بینی می‌کند که میزان فروش به ایران به 1.5میلیون تن در سال برسد. زرگران خاطرنشان کرد: کماکان ممنوعیت واردات گندم در راستای حمایت از کشاورزان محلی برای مصارف داخلی وجود دارد و تفاهمنامه یاد شده منحصرا برای بهره‌برداری از ظرفیت کارخانجات آرد کشور و صادرات محصول وارداتی با ارزش افزوده بیشتر به امضا رسیده است درحال حاضر ترکیه، دومین خریدار بزرگ گندم روسیه هم‌اکنون بر بازار عراق سیطره دارد.

 

ارسال نظر