اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۷۹۲

افتتاح شعبه صفاییه قم در بانک انصار

برای پاسخگویی فقهی به شبهات مشتریان و مراجعین نسبت به بانکداری‌ نوین و ارائه مشاوره به آنان درخصوص عقود شرعی بانکداری ‌اسلامی، نخستین باجه مشاوره و پاسخگویی فقهی در شعبه صفاییه قم راه‌اندازی و گام دیگری در راه تحقق بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی برداشته شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و تبلیغات، با حضور مسوولان استانی، مسوولان سپاه استان، نمایندگان دفاتر مراجع معظم تقلید و علمای عظام و همچنین مشتریان ویژه؛ شعبه صفاییه قم در محل جدید و توسط حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری نماینده ولی‌فقیه در سپاه علی‌بن ابیطالب(ع) افتتاح شد.

براساس این گزارش، در این مراسم، غیاثوند مدیر شعب استان ضمن اشاره به تعهد اساسی بانک انصار به توسعه بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی و احساس مسوولیت نسبت به رفع شبهات شرعی و فقهی مشتریان و مراجعان از ایجاد باجه مشاوره و پاسخگویی فقهی در شعبه صفاییه برای رفع دغدغه‌های فقهی مردم درخصوص خدمات بانکی بدون ربا خبر داد و هدف از افتتاح این شعبه را توسعه خدمت‌رسانی به عموم مردم و به ویژه دفاتر مراجع عظام تقلید و علما براساس بانکداری بدون ربا اعلام کرد.

شایان ذکر است که بانک انصار براساس سیاست‌های راهبردی خود مبنی‌بر توسعه و تعمیق هرچه بیشتر بانکداری اسلامی و اجرای صحیح‌تر عقود اسلامی به جای قراردادهای بانکداری متعارف، اقدام به آموزش نیروهای انسانی خود درخصوص بانکداری بدون ربا کرده و آنان را موظف ساخته است که به هنگام عقد قرارداد با مشتریان و متقاضیان، آنان را نسبت به ویژگی‌های عقود اسلامی توجیه کنند. همچنین این بانک، تمامی قراردادهای خود را براساس موازین شرعی و أخذ تاییدیه از کارشناسان فقهی منعقد کرده و در گسترش سنت نیکوی قرض‌الحسنه از آنچنان اهتمامی برخوردار بوده که مقام نخست شاخص نسبت تسهیلات قرض‌الحسنه به کل تسهیلات را در میان بانک‌های تجاری جهان اسلام کسب کرده است.

طرح امید پاسارگاد با تسهیلات بانک صنعت

طرح توان امید پاسارگاد با تسهیلات ارزی 6 میلیون و 620هزار یورویی بانک صنعت و معدن به بهره‌برداری رسید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، طرح توان امید پاسارگاد که مولد برق مقیاس کوچک (CHP) است، در استان اصفهان واقع شده و برای 24 نفر ایجاد اشتغال کرده است. گفتنی است طرح‌های زیربنایی زیادی در سال‌های اخیر با تسهیلات بانک صنعت و معدن در استان اصفهان به اجرا درآمده و موجب ایجاد اشتغال شده است.

افزایش ۲۹هزار تومانی سکه هر دلار ۴۸۲۰ تومان

گروه بانک و بیمه  سرانجام نرخ دلار با عبور از مرز 4800تومان و ثبت رقم 4820تومان در روز چهارشنبه 23 اسفند 96 به رقمی بازگشت که در تاریخ 25 بهمن 96 و قبل از شروع سیاست سه‌گانه بانک مرکزی برای فروش اوراق سپرده ریالی و ارزی و پیش‌فروش سکه و همچنین برخورد انتظامی با دلالان ارز در 25 بهمن 96 قرار داشت. این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد و بازار قواعد خاص خود را دارد و حتی با 230هزار میلیارد تومان فروش اوراق سپرده ریالی با نرخ 20درصد و 12هزار میلیارد تومان هزینه بیشتر برای بانک‌ها در مدت یک‌سال آینده و همچنین فروش و پیش‌فروش 600 هزار سکه طلا و حتی برخورد با دلالان و توقیف حساب‌های بانکی آنها نمی‌توان نوسان بازار را به‌طور کامل حذف کرد.

به گزارش «تعادل» در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد 25 بهمن 96 به 4870تومان رسیده بود، یک ماه پس از آن و با اجرای سیاست‌های سه‌گانه بانک مرکزی و هزینه‌های قابل توجه آن در انتشار اوراق سپرده ریالی و برخورد با دلالان و عدم خرید وفروش ارز در بسیاری از صرافی‌ها و کم کار شدن یا تعطیل شدن برخی آنها، روز چهارشنبه 23 بهمن 96 صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار امریکا را با ۳۵ تومان افزایش نسبت به روز سه‌شنبه ۴هزار و ۸۲۰تومان اعلام کردند. هر یورو با ۱۳۱تومان افزایش در مدت مشابه ۵هزار و ۸۷۴تومان و هر پوند با ۴تومان رشد ۶ هزار و ۹۱۷ تومان معامله می‌شد.

برخی فعالان بازار ارز در این زمینه معتقدند که بانک مرکزی و شبکه صرافی‌های بانکی چاره‌یی جز پذیرش منطق بازار ارز ندارند، زیرا در شرایطی که کمبود ارز و دلار و یورو مشهود است و مسافران خارج از کشور و متقاضیان شب عید نوروز در بازار حضور دارند و میزان تقاضا بیش از سال‌های قبل است، نمی‌توان با اعلام نرخ پایین به تعادل بازار کمک کرد و لذا باید تا حدی بالاتر از نرخ مورد انتظار حرکت کنند. اگرچه نرخ دلار در خارج از صرافی‌ها و روی دست فروشندگان بین 4950 تا 5000تومان است، اما افزایش نرخ صرافی‌ها به 4820 تومان کاری منطقی بوده که صرافی‌های بانکی آن را پذیرفته‌اند و اگرچه 330 تومان بالاتر از نرخ 4490 تومانی قبلی است اما همین موضوع باعث می‌شود که التهاب بازار تا حدی کاهش یابد.

در بازار طلا نیز نرخ اونس جهانی به 1323دلار افزایش یافت و در نتیجه نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار با ۷۰۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۱۵۳هزار و ۳۰۰تومان ارزش‌گذاری شد. همچنین بازار آزاد شاهد جهش قیمت ۲۹هزار تومانی سکه تمام بهار آزادی بود و یک‌میلیون و ۶۳۵هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۱۹ هزار تومان رشد در مدت مشابه یک‌میلیون و ۵۹۶ هزار تومان داد و ستد می‌شد. نیم سکه بهار آزادی با این حال بدون تغییر ۷۸۱هزار تومان به فروش می‌رفت و هر قطعه ربع بهار آزادی با ۱۲هزار تومان افزایش ۵۰۴ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی با ۱۲ هزار تومان افزایش ۳۴۳هزار تومان فروخته می‌شد.

 

 

ارسال نظر