اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۶۳

تصمیم‌های چندگانه بازار خودرو را آشفته کرد

بهرام شهریاری، کارشناس مسائل خودرو اظهار کرد: مشکل اصلی آشفتگی بازار خودروهای خارجی آنجاست که تصمیمات چندگانه در رابطه با واردات خودرو در شاکله دولت گرفته می‌شود.

وی با اشاره به پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی افزود: زمانی که تغییری در ساختار خودرو داخلی ایجاد نمی‌شود، مردم به دنبال خرید خودروهای خارجی می‌روند.

شهریاری با اشاره به منع واردات خودرو بالای 2000سی‌سی در مناطق آزاد گفت: تنوع قوانین مختلف در حوزه خودرو باعث سرگردانی مردم و فعالان اقتصادی شده است.

وی تصریح کرد: دولت به جای اینکه خودروسازی داخلی را به دست بخش خصوصی واقعی بسپارد همیشه به دنبال حمایت بی‌مورد از کارخانه‌های خودروسازی داخلی بوده و در این میان حضور مدیران دولتی برای این شرکت‌های خودرویی موجب رانت‌بازی و فساد شده است.

این کارشناس خودرو بیان کرد: امروز دیگر مردم به خرید خودرو داخلی تمایلی ندارند زیرا کیفیت این خودروها پایین بوده و نمی‌توانند ذائقه مشتریان خود را تامین کنند بنابراین بسیاری از خودروسازان به دنبال آوردن خودرو‌های خارجی در خط تولید خود هستند.

شهریاری تصریح کرد: خودرو پژو 206 سال‌هاست از خط تولید جهانی خارج شده است اما همچنان در ایران اصرار به تولید خودروهای اینچنینی داریم.

وی در پایان یادآور شد: در صورتی که امنیت سرمایه‌گذاری در کشور وجود داشته باشد، خودروسازان داخلی با مشارکت خودروسازان خارجی تقویت شده و می‌توانند خودروهای روز دنیا را تولید کنند.

سیر صعودی قیمت برنج خارجی ادامه دارد

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از پافشاری بانک مرکزی به اختصاص ندادن ارز مبادله‌یی گفت: با وجود اینکه واردکنندگان تصوراتی مبنی بر فشار وزارت جهاد و وزارت صنعت به بانک مرکزی برای تخصیص ارز مبادله‌یی به واردات داشتند اما در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار با بانک مرکزی همراه شدند تا برنج با ارز آزاد وارد شود.

به گفته وی؛ عدم اختصاص ارز مبادله‌یی به واردات برنج منجر به عرضه هر کیلو محصول با نرخ 8 تا 8 هزار و 500 تومان در بازار شد.

کشاورز با اشاره به اینکه عمده خریداران برنج خارجی قشر ضعیف جامعه هستند، افزود: اختصاص نیافتن ارز مبادله‌یی به واردات، حذف محصول از سبد کالای این خانوار را به همراه دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم بازار ارز مبادله‌یی به واردات این محصول اختصاص نداده است؛ بنابراین تبعات منفی این امر نظیر افزایش قیمت و آشفتگی بازار در ایام پایانی سال را باید بپذیرد.

به گفته وی با توجه به از دست دادن زمان واردات برنج، اختصاص ارز مبادله‌یی در وضعیت کنونی فایده‌یی ندارد درحالی که با آزاد‌سازی واردات از اول آذر و مدیریت وزارت جهاد، مشکلی در ایام پایانی سال نداشتیم.

کشاورز در خاتمه گفت: سالانه 3میلیون و 200هزار تن برنج در داخل مصرف می‌شود که یک میلیون و 700 تا 2میلیون آن از تولید داخل و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.

این درحالی است که وزارت جهاد سرانه مصرف برنج به ازای هر ایرانی را 31کیلو اعلام می‌کند اما کارشناسان این رقم را 40تا 41کیلو می‌دانند. گفتنی است که دبیر انجمن برنج، فروش برنج ایرانی با نرخ 17هزار تومان در بازار را شایعه می‌داند و معتقد است که هم‌اکنون نرخ هر کیلو برنج طارم هاشمی در فروشگاه‌های زنجیره‌یی 10هزار و 500 تومان است درحالی که این نرخ در مدت مشابه سال قبل 11هزار و 600 تومان بوده است. در همین رابطه محمد آقاطاهر، رییس بنکداران مواد غذایی با اشاره به دلایل اخیر گرانی برنج خارجی اظهار کرد: در ماه‌های اخیر نرخ برنج خارجی به دلیل اختصاص نیافتن ارز مبادله‌یی به واردات با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد. به گفته وی در چند روز اخیر به سبب ترخیص برنج از گمرکات، قیمت هر کیلو برنج با کاهش 800 تومانی در بازار روبه‌رو شده است.

آرامش بر بازار ماهی شب عید حاکم است

حسن صالحی، رییس سازمان شیلات با بیان اینکه محدودیتی در عرضه ماهی در بازار وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به عرضه مستقیم محصول و برگزاری جشنواره غذایی در استان‌ها مشکلی در توزیع ماهی شب عید وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به تلاش سازمان شیلات برای اتصال تولیدکنندگان به فروشگاه‌های زنجیره‌یی و عمده‌فروشان در ایام پایانی سال، نوسان چندانی نخواهیم داشت.

صالحی با انتقاد از کاهش قیمت ماهی قزل‌آلا در بازار گفت: با تدابیر اندیشیده شده پیش‌بینی می‌شود که قیمت این ماهی به تعادل برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از مردم تقاضا داریم که از فروشگاه‌های زنجیره‌یی و میادین میوه و تره‌بار ماهی مورد نیاز خود را خریداری کنند تا با افزایش تقاضا و سودجویی دلالان با نوسان قیمت در بازار روبه‌رو نشویم.

رییس سازمان شیلات تصریح کرد: با توجه به وضعیت مناسب صید و پرورش بازار آبزیان در شب عید آرام خواهد بود.

 

ارسال نظر