بازگشت سیمان ایران به عراق از سال ۹۷

۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۶۱

عبدالرضا شیخان درگفت‌وگو با اگزیم‌نیوز اعلام کرد: در صورت شروع بازسازی عراق در سال 97، این کشور نیاز به واردات 4 تا 5 میلیون تن سیمان را خواهد داشت که با توجه به کیفیت بالای سیمان ایران و قیمت رقابتی آن، این نیاز می‌تواند از ایران تامین شود. دبیر کنفدراسیون صنعت ایران پیش‌بینی کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال 97 وضع امنیتی عراق به ثبات رسیده و بحث بازسازی در عراق با جدیت دنبال شود. از آنجایی که برای بازسازی، توان تولید داخلی عراق در حوزه مصالح ساختمانی محدود است و به احتمال قوی نیاز به واردات سیمان پیدا می‌کند.

دبیر کنفدراسیون صنعت ایران ضمن اشاره به بالابردن تعرفه‌ها از سوی عراق از اواخر سال 94 گفت: این تصمیم عراق برای حمایت از واحدهای تولیدی داخلی عراق در آن برهه انجام شد و عراق تعرفه‌ها را به‌طور کلی بالا برد و واردات سیمان به این کشور را محدود کرد و این موضوع با وخیم شدن شرایط امنیتی عراق نیز همزمان بود که نیاز به سیمان را در این کشور بیش از گذشته کاهش داد.

شیخان علاوه بر این کم شدن درآمد دولت عراق را به دلیل کاهش بهای نفت در محدودیت واردات سیمان به این کشور دخیل دانست و گفت: در مقابل این محدودیت، عراق واحدهای تولیدی داخلی خود را فعال کرد و برای فعال‌سازی این واحدها بخشی از کلینکر مورد نیاز خود را از ایران تامین کرد که ماده پیش نیاز تولید سیمان است.

وی تشریح کرد: در واقع عراق سیاست‌های وارداتی خود را از واردات سیمان به واردات کلینکر تغییر داد و بخش عمده آن را از ایران تامین کرد و این موضوع همچنان هم ادامه دارد.

شیخان یکی از محورهای مذاکرات هیات تجاری بلند پایه ایران را که هم‌اکنون در عراق به سر می‌برد را سیمان دانست و گفت: امیدواریم مذاکرات انجام شده نتایج خوبی برای حوزه سیمان به همراه داشته باشد.  وی در مورد فعالیت شرکت فرانسوی لافارژ در عراق گفت: حضور شرکت‌های خارجی در عراق نمی‌تواند سهم ایران را از بازار سیمان عراق از بین ببرد؛ این شرکت تولید سیمان فرانسوی از قبل هم در بازار عراق حضور داشته و تولید محدود دارد که پاسخگوی نیاز بازار عراق نیست.

به گفته دبیر کنفدراسیون صنعت ایران رایزن بازرگانی ایران در عراق بسیار فعال بوده است اما به دلیل سیاست‌های دولت عراق بر اساس منافع ملی و در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال کماکان سیاست‌های محدود‌کننده واردات ادامه خواهد داشت اما با شروع بازسازی‌ها این کشور مجبور به واردات سیمان خواهد بود.

عبدالرضا شیخان با تکذیب شایعه آزادسازی صادرات سیمان به عراق اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد این خبر مربوط به مصاحبه‌یی از بنده در سال 92 بوده و بنا به دلایل نامعلوم در هفته‌های اخیر منتشر شده که به عنوان دبیر کنفدراسیون صنعت ایران این خبر را تکذیب می‌کنم.

به گزارش اگزیم‌نیوز و به نقل از مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان، ظرفیت تولید سیمان در کشور طی سال جاری به ۸۸ میلیون تن رسیده و طی دو سال آینده به حدود ۹۲ میلیون تن در سال خواهد رسید. عباس صفاکیش با اشاره به اینکه صادرات سیمان و کلینکر در کشور به ۱۲ میلیون تن رسیده است، پیش‌بینی کرد تا پایان سال جاری ۶۰ میلیون تن کلینکر ‌و ۵۶ میلیون تن سیمان تولید شود و از این تولیدات معادل ۶ میلیون تن کلینکر و ۶ میلیون تن سیمان به کشورهای هدف صادر می‌شود. بر این اساس صادرات امسال در مقایسه با سال گذشته معادل ۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

براساس آمار اعلام شده از سوی این مقام آگاه، با اقدامات صورت گرفته در سال جاری تولید سیمان و کلینکر در کشور از رشد ۴ درصدی برخوردار بوده که با کاهش پروژه‌های عمرانی و رکود بازار در کشور طی سال‌های ۹۱ تا سال ۹۵، حدود ۱۰میلیون تن مصرف سیمان داخل کاهش پیدا کرد که این رقم معادل تولید ۱۰ کارخانه است که این روند در حال تغییر است.

 

ارسال نظر