آفت بزرگ مزرعه استارت‌آپی ایران

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۱۹
آفت بزرگ مزرعه استارت‌آپی ایران

«همه می‌خواهند دیجی‌کالا و اسنپ دوم را راه بیندازند در حالی که در این فضا باید خلاق بود. استارت‌آپ لزوما آپ نیست، می‌تواند سخت‌افزار و خیلی چیزهای دیگر هم باشد.» این بخشی از جمله‌های علیرضا کلاهی‌صمدی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران است. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران کلاهی‌صمدی گفت: به دلیل حواشی که ترامپ ایجاد کرده علاقه سرمایه‌گذاران خارجی به بازار داغ استارت‌آپ‌های ایرانی فروکش کرده است. البته در کنار این تمایل سرمایه‌گذاران داخلی به کار در این حوزه بیشتر شده اما باید مراقب باشیم تا این فضا به بیراهه کشیده نشود. او اظهارکرد: شاهد برخی سودجویی‌ها و اقدامات نامتعارف در فضای استارت‌آپی هستیم. افرادی با نقشه و برنامه کار سراغ سرمایه‌گذار می‌روند، با این عنوان که می‌خواهند استارت‌آپ راه بیندازند یک میلیارد سرمایه می‌گیرند تا سال آینده و بعد می‌روند سراغ سرمایه‌گذار دیگر. کلاهی افزود: این نشان می‌دهد که بعضی به این فضا مثل دکانی برای سوداگری نگاه می‌کنند. چنین رفتارهای خطرناکی فعالان خالص و خوش فکر این حوزه را دچار چالش می‌کند و به فضای بدبینی دامن می‌زند. فضایی که کار در آن کار به راحتی ممکن نیست و امکان جذب سرمایه واقعی به حداقل می‌رسد.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران؛ رشد استارت آپ‌های ایرانی روندی است که در سال آینده با وجود تمام محدودیت‌ها در جذب سرمایه‌گذار خارجی ادامه پیدا می‌کند. خوبی بزرگ استارت آپ‌ها جذب جوانان نخبه است. اگر فضای رشد استارت آپ‌ها در ایران نبود، سرمایه‌های انسانی از بین می‌رفت. از سوی دیگر وجود استارت آپ‌ها باعث شده مردم خدمات را با کیفیت بهتر و بالاتری دریافت کنند. به نظر ما شرکت‌های پرچم‌دار مثل دیجی کالا، اسنپ، کافه بازار و دیوار به رشد خودشان ادامه می‌دهند. خوشبختانه طرح ادغام در حوزه مسافرت آنلاین نشان داد که تغییر فرهنگ کسب وکار رخ داده است.

کلاهی صمدی تصریح کرد: باید دید چه ایده جدیدی در فضای استارت آپی ایران مطرح می‌شود. متاسفانه یک آفت بزرگ اکوسیستم استارت آپی ایران حرکت‌های گله‌یی و کپی کاری است. همه می‌خواهند دیجی کالا و اسنپ دوم را راه بیندازند درحالی که در این فضا باید خلاق بود. استارت آپ لزوما آپ نیست، می‌تواند سخت‌افزار و خیلی چیزهای دیگر هم باشد. این عارضه سال‌ها پیش به صنعت هم وارد شده است و شاهد تعدد بی‌مورد شرکت‌ها به دلیل روحیه هجوم گله‌یی به حوزه‌های مختلف و کپی‌برداری‌های بدون مطالعه است.

 

 

ارسال نظر