سهم ناچیز ایران در گردش مالی ۴۶۰ میلیارد دلاری صنعت مبل در جهان

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۴۵

صنعت تولید مبل، به عنوان یکی از سه صنایع نخست و مطرح (در میان صنایع کوچک جهان) مطرح است. به واقع این جایگاه نشان‌دهنده ظرفیت‌های بسیار برجسته و قابل توجه صنعت مذکور در حوزه تولیدی محسوب می‌شود.

با وجود سابقه نسبتا طولانی تولید مبل در کشور ایران، جایگاه و سهم ایران در این حوزه، کمتر از یک درصد برآورد می‌شود که همچون بسیاری از حوزه‌های دیگر واردات بی‌رویه و عدم برنامه‌ریزی اصولی باعث شده نتوانیم، نقش موثری را در این بخش از خود ایفا کنیم. فعالان این عرصه معتقدند؛ در صورت حمایت جدی از این فعالیت، شاهد اشتغال‌زایی زنجیره وار در بسیاری از بخش‌های دیگر نیز خواهیم بود، اما غفلت و استمرار کم توجهی‌ها شرایطی را ایجاد کرده که نه تنها در عرصه خارجی نتوانیم به نحو مطلوبی به جایگاه شایسته‌یی نائل شویم، بلکه در حوزه داخلی و تامین نیازهای جامعه نیز شاهد کاستی‌ها و نارسایی‌های بسیاری باشیم. طبق گزارش‌های منتشر شده؛ در کل کشور قریب به 50هزار واحد تولید مبل فعالیت می‌کنند که متاسفانه بخش اعظم این تولیدی‌ها به‌صورت سنتی و در قالب زیر پله‌یی و قدیمی فعالیت می‌کنند که در مقایسه با واحدهای تولیدی فعال در کشورهایی همچون چین، ترکیه و... این سبک و سیاق از فعالیت، نتیجه‌یی جز رخوت، سکون و حتی عقبگرد در پی نخواهد داشت.

 گردش مالی 460میلیارد دلاری صنعت مبل در جهان

با نیم نگاهی به گردش مالی 460میلیارد دلاری صنعت مبل در جهان، به روشنی به عمق ارزش و گردش مالی این فعالیت پی خواهیم برد. با در نظر گرفتن سهم کمتر از یک درصدی ایران از بازارهای جهانی فعالیت مذکور، به ضریب فرصت سوزی‌های موجود در این عرصه اشراف پیدا می‌کنیم و این نقیصه در اقتصادی که به‌شدت نیازمند حضور در عرصه‌های جهانی است، مطلوب و شایسته به نظر نمی‌رسد.

علی‌اصغر فلاح، یکی از فعالان تولید مبلمان با اشاره به تجهیزات و ادوات پیشرفته تولید مبل در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صاحب نام جهان اظهار کرد: متاسفانه اکثریت قریب به اتفاق دستگاه‌های مرتبط با تولید مبل در ایران قدیمی هستند و به نوعی می‌توان فعالیت تولید مبل در ایران را به صنعتی سنتی تشبیه کرد که با وضعیت موجود، مجال و امکان رقابت با تولیدکنندگان بزرگ مبل در جهان امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: یکی از موانع اصلی، عدم امکان رقابت موثر ایران با کشورهای صاحب نام تولید مبل به قیمت تمام شده بالای محصولات باز می‌گردد که در فضای رقابتی و تجاری، این نارسایی را می‌توان به مثابه آفت و نقیصه‌یی جدی قلمداد کرد. این فعال در حوزه تولید مبل تصریج کرد: البته ایران تاکنون موفق به صادرات به کشورهایی همچون ترکمنستان، تاجیکستان، کویت، عراق، افغانستان شده است و آنچنان که اخبار و شواهد موجود نشان می‌دهد حدود سه سال پیش، کل ارزش صادرات ایران به کشورهای مذکور حدود 12 میلیون دلار بوده است که با عنایت به گردش مالی انبوه این صنعت در جهان، رقم مذکور بسیار ناچیز و حداقلی به نظر می‌رسد.

فلاح گفت: در سالیان اخیر به دلیل عمیق‌تر شدن مشکلات اقتصادی و رکود حاکم بر بازار، خرید مبل از اولویت خرید بسیاری از خانوارهای ایرانی خارج شده و بسیاری از متقاضیان به تعویض پارچه رومبلی مبادرت می‌ورزند، زیرا این اقدام به مراتب هزینه کمتری را برای آنها در پی دارد.

این فعال در حوزه تولید مبل در ادامه گفت: در شرایط فعلی، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و در نظر گرفتن تنفس زمانی دو ساله برای باز پرداخت وام، ضرورتی است که تا حدود بسیاری، فعالان این عرصه را از وضعیت موجود، نجات خواهد داد، در غیر این‌صورت با ادامه وضعیت موجود طی ماه‌ها و سال‌های آینده، تعداد هر چه بیشتری از تولیدکنندگان مبل به تغییر شغل و تعطیلی واحد تولیدی خود، مبادرت م‌ ورزند. وی افزود: قریب به 8 درصد از ظرفیت اشتغالزایی کشور معطوف به این فعالیت می‌شود که این رقم و عدد بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد که البته این میزان از اشتغال با در نظر گرفتن فعالیت مرتبط با درودگری و هم افزایی و همگرایی این عرصه با تولید مبل، ملموس‌تر خواهد شد.

 کاهش 95درصدی صادرات مبل نسبت به سال گذشته

چندی پیش حسن احمدیان، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان در گفت‌وگویی به اعداد و ارقام تاسف آوری از وضعیت صادرات این محصول اشاره کرد.

آنچنان که این مقام مسوول عنوان داشته، در زمینه ضریب صادرات، تولید‌کنندگان ایرانی به نسبت سال گذشته، با کاهش 95 درصدی مواجه بوده‌اند که این میزان از عقبگرد در صادرات، آن هم در بازاری که جامعه هدف آن در منطقه حدود 400 میلیون نفر برآورد می‌شود بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد. امید آن می‌رود در سال 97، با اتخاذ تدابیر موثر و حمایت هوشمندانه دستگاه‌های ذی‌ربط، شرایط متفاوتی را در بازار مبل کشور و به خصوص صادرات این محصول شاهد باشیم.

 

 

ارسال نظر