لزوم تسریع در تاسیس مرکز حل اختلاف اتاق «اکو»

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۰۹۱

در نشست کمیته داوری اتاق اکو، تصمیم گرفته شد که هرچه سریع‌تر مرکز حل اختلاف، تاسیس و وب‌سایتی برای اطلاع‌رسانی حقوقی به کشورهای عضو، راه‌اندازی شود.  نشست کمیته داوری اتاق بازرگانی و صنعت اکو با محوریت موضوع تاسیس مرکز حل اختلاف در اتاق ایران برگزار شد.

محسن محبی رییس کمیته داوری در ابتدا با اشاره به لزوم استقرار مرکز حل اختلاف بین کشورهای عضو، اظهار کرد: متاسفانه از زمان برگزاری آخرین جلسه در آنکارا تاکنون هیچ‌گونه پیشرفتی در این حوزه نداشته‌ایم. قرار بود سایتی برای اطلاع‌رسانی حقوقی کشورها در اختیار مردم قرار گیرد که نه وب‌سایت راه‌اندازی شده و نه محتوایی از سوی کشورهای عضو ارائه شده است.  وی پیشنهاد داد که ایران، ترکیه و پاکستان مسوولیت تامین بودجه و راه‌اندازی سایت را برعهده بگیرند.  رییس نشست داوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم حضور کارشناسان حقوقی از اتاق‌های بازرگانی هر کشور، افزود: در مقایسه با مراکز بین‌المللی حل اختلاف در دبی، استانبول، روسیه و دیگر کشورها اگر بخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید کار حرفه‌یی انجام دهیم که این کار حرفه‌یی با حضور متخصصان آن حوزه عملی خواهد شد.  در ادامه نشست، نماینده افغانستان با اشاره به مرکز حل اختلافی که در این کشور فعال است، گفت: مردم و سازمان‌های مختلف برای حل اختلافات و داوری‌های تجاری به این مرکز مراجعه می‌کنند و هیچ‌گونه نگرانی درباره حکم غیرعادلانه ندارند.  وی ماموریت این کمیته را ارائه راه‌حل برای اختلافات تجار دانست و افزود: تاکنون 150 مورد برای حل اختلاف دریافت کرده‌ایم که 80درصد آن از طریق میانجی‌گری مرتفع شده است.

نماینده پاکستان ضمن مخالفت با راه‌اندازی وب‌سایت توضیح داد: اطلاعات حقوقی به روز شده هر کشور به طرق مختلف می‌تواند در اختیار اعضا و دیگران قرار گیرد و نیازی به تخصیص بودجه برای سایت ندارد. بهتر است هزینه تاسیس سایت را به برگزاری دوره‌های آموزشی تخصیص دهیم.  در ادامه نماینده ترکیه هزینه لازم برای ایجاد سایت را به‌عهده گرفت و با تاکید بر لزوم بازبینی قوانین، بیان کرد: بعد از تصویب قوانین و مقررات لازم است برای کارشناسان دوره‌های آموزشی برگزار شود.  محمدرضا کرباسی دبیرکل کمیته ایرانی اتاق اکو ضمن ابراز تاسف از اینکه تاکنون هیچ‌گونه اقدام عملی در زمینه تاسیس کمیته حل اختلاف انجام نشده، تصریح کرد: ما در ابتدای مسیر هستیم و هیچ گام رو به جلویی برای تاسیس این مرکز مهم برنداشته‌ایم. حتی سران کشورها موافقت خود را درباره راه‌اندازی این مرکز اعلام کرده‌اند.  وی معتقد است که ایران، ترکیه و پاکستان به‌عنوان اعضای موسس اکو باید برای تاسیس مرکز حل اختلاف و همچنین وب‌سایت موردنظر پیش‌قدم باشند. کرباسی همچنین پیشنهاد داد هرچه سریع‌تر کارشناسان حقوقی و حرفه‌یی هر کشور معرفی شوند تا بتوانند قوانین را تفسیر کنند.  نماینده ازبکستان نیز ضمن اظهار نارضایتی از اجرایی نشدن تصمیمات اخذشده درخصوص تاسیس مرکز حل اختلاف، خاطرنشان کرد: در صورت نیاز باید برای تاسیس آن آیین‌نامه تدوین شود.

وی با بیان اینکه تجار برای حل اختلافات خود باید به دادگاه لاهه بروند، تاکید کرد: باید خودمان دادگاه حل اختلاف برای دفاع از سرمایه‌هایمان داشته باشیم تا از منافع‌مان در منطقه اکو دفاع کند.

محبی لزوم تاسیس مرکز حل اختلاف را موردتوافق اعضا دانست و بر از میان بردن هرچه سریع‌تر موانع تاسیس آن تاکید کرد.

در انتهای نشست نیز دبیرخانه اکو از تاسیس این مرکز حمایت کرد و حل اختلاف را نقطه کلیدی انجام فعالیت‌های بازرگانی هر کشور دانست.

 

ارسال نظر