بازار در آیینه رسانه

۱۳۹۶/۱۲/۱۳ - ۰۵:۳۰:۳۹
کد خبر: ۱۱۸۰۱۲

معضل قالی‌شویان چیست؟

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| رییس اتحادیه قالی‌شویان معتقد است، بزرگ‌ترین معضل این اتحادیه فعالیت غیرمجاز کاسبانی است که در روزهای پایانی سال به صورت غیرقانونی اقدام به جمع‌آوری فرش‌های مردم می‌کنند و با مراجعه به قالی‌شویی‌هایی خارج از حوزه استحفاظی تهران، فرش‌ها را می‌شویند و این میان هزینه دلالی برمی‌دارند.

حمید محمدی با اشاره به وضعیت بازار واحدهای صنفی قالی‌شویی در روزهای اخیر می‌گوید: بازار نسبت به سال گذشته خلوت‌تر است و روزها را با کسادی بازار می‌گذرانیم. مردم مثل گذشته در روزهای پایانی سال استقبال نکرده‌اند و به جرات بیش از ۵۰ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته میزان درآمد و مراجعه مردم کم شده است.

محمدی در مورد قیمت‌ها و هزینه‌های قالی‌شویی هم می‌گوید: از سال گذشته طبق دستورالعمل و ابلاغیه‌یی که به دست ما رسید، قرار بر قیمت‌های رقابتی شد. در واقع این خود واحدهای صنفی هستند که قیمت‌گذاری می‌کنند و با توجه به امکانات و خدماتی که ارائه می‌دهند از مردم هزینه دریافت می‌کنند. این تصمیم در راستای ایجاد مراقبت واقعی در بازار گرفته شده است و هر واحد براساس کارخانه، کارهای تبلیغاتی، نوع شست‌وشو همچنین کیفیت مواد مورد استفاده برای خدماتش قیمت‌گذاری انجام می‌دهد. همچنین اگر شکایتی از سوی مردم به ما برسد، وارد عمل می‌شویم و به این شکایت رسیدگی می‌کنیم.

 او در ادامه به معضل‌های این اتحادیه و مشکلاتی که موجب نگرانی واحدهای قالی‌شویی شده است، می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکل ما که آینده شغلی بسیاری از واحدها را تهدید می‌کند؛ فعالیت عده‌یی کاسب است که با یک وانت و پخش تعدادی کارت تبلیغاتی در محله‌های مختلف، فرش‌های مردم را در محله جمع‌آوری می‌کنند و با خارج شدن از شهر تهران به قالی‌شویی‌های شهرهای اطراف مراجعه می‌کنند و در این میان هزینه دلالی می‌گیرند. دلیل مراجعه به شهرهای اطراف چون کرج یا قرچک این است که اگر فرش‌ها را به قالی‌شویی‌‌های تهران بدهند، همکاران ما تماس می‌گیرند و نه ‌تنها فرش‌ها را نمی‌شویند بلکه هیچ مسوولیتی در قبال مردم ندارند. محمدی در این مورد می‌گوید: بارها پیش آمده است که وانتی فرش‌ها را جمع کرده و دیگر برنگردانده یا موجب خراب شدن فرش‌ها شده‌اند.

رییس اتحادیه قالیشویان درمورد آمارهای واحدهای صنفی این اتحادیه در شهر تهران می‌گوید: ۳۸۰واحد صنفی در تهران مشغول به کار هستند که ۲۰درصد آنها با تکنولوژی روز فعالیت می‌کنند و استانداردهای روز دنیا را دارا هستند. او می‌گوید: طبق دستوری که به ما ابلاغ شده تا پایان فروردین‌ماه سال آینده هیچ‌گونه حق افزایش حقوق را نداریم و قیمت‌ها ثابت باقی خواهد ماند. در آخر باز هم باید بگویم که پیگیری‌های بسیاری کردیم تا بتوانیم با همکاری قوه قضاییه افرادی که بدون حق عضویت و پرداخت مالیات و بیمه و دیگر موارد وارد کسب و کار ما شده‌اند را از این چرخه خارج کنیم؛ هرچند هنوز کسی با ما همکاری نکرده است.

دلایل گرانی قیمت موز

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی معتقد است امسال نه‌تنها کمبود میوه نخواهیم داشت که محصولات داخلی بیش از مصرفمان هم خواهد بود. این روزها بازار به ‌شدت راکد است اسماعیل مرادیان در مورد خرید مردم در روزهای پایانی سال می‌گوید: بازار میوه معمولا از ۲۵ اسفند ماه شلوغ می‌شود و مردم برای خرید میوه‌شان در روزهای پایانی سال به میوه‌فروشی‌ها مراجعه می‌کنند. به همین دلیل این روزها بازار به‌ شدت راکد است و روزهای آرامی را می‌گذرانیم. غیر از چند میوه خاص افزایش قیمتی هم نداشته‌ایم و تنها میوه‌هایی چون موز گران شده است که دلایل خاص خودش را هم دارد.

مرادیان در مورد افزایش قیمت موز می‌گوید: ۲ماه است که قیمت موز تقریبا دو برابر شده و به بیش از ۷هزار تومان رسیده است. این موضوع چند دلیل دارد؛ قیمت دلار بالا رفته و با توجه به خرید موز از کشورهای خارجی، قیمت این میوه با بالا رفتن ارز، افزایش پیدا می‌کند. دلیل دیگر جشن کریسمس است که موجب بالا رفتن تقاضای کشورهای خارجی برای واردات موز شده است. موضوع دیگر کم شدن سهمیه ما در بازارهای جهانی است. در واقع موز مورد نیاز ما از کشورهای اکوادور و فیلیپین وارد می‌شود، اما کشور چین بخش قابل توجهی از سهمیه ما را گرفته است و این کشورها، چین را در اولویت قرار داده‌اند.

او درمورد کشت موز در داخل کشور می‌گوید: در ایران تنها استان سیستان و بلوچستان شرایط پرورش این میوه را دارد اما تولید موز در این استان بسیار کم است و حتی برای مصرف مردم سیستان و بلوچستان هم کافی نیست. در اینجا بد نیست به کمکاری مسوولان اشاره کنم و حمایت نکردن از کشاورزان این خطه؛ چرا که آنها می‌توانند در چنین شرایطی کمی به نیاز داخلی کمک کنند و فشار را کم کنند.

نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درمورد میوه‌هایی که به صورت رسمی و قاچاق وارد کشور می‌شود هم می‌گوید: میوه‌هایی چون موز، نارگیل، آناناس، تمر هندی به صورت قانونی وارد می‌شوند و هیچ میوه‌ دیگری واردات رسمی ندارد و اگر به دست مصرف‌کننده برسد به صورت قاچاق وارد شده است. قاچاق میوه هم به دلیل نیاز به کانتینرهای بزرگ و حجم بالا، موضوعی نیست که نمی‌توان پنهانش کرد.

مرادیان با اشاره به قیمت میوه‌ها و احتمال افزایش قیمت در روزهای پایانی سال می‌گوید: پیش‌بینی ما این است که قیمت‌ها ۱۰تا ۱۵درصد افزایش خواهند داشت. در واقع با افزایش تقاضا، قیمت میوه هم افزایش پیدا خواهد کرد که تا ۱۵درصد منطقی و قابل پی‌بینی است. ما امسال کمبود میوه نخواهیم داشت و تولیدات داخلی بیشتر از نیازمان هم هست و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

 

ارسال نظر