آمادگی ایران برای لغو روادید تجار «بوسنیایی»

۱۳۹۶/۱۲/۱۳ - ۰۵:۲۸:۵۰
کد خبر: ۱۱۸۰۱۱
آمادگی ایران برای لغو روادید تجار «بوسنیایی»

تعادل|

اعضای هیات تجاری ایران که به سرپرستی نایب رییس اتاق ایران، وزیر خارجه ایران را در سفر به کشورهای صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی همراهی می‌کنند در چهارمین کشور با کارآفرینان و بازرگانان بوسنیایی دیدار کردند. در این دیدار بر لزوم توسعه همکاری تجاری و تسهیل رفت‌وآمد بین دو کشور تاکید شد.

 به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، نایب‌رییس اتاق ایران در این دیدار با اشاره به اینکه امروز پا به سرزمینی گذاشته‌ام که سال‌ها مردم ایران را در کنار خود به عنوان حامی داشتند، گفت: مردم بوسنی و هرزگوین، ایران را برای همیشه در حافظه خود حفظ خواهند کرد. ایران از زمان استقلال این کشور، استقلال و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز همه اقوام در آن را به رسمیت شناخته است. مسعود خوانساری ادامه داد: صلح و آرامش در سراسر جهان به‌ خصوص کشور مسلمان بوسنی و هرزگوین خواسته اصلی ایران است. اشتراکات تاریخی و مذهبی بین ایران و جمهوری بوسنی و هرزگوین می‌تواند نقطه اتصال و پیوند تاریخی- اقتصادی دو کشور به هم باشد.

به گفته او همکاری مشترک اقتصادی و تجاری، کانون اصلی توجه دولتمردان دو کشور است. سفر هیات قوی و با ظرفیت بالا از فعالان بخش خصوصی ایران به این کشور دلیلی بر توسعه روابط اقتصادی فی‌مابین است. خوانساری تاکید کرد که اکنون اقتصاد ایران در کانون توجه بین‌المللی است و با موقعیت ممتاز خود در منطقه و با تکیه ‌بر سرمایه انسانی و زیرساخت مهم، فضای امنی را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده است. رییس اتاق تهران تصریح کرد که زمینه همکاری میان دو کشور فراهم است و امروز باید فرصت را غنیمت دانسته و از حمایت و اراده سیاسی دولت‌ها بهره‌برداری لازم را کرد. خوانساری گفت: ما به عنوان بخش خصوصی در ایران معتقد هستیم که در صنعت گردشگری، صنایع کشاورزی و صنایع تبدیلی، خدمات فنی و مهندسی و مدیریت شهری و برنامه‌ریزی، صنعت ساختمان، حمل‌ونقل و زیرساخت جاده و راه می‌توانیم همکاری مشترک و مناسبی با همتایان خود در بوسنی و هرزگوین داشته باشیم. او ادامه داد: ما می‌توانیم با بهره‌گیری از ظرفیت کانون زنان بازرگان نسبت به توانمندی این قشر مهم فعالیت مشترکی انجام دهیم. همچنین صنعت حلال با توجه به جایگاهی که در اقتصاد دنیا پیدا کرده ازجمله در زمینه صنعت غذایی و سلامت از سرفصل خوب همکاری دو کشور می‌تواند باشد. بنا به اظهارات او، ایران و بوسنی و هرزگوین برای توسعه همکاری اقتصادی نیازمند توسعه گردشگری و تردد بیشتر هستند. برای همین دو کشور باید در راستای تسهیل صدور روادید و اتخاذ راهبرد لغو روادید بیندیشند. او ابراز امیدواری کرد در فصل جدیدی از همکاری‌ها شاهد نقشه راهی باشیم که در نهایت به همکاری اقتصادی، مشارکت در سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری بینجامد. به گفته نایب‌رییس اتاق ایران برای دو کشور با توجه به سابقه همکاری تاریخی از ابتدای استقلال بوسنی و هرزگوین، قابل ‌قبول نیست که مشکلاتی برای مبادلات بانکی وجود داشته باشد.

 

ارسال نظر