ظرفیت ۳ میلیارد دلاری مبادلات ایران و اسپانیا

۱۳۹۶/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۹۳۱

مهر ماه سال جاری طی سفر اعضای اتاق بازرگانی ایران به مادرید اسپانیا بر ضرورت توسعه همکاری‌های صنعتی بر پایه سرمایه‌گذاری تاکید شد و این روزها با حضور هیات تجاری بلندپایه اسپانیایی گمانه زنی‌ها برای عملیاتی شدن پیشنهادات همکاری قوت گرفته است. محمد طاهری، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا در گفت‌وگویی در مورد نتایج رایزنی‌ها برای افزایش همکاریهای دوجانبه گفت: اتاق مشترک ایران و اسپانیا با آلفردو بنت، مدیر بین‌الملل اتاق بازرگانی و گونزالس، نایب‌رییس کنفدراسیون کارفرمایان اسپانیا دیدار داشت و طی این جلسه نقطه نظرات دو طرف مطرح شد.

طاهری با اذعان به اینکه حجم مبادلات تجاری دو کشور رو به رشد است گفت: در 2017 حجم مبادلات دو کشور 1.6میلیارد دلار بوده است که ظرفیت رسیدن به 3میلیارد دلار را دارد.

رییس اتاق مشارک بازرگانی ایران و اسپانیا بر ضرورت تقویت مبادلات تجاری در حوزه محصولات غیر نفتی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: در این زمینه مذاکراتی با هیات اسپانیایی انجام شده است؛ از جمله برنامه‌های آتی ما با اسپانیا طراحی نقشه راه کاری در همه زمینه‌های اقتصادی از جمله کشاورزی، صنایع تبدیلی، ماشین‌آلات و نیز تشکیل اتاق مشترک بازرگانی در اسپانیاست.

وی از اعلام آمادگی بیمه مرکزی اسپانیا(سسه) برای حمایت از توسعه روابط تجاری دو کشور خبر داد و گفت: در آینده نزدیک، رییس بزرگ‌ترین انجمن کارفرمایی بخش پتروشیمی اسپانیا به ایران سفر خواهد کرد؛ این دیدار زمینه را برای همکاری در حوزه‌های قطعات صنایع پتروشیمی فراهم خواهد کرد.

طاهری با اظهار خشنودی از روند حل مسائل بانکی دو کشور گفت: حل موانع بانکی زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور فراهم خواهد کرد؛ به هر حال روابط بین‌المللی متاثر از جو بین‌المللی است، خوشبختانه پس از برجام سیگنال‌های خوبی از سوی اسپانیا دریافت کردیم. حضور هیات تجاری بلند پایه 100نفری متشکل از 3 وزیر این کشور نشان از اهمیت روابط تجاری با ایران برای اسپانیاست. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اسپانیا بیان داشت: اسپانیا بعد از آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده اروپایی در دنیاست و در حوزه‌های مختلف خصوصا ترانسفر تکنولوژی و توریسم می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد ایران صورت دهد؛ لذا تعامل بیشتر هیات‌های تجاری دو کشور می‌تواند این روند را سرعت بدهد و در این رابطه اتاق بازرگانی برنامه‌های بیشتری را تدارک دیده است.

وی به اجرایی شدن قرارداد 600 میلیون دلاری منعقد شده بین شرکت نفت ایران و شرکت پتروشمی اسپانیایی اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان‌دهنده روند رو به رشد روابط اقتصادی دو کشور است؛ همچنین هیات‌های مختلفی از بیلبائو، بارسلون و والنسیا به ایران آمده‌اند و شرکت‌های مختلفی از ایران در مهم‌ترین نمایشگاه‌های اسپانیایی شرکت کرده‌اند.  طاهری گفت: تلاش داریم از ظرفیت‌های اسپانیا در زمینه قطعه‌سازی خودرو و تکنولوژی کشاورزی و نیز بازار اسپانیا برای زعفران استفاده کنیم. طاهری نتیجه بخش بودن مذاکرات را در گرو حمایت‌های سیاست‌گذاران تجاری کشور در سطح کلان دانست و گفت: افتتاح یک دفتر مشترک بازرگانی در اسپانیا با همت سازمان توسعه تجارت می‌تواند حلقه ارتباطی استان‌های مختلف و معرفی نمایندگان فعالین اقتصادی و معرفی کالاهای صادراتی باشد.

در هفتم اسفند ماه آلفردو بونت، مدیر بین‌الملل اتاق بازرگانی اسپانیا در اتاق بازرگانی تهران با اشاره به گروه همراه خود در ایران که شامل 9شرکت بزرگ و 14شرکت کوچک و متوسط است از علاقه‌مندی بخش خصوصی اسپانیا برای حضور در بازار ایران و مشارکت با بنگاه‌های ایرانی سخن گفت. بونت با بیان اینکه شرکت‌های اسپانیایی به روند رو به رشد اصلاحات و توسعه زیرساخت‌ها در اقتصاد ایران امیدوار هستند، افزود: شرکت‌های اسپانیایی علاقه‌مند به مشارکت در این فرآیند هستند. تعدادی از این بنگاه‌ها پیش از تحریم‌ها با ایران همکاری داشتند و اکنون هم علاقه‌مند به توسعه مراودات هستند.

 

ارسال نظر